به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حمید باقری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش پست در رویداد تجارت الکترونیک، اظهار داشت: یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها سرانه مرسولات حوزه ارتباطات و تعداد مرسولاتی که هر نفر در سال از پست دریافت یا ارائه میکند و هدف ما ارتقای جایگاه سرانه مرسولات در استان اصفهان و کشور است و همچنین بتوانیم از کسب و کارها و استارتآپها حمایت کنیم و به این دلیل پست در تجارت الکترونیک ورود پیدا کرد.
وی افزود: هر چه دنیای دیجیتال پیشرفت کند نه تنها سرانه مرسولات کاهش پیدا نمیکند بلکه سرانه مرسولات به دلیل استفاده آنلاین افزایش پیدا میکند و این تجربه را در کشورهای صنعتی و پیشرفته شاهد هستیم.
مدیرکل پست استان اصفهان با بیان اینکه اگر کسب و کارهای فیزیکی در دنیای مجازی ورود پیدا نکنند، به طور یقین در آینده رو به افول خواهند رفت، گفت: آنها چارهای جز ورود به عرصه خرید و فروش مجازی ندارند و بسیاری از کسب و کارها و استارتآپها در این زمینه به دلایل مختلف از جمله عدم داشتن شبکه توزیع مناسب و عدم سرمایه کافی موفق نبودهاند.
باقری ادامه داد: در اینجا نقش پست با توجه به تحولی که در خود در قالب دیجیتال ایجاد کرده، زیرساختها و ظرفیتهای خود را در اختیارکسب و کارها و استارتآپها قرار داد به این صورت که با داشتن نیروی انسانی متخصص و متعهد و اینکه تنها شرکتی هستیم که به صورت دولتی توزیع مویرگی در کل کشور داریم و به عبارتی پوشش جمعیتی و مساحتی در کل کشور داریم و به ازای 6556 نفر جمعیت در استان یک واحد پستی و به ازای 118 کیلومتر مربع یک واحد پستی در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر سامانهها و نرمافزارهایی که به صورت شبکهای متصل هستند در بخش قبول، رهسپاری و توزیع به همین شکل هستند و در توزیع تمامی موزعین مجهز به همراه نامهرسان که همه عملیات و فرایندهای توزیع انجام میشود و به صورت آنلاین دیتاها ارسال میشوند.
مدیرکل پست استان اصفهان با اشاره به اینکه تمامی موزعین مجهز به دستگاه امپوز هستند، اظهار داشت: هر گونه دریافتی وجه نقد درب منازل از طریق دستگاه انجام میشود که یکی از زیرساختهایی است که در حوزه شبکه آیتی فراهم شده است.
عملیات تخلیه، بارگیری و ارسال کالاهای اساسی بدون وقفه در جریان استارسال کمک های بانک ملت به زلزله زدگان استان هرمزگانسپاه 54 کانکس دیگر به منطقه زلزلهزده سایهخوش ارسال کردباقری افزود: اصفهان دومین هاب کشور بعد از تهران است و ظرفیت بالایی در جابجایی مرسولات دارد و در حال حاضر ظرفیت سیستم حمل و نقل استان اصفهان این گونه است که به طور مستقیم به غیر از 4 استان کشور ارتباط زمینی داریم که فرصت بسیار خوبی برای استارت آپها، کسب و کارها و تجار است.
وی خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی ظرفیت بعدی پست است و در حال حاضر 5 میلیون و 200 هزار رکورد اطلاعات کدپستی داریم که 10 درصد حجم کشور است و طی یک سال گذشته این بانک اطلاعاتی به صورت آنلاین به روز میشود.
مدیرکل پست استان اصفهان با بیان اینکه برخی آمارهای جابجایی مرسوله در اصفهان، گفت: ترافیک وارده در سال 1400 در استان 795556 فقره بوده که نسبت به سال قبل خود 16 درصد رشد داشته و گردش مالی آن 164 میلیارد تومان بوده است و ترافیک صادره در سال 1400 در استان 318449 فقره بوده که با وجود رشد 50 درصدی نسبت به قبل خود اما 40 درصد خرید و فروشهایی که وارد استان شده، صادره بود یعنی 100 مرسوله وارد و 40 مرسوله صادر شده است وگردش مالی آن 91 میلیارد تومان بوده که نشان میدهد ما نسبت به سایر استانها خوب کار نکردهایم.
وی ادامه داد: در سال 1400 تعداد 1123 فروشگاه اینترنتی در استان اصفهان داشتیم که 56 درصد نسبت به سال 99 رشد داشتیم.
باقری خاطرنشان کرد: ترافیک تجارت الکترونیک در استان در سال جاری بهبود یافته و میزان ترافیک وارده به استان 216 هزار و 925 فقره مرسوله با گردش مالی 43 میلیارد تومان بوده که نسبت به سه ماهه سال گذشته 39 درصد رشد داشته است. همچنین ترافیک صادره از استان طی سه ماهه امسال 79 هزار و 42 فقره با گردش مالی 17 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد داشته است.
مدیرکل پست استان اصفهان با اشاره به اینکه سهم خرده فروشی آنلاین در کشور 4 درصد است، گفت: این عدد در ترکیه 8 درصد و متوسط جهانی آن 19 درصد است.
وی افزود: حدود 250 هزار مرکز تجاری در اصفهان داریم که از این تعداد تنها 123 هزار مرکز به عرصه تجارت الکترونیک ورود کردهاند.
باقری در مورد صادرات فرامرزی تجارت الکترونیک، تاکید کرد: متاسفانه در بحث صادرات تجارت الکترونیک سهم چندانی نداریم.
مدیرکل پست استان اصفهان با بیان ارزش تجارت الکترونیک، گفت: در خرید و فروش اینترنتی دست واسطهها کوتاه شده و موجب مهیا شدن فضای کسب و کار برای صاحبان ایده میشود و این در نهایت منجر به ایجاد اکوسیستم منسجم تجارت الکترونیک میشود.
باقری ادامه داد: اکوسیستم منسجم تجارت الکترونیک هنوز در استان ما شکل نگرفته است و وضعیت خوبی در استان نداریم و پست اقدامات جدیدی برای پوست اندازی در حوزه تجارت الکترونیک کرده و کرونا فرصت برای فروشهای آنلاین بوده و پست نیز باید متناسب با تغییر این پارادایم تغییر کند.