به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت درباره وضعیت ماشین آلات سنگین اظهار کرد: سیاست همزمان حمایت از تولیدات داخلی و اجازه واردات برای ماشین آلات با کیفیت و به روز خارجی موجب شده که فضای متعادلی را در این صنعت شاهد باشیم.
وی گفت: در سالهای گذشته واردات ماشین آلات کم بود؛ به طور مثال در سال ۱۴۰۰ تعداد همه ماشین آلات وارداتی اعم از راهسازی و معدنی ۸۰ دستگاه بود و حدود ۷۳۰ دستگاه ماشین آلات نیز در داخل تولید میشد. اکنون این روند رو به افزایش است، به طوری که در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۵۰۰ دستگاه ماشین آلات در کشور تولید شده و یک هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات نیز همزمان وارد شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: سال ۱۴۰۱ ۸۰ میلیون دلار واردات ماشین آلات داشتیم که این رقم در سال گذشته به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است، همزمان تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی داخلی نیز در سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۵۰۰ دستگاه رسیده است.
موسوی با بیان اینکه در این خصوص روند رو به رشدی را داریم، افزود: البته کار تولیدکنندگان داخلی سخت است، باید بتوانند با رقبای خارجی با کیفیت رقابت کنند.
وی درباره اینکه تولید داخلی ماشین آلات جوابگوی نیازهای داخلی است یا خیر؟ گفت: سیاست حمایت همزمان از تولید کنندههای داخلی و اجازه واردات برای ماشین آلات خوب و با کیفیت، بازار را به تعادل میرساند.
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت درباره تعداد ماشین آلات فرسودهای که نیاز به نوسازی دارند؟ افزود: با توجه به گزارش ایران اکونا به نقل از ی که بخش خصوصی و انجمنهای مربوطه ارائه کردند حدود ۱۰ هزار ماشین آلات فرسوده راهسازی و معدنی هنوز در معادن فعالیت میکنند. البته این موضوع به تأمین منابع مالی بر میگردد؛ یعنی به دلیل اینکه سقفی برای تولید داخل و واردات وجود ندارد و ما ماشین آلات راه سازی و معدنی را پایهای برای رشد تولید معادن میدانیم و از تولید و واردات آن استقبال میکنیم.
وی در مصاحبه با صدا و سیما اظهار کرد: امیدوارم با تزریق منابع مالی بتوانیم شاهد رشد کمی این حوزه باشیم.
موسوی درباره اینکه اکنون مجوز واردات وجود دارد؟ گفت: بله همچنان مجوز واردات برای نوسازی ماشین آلات وجود دارد.