محمدرضا طلایی، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به این پرسش که در حوزه برندسازی زعفران برنامه سازمان چیست تا از صادرات فلهای جلوگیری شود، گفت: متأسفانه خلأ ما در برندسازی سبب شده است تا زعفران به شکل فلهای صادر شود اما هر سال، تجار در حوزه برندسازی تلاش میکنند و سهم ایران در این زمینه در حال افزایش است.
او با بیان اینکه این امر که باید از سوی بازرگانان و صنایع فرآوری پیگیری شود، گفت: عرضه زعفران به بورس کالا این بستر را از سوی سازمان تعاون روستایی فراهم کرده است.
طلایی ادامه داد: اقداماتی در حوزه صادرات زعفران از استانها انجام شده که یکی از آنها جلب کردن نظر صندوقها برای مشارکت این بخش برای صادرات طلای سرخ است.
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا زیرساختهای لازم در واگذاری خرید حمایتی زعفران به تشکلها، فراهم شده است که تجربه کلزا تکرار نشود، اظهار کرد: در حوزه خرید حمایتی فعلاً با محصولات محدودی از جمله کشمش، سیب زمینی، پیاز و میوه آغاز شده است که سرمایه زیادی نمیخواهد. خرید حمایتی محصولی مانند کلزا سرمایه زیادی میخواهد که محصولات فعلی به این سرمایه نیاز ندارد.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان عنوان کرد: با تشکلها و کارخانجات فرآوری کننده انگور به کشمش رایزنی شده و با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت بخش دولتی تسهیلگری کرده است تا این امر با کمترین چالش انجام شود.
منبع: مهر