وی با بیان اینکه عنوان شده تعداد محدودی، حدودا کمتر از ۱۰۰۰ گوشی فیچرفون یا کیبوردی یا غیرهوشمند وارد کشور شده که تولید یک کشور دیگر بوده است، گفت: اول اینکه در خصوص تولید کشورهای مختلف، قانونگذار محدودیتی قرار نداده است. با این حال این موضوع در سازمان حمایت به عنوان متولی امر، مورد بررسی قرار گرفت و در صورتی که هرگونه شکایتی وجود داشته باشد به این سازمان ارجاع میشود تا مورد بررسی قرار گیرد. ما هم در صورتی که هرگونه تخلفی محرز شود، موافقیم که برخورد جدی با متخلفان صورت گیرد.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه با بیان اینکه بازرسی سازمان صمت و سازمان حمایت و سامانه جامع گارانتی چنین موردی را تایید نکردند، افزود: سالانه ۱۵ میلیون گوشی وارد کشور شده و در فرآیندهای مختلف بررسی میشود. آزمایش استاندارد و تایید نمونه که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات انجام میشود، پس از آن باز هم توسط بازرسهای سازمان حمایت، نمونهبرداری انجام میشود. این فرآیند تحت کنترل است. اگر احصا شود که کالای واردشده توانسته این همه سامانه را دور بزند، آن وقت در کارگروه تخصصی تلفن همراه وزارت صمت باید فکری برای این موضوع کرد.
ارسال IMEI به سامانه همتا، بهترین راه استعلام اصالت گوشی
اسحاقی خاطرنشان کرد: در نهایت برای اینکه خیال مصرفکنندگان راحت باشد میتوانند با شمارهگیری کد دستوری ستاره ۷۷۷۷ مربع، استعلام اصالت دستگاه را بگیرند. وقتی IMEI دستگاه را به این سرشماره ارسال میکنند که مرجع مستقیم سامانه همتاست، بلافاصله به آنها اعلام میشود که کالا توسط چه شرکتی وارد شده، گارانتیاش چیست و چقدر زمان دارد. ما به دنبال این هستیم که قیمت برای مصرفکننده هم طی یک پیامک ارسال شود. اگر اطلاعات واردشده با پیامک ارسالشده تطابق نداشته باشد، میتوانند به بازرسی صمت، اتحادیهها، تعزیرات و سازمان حمایت شکایت کنند، پیگیری کرده و سریعا جواب میگیرند. چون چنین مواردی بهسرعت پیگیری میشود.
وی ادامه داد: ما حدود ۶۰۰ شرکت مجوزدار برای واردات موبایل داریم که ۵۰ درصد آنها فعال هستند و حداقل یک بار بهصورت عمده گوشی وارد کردهاند. برای نظارت دقیق روی این شبکه، یک سامانه جامع گارانتی وجود دارد که رتبهبندی دقیق خدمات را انجام میدهد که به دنبال اجرایی کردن آن هستیم که مردم بدانند با چه گارانتی گوشی بخرند بهتر است. مورد دیگر رتبهبندی خود واردکنندگان از نظر کیفیت و بستهبندی و ارزش افزوده است که در کمیته تخصصی به دنبالش هستیم. در آن صورت مردم اطلاع بهتری خواهند داشت. چون انتخاب بین این همه شرکت و کالا کار پیچیدهای است.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر بهترین مرجع برای بررسی، همین کد دستوری #۷۷۷۷* و یا استفاده از سامانه hamta.ir است که میتوان IMEI را وارد کرده و بلافاصله استعلام اصالت گوشی انجام میشود. اگر گوشی اصالت داشته باشد یعنی مجموعه وزارت صمت کشور تایید کرده که این گوشی توسط واردکننده قانونی وارد شده و فرآیندهایش طی شده است. اگر خریدار با مشکلی روبهرو شود، هر فروشندهای باید تا یک هفته گوشی را برای خریدار تعویض کند و سازمان حمایت هم قانونی دارد که اگر گوشی مشکل ذاتی داشته باشد، تا ۳۰ روز فرصت تعویض وجود دارد. همه این مراجع از فروشنده و خدماتدهنده موظفند که این خدمات را به مردم ارائه دهند.
با متخلفان برخورد میشود
اسحاقی با بیان اینکه ایران کشور پر رقابتی است و وقتی این همه کالای مشابه وارد میکنند، هم به دنبال این هستند که کیفیت بهتر و خدمات بهتری ارائه دهند، افزود: درخصوص ادعای واردات گوشی فیک به محض اینکه توسط بازرسان سازمان حمایت، تخلف شرکتی احصا شود، درصدد برخورد با متخلف هستیم. اگر تخلفی از سوی هر شرکتی، هر فروشگاه و هر شخص حقیقی یا حقوقی در زنجیره تامین و توزیع موبایل وجود دارد، باید با متخلف برخورد شود.
وی ادامه داد: به هر حال، ۶۰۰ شرکت و ۷۵ هزار واحد صنفی و عمدهفروشان واسط این حوزه نظارت مستمر لازم دارد و نمیتوان با قطعیت گفت تخلفی وجود ندارد. اما لازم است تا جای ممکن این تخلفات محدود شود و درصورت بروز تخلف، برخورد جدی شود تا از تکرار جلوگیری کند. اگرچه حتی بروز یک تخلف هم نباید اتفاق بیفتد، اما از میان ۱۵ میلیون گوشی وارداتی، مهم این است که خاطر عمومی مردم نگران نشود، بلکه فرآیند باید اصلاح شود تا دراین حجم تخلفی صورت نگیرد.
انتهای پیام