به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران، یکی از برنامههای شهرداری تهران برای حل برخی معضلات شهری و محیط زیستی از جمله مقابله با آلودگی هواست.
استفاده از وسائط نقلیه عمومی برقی با میزان آلایندگی بسیار کمتر از جمله تکالیف شهرداریها بر اساس قانون مقابله با آلودگی هواست که اتفاقاً سازمان بازرسی کل کشور، باید نسبت به حسن نظارت دستگاههای متولی در اجرای این قانون بیشترین نظارت و مراقبت را داشته باشد.
شهرداری تهران طی قراردادی که سال قبل با چین منعقد کرد، مقدمات بزرگترین قرارداد خرید و واردات اتوبوسهای برقی، تاکسیهای برقی و موتورسیکلت برقی در تاریخ کشورمان را منعقد کرد تا ضمن توسعه وسائل نقلیه عمومی، استفاده از انرژیهای پاک را برای عوامل اصلی تولید هوای ناپاک فراهم کند و به این ترتیب، تا حد قابل توجهی از میزان تولید آلایندهها بکاهد.
توضیحات سازمان بازرسی درباره قرارداد شهرداری تهران با چینهر چند از تابستان قبل شاهد فعالیت تعداد معدودی از تاکسیهای برقی در سطح شهر تهران هستیم اما تعدادی از اتوبوسهای برقی از قرارداد اخیر با چین با ورود به گمرک کشورمان در حال خاک خوردن هستند! ظاهراً سازمان بازرسی کل کشور با تشکیل پرونده بررسی، اجازه ترخیص نخستین محموله این اتوبوسها را صادر نمیکند و احتمالاً محموله دوم که 10 برابر محموله اول هست هم به همین سرنوشت دچار خواهد شد.
سازمان بازرسی کل کشور وجود برخی ابهامات در قرارداد شهرداری تهران با چین را دلیل بررسی این پرونده دانسته است. ذبیحالله خداییان؛ رییس این سازمان 25 مهر ماه امسال در نشست خبری با رسانهها گفته بود:
«ما مخالف ورود وسایل نقلیه برقی به کشور نیستیم اما ابهاماتی پیش آمده بود و از شهرداری استعلام کردند تا ابهامات برطرف شود، از جمله اینکه چند هزار ون و اتوبوس و تاکسی و موتور برقی وارد میشود اما آیا زیرساختهای آن مانند ایستگاههای شارژ برقی و امکان تأمین برق آن از سوی وزارت نیرو وجود دارد؟ آیا شرکتهای داخلی میتوانند بخشی از این خرید را تأمین کنند تا ذیل قانون حمایت از خرید از تولیدکننده ایرانی از آنها حمایت کنیم؟ جلساتی برگزار و برخی ابهامات برطرف شد و رفع برخی ابهامات در دستور کار است و امیدواریم هر چه سریعتر این ابهات برطرف شود، اما اینطور نیست که ما کار را متوقف کرده باشیم.»
این وضعیت واکنش اعضای شورای شهر تهران را در پی اشته است؛ پرویز سروری، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران امروز به تسنیم در این باره گفت: «ما توقع داریم که سازمان بازرسی وقتی با گروهی از مخالفان ورود اتوبوسهای برقی جلسه میگذارد، حتماً با دوستانی که روند این کار را پیگیری میکنند نیز جلسهای برگزار کند تا اگر ابهامی دارند، برطرف شود.»
سروری متذکر شد: «من جزو کسانی هستم که قوه قضاییه را نهادی برای حل معضلات میدانم، اما در موضوع خرید اتوبوسهای برقی از چین نمیدانم چه مشکلی در سازمان بازرسی به وجود آمده است. ما توقع داریم که سازمان بازرسی دست ما را بگیرد و کمک کند، همانطور که در بخشهای مختلف کارخانجاتی که خوابیده بودند، این سازمان فعال کرد. واقعا نمیدانم چه اتفاقی میافتد که بعضی افراد اطلاعات نادرست به جاهایی میدهند که باید مشوق ما باشند و به نوعی موجب توقف یا کاهش سرعت این موضوع مهم می شوند. در جلسهای که سازمان بازرسی با نمایندگان شورای شهر برگزار کرده، این سؤال مطرح است که چرا فقط از طیف مخالفان دعوت شده و رییس شورا اصلاً از جلسه خبردار نبوده است؟ نمیتوانم بگویم که اینها اتفاقات معناداری است یا خیر، اما با قاطعیت میگویم که از دوستان سازمان بازرسی انتظار همکاری داریم.»
سروری همچنین تأکید کرده است: «آنها شب و روز در تلاشند تا موانع موجود در کشور را برای حل معضلات مردم پیگیری کنند و توقعمان این است که اگر مانع سر راه ماست سازمان بازرسی آن را بردارد، نه اینکه خدای نکرده با اقدامات خود، موانع جدیدی ایجاد کند.»
خبرگزاری تسنیم برای پیگیری این مسئله تماسهای مکرری را با بازرس ویژه سازمان بازرسی کل کشور داشت تا علل عدم ترخیص اتوبوسهای برقی به واسطه نامه سازمان بازرسی به گمرک را جویا شویم که تلاشهای ما تا به امروز بیپاسخ مانده است؛ این سؤال همچنان باقیست که دلیل اصلی سازمان بازرسی کل کشور در ممانعت از صدور مجوز ترخیص محموله اتوبوسهای برقی از گمرک چیست؟