به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، در حاشیه اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، هشتمین اجلاس بین المللی توسعه صادرات ایده آل با حضور هیات های تجاری افغانستان و ترکمنستان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان در محل سالن همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد.
در حاشیه این اجلاسیه رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت:فصلهای جدیدی در اتاق مشترک داشته ایم که معرفی کالاها و خدمات کشور به شکل نوین باشد و یکی از این شکل های نوین همین نمایشگاه است.
بهرامی ادامه داد: اکسپو تاثیر بسیار زیادی در مراودات تجاری دارد. برای تعاملات تجاری با ترکمنستان، خراسان رضوی از ظرفیت ویژه ای برخوردار است و هدف آمدن تجار و بازرگانانی است که بتوانند با واحدهای تولیدی ارتباط برقرار کنند و ما باید بستر معرفی این دو گروه به یکدیگر را فراهم کنیم و باید تاکید کرد رسانه در این زمینه رسالت بسیار مهمی دارد.
حضور 80 نفر از تجار و بازرگانان ترکمنستانی در نمایشگاه اکسپو مشهد
وی افزود: پیش از اینکه ما به یک موضوع اقتصادی فکر کنیم باید مباحث ارتباطات سیاسی در اولویت باشد و امروز انتظار داریم تا رسانه در کنار اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به معرفی توانمندی های کشور به ویژه خراسان رضوی بپردازد.
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بیان کرد: تنها به دنبال این نیستیم تا صادرات به ترکمنستان افزایش پیدا کند بلکه به دنبال تحقق مبادلات تجاری هستیم که ارزشمندتر از هر مسئله دیگر است. وقتی مبادلات تجاری باشد هر کشوری به هدف خود می رسد.
بهرامی با اشاره به حضور 80 نفر از تجار و بازرگانان به نام ترکمنستانی در نمایشگاه اکسپو مشهد گفت: چند گروه نیاز خاص در ترکمنستان وجود دارد که شامل مواد غذایی، صنایع فلزی، صنایع معدنی، لجستیک، مبلمان شهری و ساختمانی است که در این زمینه تلاش کردیم تجار و بازرگانانی را دعوت کنیم که با ترکیب فضای کسب و کار استان در تعامل باشند.
دولت چهاردهم دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی را شروع کرده است
وی ادامه داد: برای سرمایه گذاری مشترک باید بستری آماده داشته شود که در این مورد باید پرسید چه اتفاقی افتاده است و چه خدمات و تسهیلات بانکی، بیمه ای و مالیاتی برای تجار و بازرگانان داده میشود تا رونق صادرات تجاری ایجاد شود. دولت چهاردهم در این زمینه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی را شروع کرده است و اگر بخواهیم در زمینه سرمایه گذاری صحبت کنیم باید گفت منطقه سرخس با سی سال قدمت و سابقه می تواند بازار 250 میلیون نفری همسایه های شمالی را پوشش دهد و نباید از آن غافل شد.
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به تشریح بازار ترکمنستان برای تجار ایرانی پرداخت و گفت:در طی پنج سال گذشته صادرات سیسنوسی داشته ایم که از 130میلیون دلار تا 500میلیون دلار نوسان داشته است. سال 1402 مبالادت تجاری 480میلیون دلار بوده که 440میلیون دلار صادرات به ترکمنستان و حدود 40میلیون دلار واردات به کشور بوده است و این سومین هیئت تجاری است که در طول شش ماه گذشته توسط اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به ایران آورده میشود.
بهرامی افزود: برای خراسان رضوی مخصوصا بخش خصوصی اهمیت بسیار زیادی قائل هستیم، و هنوز میتوان بیشتر در این زمینه فعالیت کرد.با توجه به اقدامات اتاق مشترک امسال شاهد رشد صادراتی به ترکمنستان خواهیم بود و این نمایشگاه هم مکمل این اتفاق است.
رشد چهار برابری واردات از افغانستان
فیروز ابراهیمی،رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیزدر جمع خبرنگاران درباره راه های کاهش اختلاف تراز تجاری ایران و افغانستان گفت: اگر تزار تجاری بین دو کشور صرفا به نام صادرات و واردات بین افغانستان و ایران که در حال حاضر مشاهده می کنیم تعریفشود باید گفت طی یک تا دو سال گذشته واردات ما از افغانستان به 4 برابر رسیده است.
ابراهیمی ادامه داد: با توجه به تفاوت سطح تکنولوژی و دانش فنی که در دو کشور برداریم طبعا در یک بازه زمانی کوتاه تراز تجاری به نقطه برابر یا مثبت به نفع افغانستان نخواهد رسید، این کشور برای ما انواع فرصت های وارداتی بسیاری در حوزه کشاورزی و صنایع معدنی دارد اما واقع مطلب اگر به لحاظ اقتصادی بخواهیم تراز تجاری دو کشور را منصفانه و اقتصادی نگاه کنیم این تراز میلیاردها دلار به نفع افغانستان مثبت است یعنی ما چند میلیون افغانستانی در ایران داریم که از میلیاردها دلار یارانه ای که دولت ایران به مردم کشور طی این سال ها می دهد همزمان استفاده می کنند.
تلاش برای تبدیل شدن به قطب صنعت نمایشگاهی منطقه
فرزین سلطانی ،سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد نیز با بیان اینکه نمایشگاهها در هر کشوری آئینه پیشرفت صنعت و اقتصاد محسوب میشوند،گفت: هر ساله قریب به 32 هزار نمایشگاه در جهان برگزار میشود، این در حالیست که برگزاری این تعداد نمایشگاه 551 میلیارد دلار تبادلات تجاری را به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شرکت نمایشگاه بینالمللی مشهد نیز با هدف توسعه صنعت نمایشگاهی و تسهیل تبادلات تجاری در منطقه و بهرهگیری از تسهیلات فنی پیشرفته و هیئت تخصصی فعالیتهای نمایشگاهی و همایشی خود را در سطح منطقه ارائه میکند.
سلطانی با اشاره به اهمیت و جایگاه نمایشگاه بینالمللی مشهد به عنوان قطب دوم صنعت نمایشگاهی ایران ،تصریح کرد: هر ساله دهها نمایشگاه داخلی در نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار میشود و این مجموعه تاکنون 75 رویداد تجاری رادر چهار قاره دنیا با موفقیت انجام داده است.
سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد یادآور شد: نمایشگاه بینالمللی مشهد در دوره جدید مدیریت خود نگاه توسعهای دارد وتلاش میکند تا به یکی از قطب های صنعت نمایشگاهی در سطح منطقه تبدیل شود.