به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در فروردینماه 1398 بود که بارشی سنگین همراه با طغیان رودخانه در سه استان کرمان، خراسان جنوبی و یزد خسارات زیادی را وارد کرد. این خسارات سبب تخریب کامل بخشی بزرگی از محور شهداد - نهبندان شد.
خسارتهای سیلاب به محور نهبندان - شهداد بالغ بر 85 میلیارد تومان خسارت وارد کرد و در همان روزهای آغازین این ماجرا امکان تردد زمینی و بازگشایی مسیر به علت تخریب کامل و باتلاقی بودن بخشی از مسیر و ایجاد یک دریاچه در این بخش مقدر نشد و تنها راه سفر به این منطقه به صورت هوایی بود.
همان سال بود که سلسله گزارشات تسنیم در خراسان جنوبی منعکس شد و پیگیریهای زیادی توسط ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای کرمان و خراسان جنوبی از وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکل انسداد محور شهداد-نهبندان و تأکید بر احداث مسیر جدید و یا بازسازی مسیر موجود توسط معاونت ساخت و توسعه آن وزارت خانه انجام شد.
محور شهداد - نهبندان بیش از 180 کیلومتر است و تمامی این محور در منطقه کویری با آب و هوای خشک و تابستان بسیار گرم و سوزان قرار دارد.
این محور به علت وجود کلوتها (کوههای شنی دیواره دار) یکی از محورهای گردشگری محسوب میشود و سالانه علاقهمندان زیادی از داخل و خارج از استان به این منطقه سفر میکنند.
در سال 1390 بود که خبرگزاری تسنیم در خراسان جنوبی بنابر عدم تحقق وعده مسئولان مبنی بر رفع انسداد محور نهبندان- شهداد دوباره گزارشی در این زمینه منتشر کرد که محور شهداد- نهبندان همچنان بلاتکلیف و مسدود است.
در این سالها بارها نماینده وقت مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی ضمن تذکر به وزیر راه خواستار رفع این مشکل شدند.
بازسازی محور شهداد - نهبندان پس از 3 سال آغاز شد+عکسرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تکمیل محور شهداد - نهبندان در دستور کار وزارت راه قرار گیرددستور وزیر راه برای بازسازی محور نهبندان - شهداد
حال بعد از گذشته 3 سال از این مشکل مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه جلسه شورای ملی مسکن کشور با اشاره به اهمیت محور نهبندان-شهداد خواستار بازگشایی و رفع مشکل این محور شد.
«مصطفی نخعی» در مراسم آغاز ترمیم محور نهبندان_شهداد که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برگزار شد، اظهار داشت: راهها رگهای حیاتی و عامل رشد و توسعه هر جامعه و کشوری هستند و از قدیم هم تبادلات جوامع مختلف از طریق همین راهها و جادههای مواصلاتی انجام میشده است.
نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه در بحث شاخص رقابتپذیری بینالمللی؛ باید رتبه سوم منطقه را به دست میآوردیم، تصریح کرد: کیفیت جادهها در کنار زیرساختهای ریلی، بنادر و حمل و نقل هوایی یکی از مهمترین مصادیق رقابت پذیری بینالمللی است، اما کشور ما در این خصوص رتبه خوبی حتی در منطقه ندارد.
وی ادامه داد: در این خصوص طبق آخرین بررسی رتبه 9 در دنیا را داریم که با توجه به شرایط و موقعیت کشور وضعیت مناسبی برای ما نیست، در بحث کیفیت جاده های کشور باید برنامهریزی و همت جدی صورت پذیرد چرا که جاده، ارتباطات و ترانزیت در کشور یک مزیت اقتصادی مهم است.
نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر خطی از بالا تا پایین نقشه کشور بکشیم مشخص می شود در کشور متاسفانه عدالت در بحث جادههای شرق و غرب رعایت نشده است، در بحث آزادراهها و بزرگراهای شرق کشور، کیفیت جادههای ارتباطی و راه های روستایی اصلا قابل قیاس نیست و باید در این زمینه کار اساسی انجام شود.
نخعی با بیان اینکه هم دولت و هم مجلس باید برای راه ها همت جدی داشته باشند، گفت: در لایجه دولت باید پیشبینیها انجام شود و شاید یکی از راههای بهبود راهها این باشد که شرح وظایف راهها را از وزارت راه و شهرسازی جا کنیم.
وی با گلایه از اینکه در استان خراسان جنوبی یک متر آزادراه هم وجود ندارد، افزود: وضعیت راههای روستایی استان، وضعیت نامطلوبی است و کیفیت جادهها از مهمترین مطالبات مردم خراسان جنوبی است که نیازمند توجه جدی است.
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در خانه ملت گفت: امروز بعد از مدتها پیگیری آغاز عملیات اجرایی جاده نهبندان_ شهداد به نتیجه رسید، این جاده یک راه اساسی در کشور هم از نظر اقتصادی و هم امنیتی است که امروز کلنگزنی خواهد شد، لذا این مهم اتفاق بسیار مبارکی برای استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و حتی تمام کشور است.
نخعی ادامه داد: از مهمترین بازارچههای مرزی شرق کشور با کشور افغانستان را در نهبندان و سربیشه داریم و بسیاری از مراودات اقتصادی کشور با افغانستان از طریق مرز ماهیرود است که با بازگشایی دو کوهانه اهمیت مسیر دو چندان نیز خواهد شد.