به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری مهر، اردوان بهرامی رئیس کمیته پزشک خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران، در حاشیه برگزاری سمینار تازههای دیابت گفت: با توجه به نگرانیهای جدی در مورد تأمین منابع پایدار جهت اجرای برنامه پزشکی خانواده و نیز بدعهدی قریب به یقین سازمانهای بیمه گر، پیشنهاد میشود نحوه خرید خدمت پزشکان، از روش پرداخت سرانه که متضمن حذف رابطه مالی بین بیمار و پزشک است و موجب از دست رفتن درآمد نقدی مطبها میگردد، به روش پرداخت دیگری تبدیل شود.
وی در همین راستا توضیح داد: میتوان با حذف سرانه، به ازای انجام هر مراقبت بهداشتی برای جمعیت تحت پوشش، مبلغ مشخصی به پزشکان پرداخت نمود و ارزش ریالی هر مراقبت با توجه به اولویتهای بهداشتی کشور تعیین گردد.
بهرامی ادامه داد: در این روش به جای رایگان کردن فرانشیز ویزیت جهت تشویق شهروندان به ورود به برنامه، میتوان از تخفیف در فرانشیز داروهای بیماران مزمن و رایگان نمودن پاراکلینیک های غربالگری و پایش سلامتی که صرفاً طبق گایدلاین ها صورت بگیرند بهره برد.
وی افزود: اما در صورت پرداخت به پزشک در قالب سرانه، ضروری است فرمولی اتخاذ شود که مبلغ سرانه، هر سال طبق متغیرهای واقعی اقتصادی به صورت اتوماتیک افزایش یابد نه آنکه بر اساس سلایق دولتها، وزارتخانهها یا شورایعالی بیمه در هر سال تعیین شود.
رئیس کمیته پزشک خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران تاکید کرد: نحوه محاسبه سرانه، مهمترین عامل تعیین کیفیت خدمات خواهد بود. بدون شک عدم رضایت تیم سلامت موجب عدم انجام صحیح تکالیف خواهد شد و هیچ پایش یا نظارتی نخواهد توانست کیفیت خدمات را تضمین کند، بلکه عدم رضایت به مرور زمان موجب خروج پزشکان از طرح خواهد شد.
وی گفت: نحوه محاسبه سرانه توسط پژوهشگاههای سلامت انجام و نتایج آن موجود است که متأسفانه سرانه فعلی در استانهای پایلوت بسیار کمتر از محاسبات مذکور است.
بهرامی افزود: در صورت عدم تمایل به پرداخت سرانه کارشناسی شده، پیشنهاد میشود لااقل حقوق خالص پس از مالیات به میزان حقوق پزشکان شاغل در مراکز ملکی تأمین اجتماعی با ساعت کاری مشابه، یا ماکزیمم حقوق کارمندان دولت در هر سال و یا با هر معیار مناسب غیرمرتبط با برنامه برای پزشک خانواده اعمال گردد و از اعداد سلیقهای در هر سال به مقتضیات بودجههای موجود یا طبق رشد تعرفه بخش درمان اکیداً پرهیز شود.
وی ادامه داد: در واقع طرح پزشک خانواده، خود باید تعیین کننده بودجههای دریافتی باشد نه آنکه طرح، خود را با بودجههای ارسالی تطبیق دهد.
بهرامی گفت: توجه جدی به فرهنگسازی و مقید نمودن شهروندان به مراجعه به موقع به پزشک خانواده جهت تکمیل پرونده سلامت و انجام غربالگریها ضروری است به نحوی که این برنامه صرفاً تبدیل به مجموعهای از خدمات درمانی ارزان قیمت و تزریقات رایگان در زمان بیماری نشود و بتواند با پیشگیری و کنترل بیماریهای مزمن، بار مالی درمان در آینده را از دوش دولت بردارد.
وی افزود: لازم است ضمن ارائه مشوقهایی جهت ورود شهروندان به طرح، حتماً نسبت به اعمال جریمه و محدودیت در صورت عدم پایبندی به قوانین طرح و دستورات پزشک خانواده اقدام شود.
بهرامی گفت: کاهش جمعیت تحت پوشش به حداکثر ۱۲۰۰ نفر برای هر پزشک و اختصاص یک ماما و یک مراقب سلامت ضروری است. بالا بودن جمعیت تحت پوشش میتواند به پاشنه آشیل طرح تبدیل شود. انتساب ۳۰۰۰ نفر جمعیت در ابتدا و سپس تلاش برای کاهش آن موجب نارضایتی پزشکان و مقاومت در برابر طرح خواهد شد. لذا، لازم است تعداد جمعیت از ابتدا به درستی تعیین شود.
وی ادامه داد: تدوین گایدلاین ها، پذیرش گایدلاین ها توسط سازمانهای بیمه گر و تقید شهروندان به آنها جهت هدفمند شدن هزینههای طرح الزامی است.
بهرامی گفت: رایگان بودن داروی بیماران مزمن در کنار محدودیت در تعداد اقلام دارویی هر فرد یا خانواده و سیاست مشابه در مورد پاراکلینیک جهت تشویق به ورود به طرح و همزمان جلوگیری از تبدیل آن به طرح ارزان سازی خدمات درمانی ضروری است.
رئیس کمیته پزشک خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران، نسبت به خطر اجبار غیرمستقیم پزشک خانواده به تجویز پاراکلینیک های غیرضروری در درمانگاههای خصوصی هشدار داد و افزود: لازم است تأثیرات مثبت و منفی اجرای طرح در تمام حوزهها پیش بینی و برنامه ریزی لازم برای بلند مدت انجام گیرد، از جمله باید توجه داشت که با اشتغال تعداد مشخصی از پزشکان در طرح و اتمام جمعیت بدون پزشک خانواده، تعداد پزشکان بیکار بسیار افزایش خواهد یافت که در کنار افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی میتواند به یک بحران تبدیل شود.