محسن رشیدفرخی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به تولید یکمیلیون و 600 هزار تن خرما در کشور اظهار کرد: ایران در تولید خرما بهعنوان دومین کشور در جهان شناخته میشود ولی از لحاظ تنوع ارقام و گونههای خرما در جهان رتبه نخست دارد.
وی با اشاره به تغییر بازارهای هدف صادرات خرما در جهان خاطرنشان کرد: بازار هدف ایران در صادرات خرما پس از تحریمهای ظالمانه تغییر کرد و اکنون بازار هدف صادرات خرما کشورهای سی آی اس، کشورهای شمال ایران، روسیه، آسیای شرق، هند، چین و برخی کشورهای اروپایی است.
رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه 30 درصد کل تولیدات خرما ایران صادر میشود، خاطرنشان کرد: سالانه بهصورت متوسط 400 میلیون دلار درآمد حاصل صادرات خرما و هدفگذاری امسال بین 400 تا 450 میلیون دلار است.
رشیدفرخی از دغدغههای مهم صادرکنندگان خرما را صدور دستورالعمل خلقالساعه دولتی نام برد و افزود: برای حل مشکلات تجار و صادرکنندگان محصولات کشاورزی از جمله خرما نیاز به همکاری مستمر مسئولان در ابعاد گوناگون است.
وی با اشاره به اینکه از کل تولیدات خرما 70 درصد در بازار داخلی عرضه میشود گفت: توسعه صنایع فرآوری از برنامههای مهم انجمن ملی خرماست که در این راستا باید عقبماندگی گذشته جبران شود.
رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به ظرفیت بالای تولید خرما در استان بوشهر اضافه کرد: بوشهر در تولید و تنوع ارقام خرما از جایگاه بالایی برخوردار است که توسعه صنایع فرآوری یکی از مهمترین زیرساختها در افزایش صادرات محسوب میشود. پیشبینی میشود امسال 450 هزار تن محصول خرما ایران به کشورهای مختلف صادر شود.