مسعود میرکاظمی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: امیدوارم تعامل خوبی در خصوص موضوعات مربوط به بودجه بین مجلس شورای اسلامی و دولت شکل بگیرد. بنده از این فرصت استفاده کرده و به جهتگیریهای بودجه به صورت مختصر اشاره میکنم. چندین سال است که علیرغم اینکه برخی از اقلام مثل سوخت و ارز ترجیحی ثابت نگه داشته شده است شاهد تورم ۵۰ درصدی در سطح کشور و تحمیل آن به مردم هستیم. درست است که نرخ این موارد در تورم تاثیر داشته اما ریشه اصلی آن در جای دیگری است. یکی از ریشههای تورم در منابع و مصارف کشور است که دولت باید آن را به درستی بنگرد.
وی در ادامه اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خط قرمز ما خلق پول و استقراض از بانک مرکزی است. در سال جاری علیرغم همه هزینههایی که از دولت قبل بر ما تحمیل شد دولت خلق پول نداشت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که منابع ارزی ما محدود بوده و تقریبا ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار میباشد. حال ما با این منابع هم باید ارز ترجیحی دهیم و هم بخشی از آن به خزانه برای هزینههای جاری واریز شود آنگاه دولت پول کم میآورد و بانک مرکزی ارز را با نرخ ۲۳ هزار تومان از بازار میخرد و به این دو منبع تزریق میکند و به دنبال آن تورم ایجاد میشود. ما میخواهیم هزینهای به مردم تحمیل نشود ولی از سوی دیگر تورم ۵۰ درصدی را به آنها تحمیل میکنیم.
میرکاظمی در ادامه تاکید کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ کل فروش ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده که با دلار ۶۰ هزار تومانی به فروش میرود. ۲۶ میلیارد دلار کل درآمد نفتی کشور خواهد بود که با کم کردن سهم شرکت ملی نفت و صندوق توسعه و سه درصد مناطق محروم تنها ۱۶ میلیارد دلار برای ما باقی میماند که باید ۳۸۰ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده تا صرف هزینههای جاری و عمرانی گردد و هم ارز ترجیحی نیز داده شود آیا از نظر شما با این مبلغ محدود میتوان هر دو این کارها را انجام داد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید در کمیسیون تلفیق بنشینیم و واقعیت را بپذیریم که ما چقدر پول داریم و با آن چه میزان میتوان ارز ترجیحی تخصیص داد و چه میزان میتوان به خزانه پول واریز کرد. دغدغههای نمایندگان زمانی درست است که ما ارزپاشی داشته باشیم اما واقعیت این است که ما در تحریم هستیم. چهطور میتوان هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور تراشید در حالی که درآمد ما تنها ۱۶ میلیارد دلار است؟ این طور نیست که دولت بخواهد باری بر دوش محرومان بیندازد بلکه میخواهیم باری از دوش محرومان برداریم این مسیری که تاکنون طی شده درست نیست وگرنه ما تورم ۵۰ درصد نداشتیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: ما در سال آینده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باید صرف پرداخت صندوقهای لشگری و کشوری کنیم و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق گذشته است که اکنون باید ما قسط آن را پرداخت کنیم و در مجموع ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای ما صرف این دو محل خواهد شد.
میرکاظمی در ادامه خاطر نشان کرد: در سال آینده تنها ۴۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم براساس عملکرد در سال آینده درآمد مالیاتی ۴۰ تا ۴۴ درصد افزایش یافته است که بخش قابل توجهی از آن نیز به مالیات بر ارزش افزوده باز میگردد برخی از پایههای مالیاتی که تاکنون نادیده گرفته میشد دیده شده است. در بحث فرارهای مالیاتی نیز ورود جدی داشتهایم. وزیر اقتصاد دو میلیون مورد شناسایی کرده که فعالیت اقتصادی انجام داده اما هیچ پرونده مالیاتی ندارد. چرا باید مالیات کارمندان درجا از حقوق آنها کسر شود اما برخی از فعالان اقتصادی از دادن مالیات فرار کنند؟ در سال آینده برای اولین بار مالیات در تولید پنج درصد کاهش یافته است.
میرکاظمی در ادامه عنوان کرد: برای تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ سه ماه جلسات مستمر و کارشناسی برگزار شد. تورم، خلق پول، بی تفاوتی به اشتغال، بی تفاوتی به محرومین از جمله موضوعاتی بود که تلاش شد در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای رفع آنها قوانین لازم دیده شود. رشد هشت درصدی را شما نمایندگان باید از ما مطالبه کنید. قانونی که شما مصوب کردهاید این رشد هشت درصدی را از من خواسته است.
وی افزود: من اجازه مصرف ارز ترجیحی را برای نیمه دوم سال نداشتهام و این هم درست بوده است. ما باید توجه کنیم که بخش قابل توجهی از تورم ۵۰ درصدی ما به دلیل همین موضوع است. برای سال آینده به غیر از ۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه بنزینی و معیشتی مبلغ ۱۷۲ هزار میلیارد تومان یارانه ریالی در نظر گرفته شده است که اگر این موضوع نیاز به اصلاح داشته باشد میتوانیم با شما در کمیسیون تلفیق اقدامات لازم را انجام دهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: ریشه بسیاری از تورمها و فشارها در بی انضباطی منابع و مصارف و اضافه پرداخت بانکها میباشد که ما برای اولین بار مقرر کردیم که شورای عالی پول و اعتبار سهم بانکها را ترسیم کند و خط قرمز پایه پولی باشد.
میرکاظمی با اشاره به تعطیلی برخی واحدهای توریستی و گردشگری به دلیل مسئله کرونا عنوان کرد: برخی کسب و کارهایی که به دلیل شیوع کرونا در حوزه گردشگری و هتل داری تقریبا به فعالیت باز خواهند گشت و رشد خوبی را در این زمینه شاهد خواهیم بود. برخی گفتهاند این لایحه موجب میشود نظارت مجلس کاهش پیدا کند، اینگونه نیست. گزارش دستگاههای نظارتی در سنوات گذشته را مشاهده کنید. آیا در این مدت رشد اقتصادی رخ داد؟ صرفا در گزارشات به چندین تخلف اشاره میشد. آیا رشد سرمایه گذاری و بهره وری را شاهد بودید؟ این در حالیست که در بودجه ۱۴۰۱ تمرکز بر شاخصهای کلان است. به جای ردیف محوری، برنامه محوری را مورد توجه قرار دادهایم.
میرکاظمی بیان کرد: ما در این لایحه تاکید داشتیم که به دنبال ردیف نباشیم و به دنبال واقعیتهای بازار باشیم. از شما نمایندگان میخواهیم که به دولت اعتماد کنید. دولت به فکر مردم و محرومین است و در کمیسیون تلفیق در خدمت عزیزان خواهد بود تا نقطه نظرات شنیده شود و نکات مورد نظر شما اصلاح شود. ما آنچه به نفع مردم باشد را در برنامه خود قرار میدهیم.
وی در پایان اضافه کرد: نمیخواهم به بودجه نگاه سیاسی داشته باشم اما توجه کنید که امروز در حال مذاکره هستیم. باید صدای واحد از ما شنیده شود. ما در کنار هم هستیم اما دشمن منتظر اقدامات ما است. موضوعی نیست که در کنار هم آن را حل نکنیم. ما هم این لایحه بودجه را با محدودیتها و الزامات موجود تنظیم کردیم و تلاش کردیم لایحه بودجه خوبی تنظیم شود. مجلس و دولت در مقابل هم نیستند و مردم هم تحمل ندارند مشاهده کنند که مجلس و دولت به جان هم افتادند. امیدواریم تاخیری در مسیر بودجه شاهد نباشیم تا پس از تنظیم آئیننامهها با قوت کار را پیش ببریم.
انتهای پیام