به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی بابایی؛ عضو شورای شهر تهران طی نامهای خطاب به مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نوشت:
همانگونه که در جریان هستید پس از پیگیریهای فراوان مجموعه مدیریت شهری و با همراهی دولت خدمتگذار، فرصت مناسبی برای نوسازی و ارتقای ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی پایتخت فراهم شد. شهرداری تهران توانست با اخذ مجوزهای لازم قراردادی را برای واردات 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس تمام برقی و 27 هزار و 500 دستگاه تاکسی برقی منعقد کند.
اتفاقی که در صورت وقوع میتوانست علاوه بر تسکین معضل ترافیک تهران، گام بزرگی در راستای کنترل آلودگی هوا بهویژه در مناطق پرتردد باشد.
حضرتعالی به خوبی از نیاز فوری شهر به ارتقای ناوگان عمومی مستحضر هستید، صفوف طولانی شهروندان در ایستگاههای اتوبوس در گرما و سرمای هوای، زیر آفتاب و باران و برف اسباب خجالت و شرمندگی است. عملیاتی شدن قرارداد واردات 2500 دستگاه اتوبوس میتوانست دست کم اندکی از این صفوف متراکم را کاهش دهد.
با این همه گروه کوچکی در شورای اسلامی شهر تهران از همان ابتدا بنای مخالفت با این اتفاق مهم را گذاشت.
رای اکثریت قاطع نمایندگان مردم در شورای شهر به لایحه "اخذ مجوز انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایهگذاری خارجی در حوزههای حمل و نقل و خدمات شهری"، در اسفند 1402 برای برقیسازی ناوگان عمومی پایتخت به مذاق عدهای خوش نیامد. تلاشها وقتی در شورای شهر به نتیجه نرسید، فشار به دیگر ارکان قانونی برای متوقف کردن روند واردات اتوبوسهای برقی آغاز شد.
شاید اگر تلاشهای شبانهروزی این افراد برای فشار به مراجع بالادستی در راستای توقف روند واردات اتوبوس وجود نداشت، پروژه برقیسازی ناوگان بسیار زودتر به نتیجه میرسید. بدون تردید در شرایط بغرنج امروز ترافیک و آلودگی هوا، ورود هر دستگاه اتوبوس برای تسهیل تردد شهروندان "حیاتی" است.
تراموا با پارت بعدی اتوبوسهای برقی به کشور میرسددر همین راستا از جنابعالی تقاضا میشود در راستای تنویر افکار عمومی و حق طبیعی مردم در ارتقای شفافیت دستور فرمایید جزئیات رایگیری برای لایحه "اعطا مجوز جهت آرای معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایهگذاریهای خارجی در حوزه حملونقل"، خرید اتوبوس، ون و تاکسی برقی به تفکیک (موافق) و (مخالف) منتشر و در معرض دید عموم مردم قرار گیرد و مشخص شود چه کسانی در ساختمان خیابان بهشت، مخالف واردات اتوبوسهای برقی جدید به خیابانهای تهران بودند؟