افزایش 41 درصدی کرایه تاکسی در قزوین

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، گفت: نرخ کرایه تاکسی سال 1403 با 41 درصد افزایش نسبت به سال قبل تصویب و ابلاغ‌ شده و هم‌اکنون برگه نرخ جدید در تاکسی‌ها نصب‌ شده است.
- اخبار استانها -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدرضا وثوق‌نیا، اظهار داشت: 3500 دستگاه تاکسی در قزوین به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، اما 70 درصد به عبارتی 2200 دستگاه تاکسی ناوگان تاکسیرانی قزوین فرسوده هستند، در سال گذشته 50 دستگاه تاکسی جدید به ناوگان تاکسیرانی قزوین اضافه شد و امیدواریم در سال جاری بتوانیم 300 دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم.

وی افزود: طبق ماده 8 قانون هوای پاک دولت مکلف شده تسهیلات ارزان‌قیمت و یا قرض‌الحسنه برای رانندگان تاکسی فراهم کند تا رانندگان بتوانند نوسازی ماشین‌های فرسوده خود را انجام دهند، اما تاکنون تأمین اعتبار نشده و یک سال است از این محل هیچ راننده‌ای نتوانسته وام دریافت کند و ما از منابع داخلی شهرداری‌ها وام می‌گیریم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، تصریح کرد: با توجه به مصوبه‌ای که هفته گذشته از شهرداری گرفتیم قرار است 30 میلیارد تومان برای یکی از بانک‌ها دپو کنیم و بر اساس این پول معدلی ایجاد شود و بتوانیم با اجرای طرح کلید به کلید به ازای جمع‌آوری هر پیکان 400 میلیون تومان وام به رانندگان بدهیم.

وی بیان کرد: در طرح کلید به کلید مرکز اسقاط 80 میلیون تومان پیکان را خریداری می‌کند و ما نیز 400 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با شرایط خوب 7 ساله بدون سود با اقساط 5 میلیون و 500 هزار تومانی به رانندگان پرداخت می‌کنیم. با اجرای این طرح در حال حذف کلیه تاکسی‌های فرسوده تا پایان سال 1385 هستیم و 200 میلیون تومان به خودروهایی غیراز پیکان نیز وام جهت نوسازی یا بهسازی خودرو پرداخت می‌شود.

وثوق‌نیا در خصوص خدمات تعاونی تاکسیرانی قزوین به تاکسیرانان بیان کرد: ما یک شرکت تعاونی تاکسیرانان داریم که از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه فعالیت دارد و خدمات خوبی به جامعه تاکسیرانی ارائه می‌دهد، سال گذشته ما مبلغی را به‌عنوان سرمایه در اختیار این شرکت گذاشتیم و با مصوبه‌ای که از شهرداری گرفتیم قرار شد همان مبلغ مجدد تمدید شود تا این پول به‌عنوان سرمایه در گردش امانت دست این شرکت باشد تا بتوانند مرغ، برنج، ارزاق، لوازم یدکی، لاستیک و روغن را در فروشگاه موجود کنند و به‌صورت اقساط بین رانندگان توزیع شود.

وی در خصوص اینکه چه تعداد تاکسی در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تعداد این تاکسی‌ها تقریباً 20 تاکسی است چراکه شرکت‌های اینترنتی تمایل به فعالیت تاکسی زرد در حوزه آنان ندارند و بیشتر تمایل دارند خودروهای ناشناس در آن شرکت فعالیت کنند و درگیر نرخ کرایه تاکسی نباشند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: به شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی اعلام کردیم که اپلیکیشن مناسبی را تهیه کنند تا تاکسیرانان از فضای رقابتی دنیای ‌IT عقب نباشند و در همین راستا به سمت هوشمندسازی رفتیم و مقدمات فراهم شده است تا اپلیکیشنی برای فعالیت تاکسی‌های زرد اینترنتی راه‌اندازی شود و مردم با خیال آسوده از این خدمات استفاده کنند و بدانند در ازای هر مشکلی تاکسیرانی پاسخگو خواهد بود.

وی در خصوص سامانه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های استان قزوین خاطرنشان کرد: سامانه پرداخت الکترونیک را ما در استان قزوین نصب‌ کرده‌ایم اما برخی از تاکسی‌ها از این طرح استقبال نکردند و بیشتر تمایل به دریافت پول نقد دارند؛ در حال حاضر حدود 500 تاکسی از این طرح استفاده می‌کنند و در این راستا در حال ایجاد سیاست‌های تشویقی هستیم که اگر راننده‌ای از سامانه پرداخت الکترونیکی استفاده کند از موارد تشویقی چون سفرهای زیارتی، تخفیف در صدور پروانه و مواردی از این دست بهره‌مند می‌شود.

وثوق‌نیا با اشاره به اینکه نرخ کرایه پایه هم‌اکنون 7 هزار تومان است، ادامه داد: نرخ کرایه تاکسی سال 1403 با 41 درصد افزایش نسبت به سال قبل تصویب و ابلاغ‌ شده و هم‌اکنون برگه نرخ جدید در تاکسی‌ها نصب‌ شده است و اگر برگه نرخ جدید در تاکسی نصب نشده است شهروندان می‌توانند طبق نرخ قبلی کرایه پرداخت کنند چراکه رانندگان ملزم به نصب برگه نرخ جدید هستند.

وی تصریح کرد: بیستم هرماه بیمه‌شدگان غیرفعال در تاکسیرانی را باید شناسایی و اعلام کنیم افرادی که بیمه تاکسیرانی بودند اما مشغول به فعالیت در شغل دیگری بودند را شناسایی کرده‌ایم چراکه تاکسی و کمکی تاکسی محلی برای سوءاستفاده این افراد شده بود و در این خصوص 300 نفر را شناسایی کردیم تا بتوانیم رانندگانی که از سال 93 پروانه تاکسی دریافت کرده‌اند اما بیمه آزاد پرداخت می‌کنند را تحت پوشش بیمه تاکسیرانی قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین اظهار کرد: 330 هزار دستگاه تاکسی در کل کشور وجود دارد و 70 هزار نفر از این رانندگان تاکسی بیمه ندارند و این موضوع حداقل موردی است که دولت باید برای راننده فراهم کند، اما برای تحت پوشش رانندگانی که بیمه تاکسی ندارند تأمین اعتبار انجام‌ نشده است و به همین دلیل سعی داریم با حذف بیمه افراد سوءاستفاده‌گر، افراد فعال در این حوزه را بیمه کنیم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار