به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار مهر، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای سلامی صبح امروز (سه شنبه ۱۰ آبان ماه) در جلسه علنی مجلس در مخالفت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت، گفت: ۱۸ نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن با استیضاح فاطمی امین مخالف هستند. جلسات متعددی در این باره برگزار شد و موافقان استیضاح نکات خوبی درباره این حوزه بیان کردند که حتماً باید به آنها رسیدگی شود.
وی تصریح کرد: بخش زیادی از مسائل وزارت صمت کمی است، به عبارتی میتوان عملکرد این حوزه را با اعداد و ارقام ارزیابی کرد و با بررسی شاخصهایی همچون رشد تولید و تورم عملکرد وزیر را سنجید. گرچه در تولید، برخی بخشها دچار مشکلات جدی هستند اما با در نظر گرفتن میانگین رشد تولید شاهد افزایش این شاخص هستیم. لذا شاید در برخی از حوزهها دچار کمبود باشیم، اما در نگاه کلی رشد وجود دارد؛ البته باز هم مطابق ایدهآلها نیست.
طاهری سامانهمحور بودن را ویژگی مثبتی در عملکرد و کارنامه فاطمی امین برشمرد و افزود: بیش از ۵۸۰۰ فروشگاه در حال رصد شدن هستند که پیش از این این تعداد خیلی کم بود. در حوزه معدن هم شفافیتهایی ایجاد شده که همه ناشی از وجود این سامانه است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بیان کرد: در این میان باید یادآور شد در حوزه معدن نیز اتفاقات شفاف خوبی صورت گرفته که ناشی از سامانهای شدن امور است، به عنوان مثال سهم دولت در گذشته کمتر از یک هزار میلیارد بود، اما اکنون به ۴۰ هزار میلیارد رسیده که با تکمیل این سامانه افزایش نیز خواهد یافت.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صمت تنها وزارتخانه مسئول در موضوع خودرو نیست، بیان کرد: اگر آنقدر که روی خودرو تمرکز کردیم روی صنعت متمرکز میشدیم اتفاقات دیگری رخ میداد. ۸۸ درصد تجارت بر روی صنعت کشتیرانی است که اگر تقویت میشد خیلی از تحریمها بیاثر بود. نباید تمرکز بر خودرو عاملی باشد که سایر حوزهها کمرنگ شود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تاکید کرد: فهم خوب آقای وزیر از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت، ویژگی مهمی است، به عنوان مثال در دولت قبل در حوزه فولاد درگیر مسائل بازار رانتی و فساد و دلالی بودیم و علی رغم قیمتهای دستوری این محصول با اختلاف بالا در بازار به فروش میرسید؛ پس از بررسیهای کارشناسی، سادهترین راهکار عرضه کالاهای پایهای مانند فولاد، سیمان و… در بورس کالا بود و ابزار نظارتی آن نیز عوارض بر صادرات، که این موضوع از سوی وزیر مورد تاکید قرار دارد.
وی افزود: به عنوان مثال در قضیه پیش آمده برای اوکراین تکانههای سنگینی در کشورهای مختلف رخ داد و میتوان این موضوع را در کشور خودمان نیز بررسی کنیم. هر چند موضوع مذکور در مجلس مصوب نشود، اما با مجوز سران قوا، اجرایی شد که نشاندهنده فهم دقیق وزیر برای کنترل کالاهای پایهای است و این در حالی است که در حوزه قیمت ارز و تورم شاهد نوسانات زیادی بودیم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در حوزه خودرو مسائلی مطرح میشود که باید مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نیست، بدون شک تمرکزی که بر این صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ریلی و هوایی صورت میگرفت، میتوانستیم تحریمها را بی اثر کنیم، زیرا امروزه ۸۸ درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتی رانی است.
وی اظهار کرد: موضوع تجمیع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسائلی است که نکاتی در خصوص آن بیان میشود، این اقدام در سال ۹۲ صورت گرفت، اما ساختارهای به شکل قبلی باقی ماند و این در حالی است که سیاست درهم آمیختن تولید، بازار و تنظیم سیاستها تغییری نکرد.
طاهری بیان کرد: تجمیع باید درست انجام میشد و بازار کالا با تولید آمیخته میشد، زیرا از گران فروشی جلوگیری میکرد، بنابراین اکنون باید این زنجیره تکمیل شود، متأسفانه در گذشته به دلیل وجود سرپرستهای مختلف شاهد بی ثباتی در این وزارتخانه بودیم و نمیشد کاری انجام داد، اما اکنون میتوان اذعان کرد در حوزه تجارت برخلاف وجود نواقص در حوزه معدن، شاهد رشد هستیم، بنابراین اگر مسیری نیاز به اصلاح دارد، باید آن را تغییر دهیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مخالف استیضاح بودن به معنای چک سفید امضا دادن نیست، بلکه نظارتها را افزایش خواهیم داد، اظهار کرد: در حوزه معدن امور رها شده بود و اکنون درست عنوان میشود که اکتشاف ریشه مشکلات این حوزه است. ایده اینکه کل کشور برای ۴۰ ماده معدنی با فاصله ۲۵۰ متر در طول ۳ سال اسکن شود، کار درست و پرهزینه ای برای آینده کشور است، اما رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگزینی معدن بر نفت و انرژی تاکید داشتند و این موضوع خواستهای مردمی است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس افزود: در وزارتخانهای که مربوط به تولید، صنعت، معدن و تجارت خارجی است، حتماً در اجزای ریز آن میتوان ایراد یافت، اما رشد این حوزه نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته بیشتر است. به عنوان مثال در ایران خودرو دیزل شاهد ۸۰ درصد رشد هستیم، اما این به معنای برطرف شدن نیازهایمان نیست، زیرا در حوزه تأمین تراکتور همچنان با مشکل مواجهیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه تفکیک این وزارتخانه صحبتهای زیادی مطرح است، اما آنچه به صورت کارشناسی در کمیسیون انجام شد، نشان میدهد تفکیک تولید از تجارت به نفع کشور نیست.