به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، متن نامه مالکان لکوموتیو به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است؛
بهاستحضار میرساند اینجانبان مدیران عامل شرکتهای خصوصی مالک لکوموتیو با هدف کسب منافع اقتصادی و در راستای نیاز کشور اسلامی و عزیزمان و مطابق با منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری و البته در جهت رشد و شکوفایی صنعت ریلی بالغ بر چند ده هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کردهایم و به یاری خداوند متعال و با رشد مداوم توانسته ایم نقش مؤثری در حمل بار ریلی ایفا کنیم. بهگونهای که در حال حاضر حدود 40 درصد حمل بار ریلی کشور توسط لکوموتیوهای بخش خصوصی در این صنعت محقق میشود.
نکته حائز اهمیت در بنگاههای اقتصادی این چنینی این است که تنها منبع درآمد عملیاتی از محل حمل بار و البته تعرفهای است که توسط سازمانهای دولتی بالادستی و به صورت سالاانه تعیین میشود.
این موضوع همواره محل اختلاف بخش خصوصی و این سازمانها بوده است. حال پس از چندین سال جلسات مداوم با حضور مسئولان و مدیران راه آهن و ارائه آمارها و اسناد مالی و صورتهای سود و زیان شرکتهای مالک در نهایت امر مدیرعامل محترم فعلی راه آهن جمهور اسلامی ایران با در نظر داشتن جمیع جهات هزینهای و درآمدی شرکت راهآهن نسبت به ترمیم نسبی نرخ تعرفه این بخش از صنعت ریلی اقدام کرده که هم جای تقدیر از ایشان را دارد و هم کور سوی امیدی برای جذب بیشتر سرمایه گذاران در این حوزه است.
با این حال در کمال تعجب برخی از شرکتهای معظم فولادی و معدنی طی نامههایی نسبت به این افزایش نرخ تعرفه ریلی اظهار نارضایتی داشتهاند. این در حالی است که در دوره ای که این بخش از صنعت ریلی و راه آهن متحمل زیانهای انباشته ناشی از هزینههای سنگین ارزی نگهداری و تعمیرات لکوموتیوها و عدم تغییر نرخ مطابق با رشد تورم بودهاند بررسی صورتهای مالی این سه شرکت نشان از وضعیت بسیار مطلوب سوددهی سالانه و سهم ناچیز حمل در بهای تمام شده این شرکتها به ویژه در بخش صنعت ریلی دارد.
بخش عمده آن ناشی از تعدیل قیمت فروش کالا به صورت مداوم و متناسب با افزایش هزینهها ناشی از تورم است. بهطور نمونه مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده در سال 1401 در حالیکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران زیان خالص داشته و شرکتهای حمل و نقل ریلی نیز با سود ناچیز مواجه بودهاند، مجموع سود خالص یکی از شرکتهای فولادی مطابق صورتهای مالی ارائه شده بیش از 89 همت بوده که تنها کمتر از 0.2 درصد (180 میلیارد تومان) از این سود را صرف حق دسترسی شبکه ریلی راه آهن کرده است.
با عنایت به توضیحات فوق جا دارد شرکتهای مذکور حتی با قبول هزینه مشابه جاده یا اندکی بیشتر در این برهه اقتصادی که هزینههای ارزی بر شانههای مالکان لکوموتیو سنگینی میکند، نسبت به حمایت حمل و نقل ریلی و پرداخت هزینههای معمول آن اقدام کنند تا علاوه بر توجیه اقتصادی شرکتهای سرمایه گذار در این حوزه باعث بهبود وضعیت و سرعت سیر بازرگانی و حتی کاهش هزینه های حمل ریلی در آینده نزدیک مشابه کشورهای توسعه یافته باشیم.
همچنین امیدواریم با حمایتهای حضرتعالی تعرفه ریلی لکوموتیو متناسب با افزایش هزینهها ناشی شده از تورم حاکم بر کشور حداقل در دورههای سه ماهه به واقعیت موجود نزدیکتر شود، بهنحوی که شاهد بهبود وضعیت صنعت ریلی و افزایش سودآوری و ایجاد فضای مناسب جهت جذب سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی در این حوزه باشیم.