بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مجتبی ذوالفقاری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در حال حاضر فلسفه دانشگاه رفتن زیاد تکرار میشود که برای چه به دانشگاه میرویم، اظهار داشت: جذابیت به عنوان نخستین چالش بخش آموزش است این در حالی است که جذابیت دانشگاه به منظور حضور در دانشگاه باید برای جوان مشخص شود در این راستا مدلی ترسیم شده که نخستین هدف آن جذابیت دانشگاه برای جوانان است.
وی مسئله محور بودن را از دیگر چالشهای حوزه آموزش برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: در عصری که کل دانش در دسترس قرار دارد معنی کلاسهای دانشگاه نباید به مانند قبل باشد، باید بپذیریم که نسل جدید به امکانات جدید دست پیدا کرده و جایگاه دانشگاه در آموزش باید به سمت راهبری مسئله برود و آموزش برای حل مسئله استفاده شود در غیر اینصورت آموزش قابل فراگیری نیست.
رئیس دانشگاه اراک عنوان کرد: مسئله محور بودن نتیجه گرا از دیگر مباحثی است که باید در دانشگاه آینده مورد توجه قرار گیرد، همچنین مردم محوری از دیگر اولویتها است چراکه تا زمانی که آموزش در سبد هزینه کرد عام مردم قرار گیرد، کارآیی لازم را نخواهد داشت.
ذوالفقاری با بیان اینکه وظیفه ما این است که جوان را به مسیری هدایت کنیم که در مسیر ارتقای فرهنگی دینی ورود داشته باشد، بیان کرد: دانشگاه باید جذاب، مسئله محور، نتیجهگرا، و مردم محور باشد در این راستا نسل جدیدی از دانشگاه را با نام دانشگاه آینده آغاز شده که با جهتگیری خاصی درس را آغاز و به اتمام میرساند.
وی ادامه داد: امسال در دانشگاه اراک چند نوع بورس در نظر گرفته شده که هر کدام جذابیت خوبی را برای قشر مورد نظر دارد از جمله بورس شرکت سایپا مربوط به رشته مکانیک برای نخستین بار در استان مرکزی و دانشگاه اراک ارائه شده است، بورس بنیاد ملی نخبگان و بورس دانشگاه آینده است.
رئیس دانشگاه اراک عنوان کرد: پذیرش دانشجو براساس طرح آموزش برای آینده با همکاری دانشگاه اراک و شرکت گداختار انجام میشود که دانشجو با مصداق خاص در این دانشگاه درس میخوانند، آموزش از کلاس درس شروع نمیشود و نخستین مطلب کلاس درس نیست بلکه واقعیت نهایی است و درسها حول یک صنعت خاص شکل میگیرد که در این صورت فرد بعد از فارغ التحصیلی در شغل مرتبط مشغول به کار میشود.
ذوالفقاری تصریح کرد: به منظور توانمندسازی، مهارت محوری و اشتغالپذیری دانشجویان و استعدادهای برتر، دانشگاه اراک با همکاری بنیاد ملی نخبگان و شرکتها و موسسات برگزیده تجاری و صنعتی از میان متقاضیان واجد شرایط آزمون سراسری سال 1402 با شرایط اختصاصی در هفت رشته تحصیلی دانشجو بورسیه صنعت میپذیرد.
وی اضافه کرد: دانشجویان پذیرش شده با این روش، در دوره تحصیل خود به همکاری با صنایع متقاضی میشوند و ضمن دریافت حقوق ماهیانه مصوب طرح از تسهیلات و اعتبارات متعددی بهرهمند میشوند.
وی ادامه داد: امسال در دانشگاه اراک چند نوع بورس در نظر گرفته شده که هر کدام جذابیت خوبی را برای قشر مورد نظر دارد از جمله بورس شرکت سایپا مربوط به رشته مکانیک برای نخستین بار در استان مرکزی و دانشگاه اراک ارائه شده است، بورس بنیاد ملی نخبگان و بورس دانشگاه آینده است.
رئیس دانشگاه اراک عنوان کرد: دانشگاه اراک در سال تحصیلی 1403-1402 در قالب طرح آموزش برای آینده و با همکاری گروه توسعه و نوآوری گداختار از میان سه برابر ظرفیت داوطلبان آزمون سراسری و از طریق برگزاری مصاحبه در دو رشته تحصیلی مهندسی مکانیک و مهندسی مواد و متالوژی پذیرش دارد.
ذوالفقاری بیان کرد: در این طرح دانشجویان در رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالوژی از سبک جدید آموزش موسوم به آموزش مبتنی بر واقعیت، عمل و کاربرد بهرهمند میشوند و دانشجو ضمن استفاده از تمامی امکانات آموزشی، پژوهشی، رفاهی و فرهنگی از امکاناتی مانند حمایت مالی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، بهرهمندی از ظرفیتهای صنعتی و استفاده از امکانات ویژه و غیره بهرهمند میشود.
وی ادامه داد: به منظور ارتباط بخشی بهتر آموزش عالی و حوزه صنعت و همچنین تامین و تربیت بخشی از نیروی مورد نیاز صنعت، گروه خودرو سازی سایپا و دانشگاه اراک، از میان واجدان شرایط آمزمون سراسری سال 1402 با شرایط اختصاصی در رشته مهندسی مکانیک، 15 دانشجوی بورسیه و شغلی پذیرش دارد.
چالش امروز دانشگاهها، چالش جذابیت است
مهران شاهمنصوری، معاون آموزشی دانشگاه اراک نیز در این ایین اظهار داشت: سرعت تغییرات علم و سرعت افزایش حجم دانش به سمتی در حال حرکت است که حجم دانش به دو برابر میرسد.
وی با بیان اینکه ضرورت تغییر در دانشگاه به جد پیگیری میشود، افزود: در دانشگاه آینده سرفصلها به صورت پویا تعیین میشود و سطح آموزشی بسیار متفاوت است.
معاون آموزشی دانشگاه اراک بیان کرد: چالش امروز دانشگاهها چالش جذابیت است و اگر دانشگاهها نتوانند جذابیت ایجاد کنند از چرخه خارج میشوند، گفته میشود تا سال 2030 نیز 70 درصد مشاغل قبلی حذف و جایگزین برای آنها تعریف میشود بنابراین دانشگاهها باید به سرعت زمینه شغلی جدید را فراهم و مهارت برای ورود افراد ایجاد کنند.
شاهمنصوری تصریح کرد: حفظ امید و انگیزه و توجه به معنویات دانشجو از چالشهای جهانی است، دانشجو ضمن تحصیل باید مهارت و معنویت را به عنوان دو مولفه مهم آموزش دیده باشد، بنابراین حفظ سلامت روان، حفظ انگیزه و امید بسیار با اهمیت است و باید مور توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: بحث مهارت در علوم انسانی یکی از مباحث جدیدی است که در دانشگاه آینده مورد توجه قرار گرفته است، در راستای امید آفرینی در دانشگاه آینده در بخش آموزش برای اینکه آموزش هدفمند باشد برنامهای با همکاری بخش صنعت تعریف شده است که به دانشجویان در فضای آموزشی متفاوت ماموریتهایی داده میشود که بر اساس آن درس میخوانند و فرد در دنیای وسیع اطلاع دانش گم نمیشود بلکه در مسیر مشخص تحصیل میکند وضمن تحصیل امکان کسب درآمد وجود دارد.
معاون آموزشی دانشگاه اراک عنوان کرد: طرح آوا آموزش برای آینده برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که یک طرح ملی و فراملی است، این طرح به صورت پایلوت در دانشگاه اراک در دو رشته مهندسی متالوژی و مکانیک برگزار میشود که در این راستا 25 دانشجو جذب میشود.
شاهمنصوری بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان در گذشته به تنهایی اقدام به جذب دانشجو داشت در حالی که از مهر امسال با همکاری دانشگاههای دیگر در پنج رشته تحصیلی دانشجو جذب میکند به طوری که آموزش تخصصی را در دانشگاه جامع میگذرانند و بعد از مصاحبه وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند و برای آموزش در این حوزه اقدام میکنند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع چهار بورسیه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه بورسیه صنعت، دانشگاه بورسیه خودرو سازی سایپا و دانشگاه آینده 200 دانشجو جذب میشوند.