به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از بیمه مرکزی، در پی انتشار و انعکاس برخی مطالب با موضوع نپیوستن بیمه مرکزی به کمپین نه به تصادف، ضمن تشکر از رسانههایی که در چارچوب وظایف و رسالتهای خبری خود به این موضوع پرداخته و نقاط ضعف عملکرد بیمه مرکزی را از نگاه خود بیان نمودهاند، موارد زیر برای تنویر افکار عمومی در این خصوص اعلام میشود:
۱- صاحبنظران و متخصصان ارتباطی بر این امر اتفاق نظر دارند که این کمپین قرار نیست که معضل وقوع تصادفات را ریشهکن کند و نتیجهای آنی در پی داشته باشد بلکه هدف از این کمپین هشدار به هموطنان برای رعایت بیشتر قواعد و مقررات رانندگی از یکسو و مسئولان مرتبط با ایمنی جاده و خودرو و سیاستگذاران این امر از سوی دیگر است، هرچند اگر این پویش بتواند حتی یکنفر از تعداد تلفات را کم کند دستاورد بسیار ارزشمندی است.
۲- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم بیمهنامهای صادر نمیکند و فعالیتهای بیمهگری این سازمان محدود به قبول بیمههای اتکایی است که بهعنوان پشتیبان شرکتهای بیمه مستقیم عمل میکند تا ریسکها در شرکتهای بیمه تجمیع نشود و لذا ارتباط مستقیمی با بیمهگذار و بیمهشده ندارد.
۳- یکی از گزارشهای انتقادی بدون توجه به هدف از کمپین نه به تصادف و اصولاً هدف از این نوع کمپینها و بدون بررسی میدانی عملکرد دستگاههای مختلف از جمله بیمه مرکزی و علیرغم فعالیتهای گسترده بیمه مرکزی در این خصوص از اوایل اسفند ۱۴۰۳ که بخشی از نتایج آن در روزهای اخیر منتشر و بخشی نیز تا پایان کمپین ارائه خواهد شد، در ادعایی خلاف واقع این سازمان را غایب بزرگ کمپین نه به تصادف عنوان کرده است. چنین ادعایی در حالی مطرح شده که اولاً در حالت منطقی و قانونی، بیمه مرکزی مسئولیتِ محوری در این خصوص ندارد و ثانیاً برخی از گزارههای بیانشده در گزارش مزبور، حاکی از آن است که تهیهکنندگان آن بیش از یک سال از تحولات صنعت بیمه حداقل در برخی زمینهها عقب هستند. بهعنوان مثال پس از گذشت یکسال، نویسندگان گزارش مذکور هنوز از کاهش ۲۹ درصدی در نرخ اتکایی اجباری اطلاع ندارند. اشکالات فاحش دیگری هم در این گزارش وجود دارد که توضیح آن به مجال دیگری واگذار میشود.
ناگفته نماند در کمپین در حال اجرا، وظیفه و مأموریت مشخصی بر عهده بیمه مرکزی گذاشته نشده و اجرای برنامههای موجود توسط بیمه مرکزی، صندوق تأمین خسارتهای بدنی و شرکتهای بیمه در این پویش بر اساس احساس مسئولیت اجتماعی از سوی آنها و حساسیت نسبت به پیامدهای تلخ حوادث جادهای انجام میپذیرد.
۴- «طراحی، تنظیم و اجرای نظرسنجی ملی با موضوع پیامدهای اقتصادی _ اجتماعی حوادث رانندگی بر جامعه»، «تهیه، تولید و پخش ۱۹۰۰ نوبت تیزر تلویزیونی در شبکههای استانی صدا و سیما» و «اکران محتوای مرتبط در بیلبوردهای شهری و جادهای»، برخی از محورهای مهم فعالیت بیمه مرکزی در این پویش است که با مشارکت فعالانه صندوق تأمین خسارتهای بدنی از اوایل اسفند ۱۴۰۳ برنامهریزی شده و اکنون در حال اجراست. ضمن آنکه سندیکای بیمهگران ایران و شرکتهای بیمهای هم مطابق با وظایف و مأموریتهای خود برنامههایی را در این راستا اجرا کرده یا در دست اقدام دارند.
با این حال از همه رسانههایی که در این خصوص دغدغه دارند تقاضا میشود با رصد عملکرد بخشهای مختلف در کمپین نه به تصادف، پس از پایان آن مقایسهای تطبیقی در این خصوص انجام دهند تا نحوه عملکرد بیمه مرکزی و صنعت بیمه در این کمپین به نحو واقعبینانهتری مورد ارزیابی قرار گیرد.
در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از دلسوزان و همه آنانی که با هر انگیزه و هر شیوهای در مسیر کاهش مصدومان و تلفات ناشی از حوادث رانندگی تلاش میکنند امیدواریم که با اصلاح ساختاری و اساسی در برخی عوامل مؤثر بر تصادفات مانند جاده و خودرو، نیروی انسانی، قوانین و مقررات و رعایت آن از سوی مردم و مسئولان شاهد کاهش تصادفات در کشور باشیم.
بدیهی است که گزارش کامل و نتایج همکاری نهاد ناظر صنعت بیمه با پویش یادشده در آینده منتشر میشود و مسیر قضاوت در خصوص میزان توفیق صنعت بیمه در آن هموارتر خواهد شد.