به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، امروزه در سراسر جهان حمل و نقل نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع دارد، حمل و نقل ریلی از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.
با توجه به اینکه قطارها آلودگی هوا بوجود نمیآورند، در حفظ محیط زیست مؤثر هستند و با افزایش سرعت سفر، سفری مطلوب برای مسافران ایجاد میکنند که این موضوع موجب شده از قطارها به عنوان گزینهای مناسب در توسعه پایدار نام برده شود.
احداث راه آهن از دیدگاه توسعه پایدار آن قدر مهم است که در تسهیل هرچه بیشتر و بسط و گسترش خطوط ریلی که از معیارهای اقتصادی و زیست محیطی مختلفی برخوردار است، باید کوشید.
از آغاز عملیات راه آهن استان 13 سال گذشت
برخی از متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیتهای کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی میدانند.
به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بینالمللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان میدهد که سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایهگذاریهای خصوصی موجبات سرمایهگذاری درزیرساختهای حمل و نقل را فراهم آورده است.
اما با وجود مواهب و مزیتهای بسیاری که حمل و نقل ریلی دارد، استان چهارمحال و بختیاری هنوز از این نعمت برخوردار نیست و پروژه راهآهن این استان سالهاست که در دست ساخت است.
عملیات اجرایی خطآهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد با کلنگزنی که تیرماه سال 1390 بود، آغاز شده است و پیشرفت این پروژه حدود 50 درصد است، اگر راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد تکمیل و به بهره برداری برسد سالانه حدود 3.5میلیون تن بار و 700هزار مسافر از این طریق جابهجا میشود که میتواند در بهبود شرایط استان بویژه شرایط اقتصادی موثر باشد.
تخصیص 40 هزار میلیارد ریال اعتبار در سفرهای رییس جمهور به استان
عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه 17دی 1402 با اشاره به هزینه 1000 میلیارد تومانی در ساخت خطآهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، اظهار کرد: پیشبینی میشود تا پایان دولت سیزدهم با افزایش سرعت کار این پروژه به بهرهبرداری برسد. در این پروژه از بهترین پیمانکاران باتجربه کشوری استفاده شده و امیدواریم که زودتر به نتیجه برسد.
خطیبی یادآور شد: خطآهن شهرکرد یکی از چند پروژه اولویتدار وزارت راه و شهرسازی و اصلیترین پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور است. در سفر اول رئیسجمهور به چهارمحال و بختیاری 1000 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد. در سفر دوم هیئت دولت نیز حدود سه همت مصوب شد.
معاون عمرانی استاندار: تا پایان 1402 راه آهن به بهره برداری میرسد
علی حیدری، معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در 10 تیرماه 1402 با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل روسازی راهآهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد، گفته بود: برای تکمیل زیرسازی طرح راهآهن استان به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مصوبات سفر رئیسجمهور دیده شده است.
وی ادامه داد: پس از آن وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده تا روسازی طرح را انجام دهد که پیشبینی میشود دست بالا تا پایان سال 1402 این طرح به بهرهبرداری برسد.
عضو مجمع نمایندگان: سال 1403 مسیر ریلی کشور به استان متصل میشود
حجتالاسلاموالمسلمین امیرقلی جعفری 24خرداد 1402 در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، در خصوص توسعه راههای استان، با بیان اینکه زیرساختهای مناسب برای توسعه هر منطقهای اهمیت دارد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری شاهراه ارتباطی فلات مرکزی به سمت جنوب کشور و بندر امام(ره) است که فعالیتهای خوبی در دهههای گذشته در حوزه راههای استان صورت گرفته است.
وی افزود: متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری از معدود استانهایی است که به شبکه ریلی کشور متصل نشده است، در واقع اتصال به شبکه ریلی، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی مردم فراهم میآورد.
عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به بهرهبرداری از راهآهن "مبارکه - سفیددشت - شهرکرد" تا سال 1403، بیان کرد: در بخش راه آهن بعد از بخش آب، بیشترین اعتبارات استان در 2.5 سال گذشته قرار داده شده و طبق وعده کارفرما و مشاورین بخش راه آهن استان، امید است سال 1403 شاهد اتصال مسیر ریلی کشور به استان باشیم.
سید صولت مرتضوی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی 25 آبان 1402در نشست مشترک شورای برنامهریزی، توسعه و فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: در حوزه راهآهن تصمیم قاطع و اثرگذاری گرفته شد و تقریبا 3 هزار میلیارد تومان کسری منابع آن تأمین شد، این استان در آینده نزدیک به خط آهن ریلی کشور متصل میشود.
راه آهن 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
حمید ربیعی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرددر همین خصوص اظهار داشت: پروژه راهآهن استان در بخش زیرسازی 70درصد پیشرفت و در بخش ایستگاهها 20درصد پیشرفت دارد، اما در بحث روسازی پیشرفت صفر است و مجموعاً پروژه راه آهن استان 50درصد پیشرفت دارد.
معاون فنی و ساخت راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: مهمترین مانع پیشرفت راهآهن استان نبود اعتبارات است. همچنین برخی مشکلات اجتماعی در استان همجوار مانع پیشرفت پروژه میشود.
وی عنوان کرد: با 3 هزار میلیارد تومان که در سفر دوم رئیس جمهور به استان برای راه آهن در نظر گرفته شد و به شرط تأمین اعتبارات این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به بهرهبرداری میرسد.
ربیعی تصریح کرد: با افتتاح راهآهن استان سالانه 3.5میلیون تن بار و 700هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابهجا میشود.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری جزو معدود استانهایی است که به شبکه ریل متصل نیست، اگر این امر محقق شود استان به شبکه ریلی متصل میشود که قطار از ایستگاه حسنآباد مبارکه به شهرکرد میآید و برمیگردد.