محمد مصلاییپور در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره کیفیت داوریهای رقابتهای لیگ برتر آزاد تا پایان دور رفت و لیگ برتر فرنگی در پایان مرحله مقدماتی، گفت: در چند مسابقه در البرز، بابل و بجنورد را خودم سرپرست فنی بودم که مشکل خاصی نبود. سایر رقابتها را هم دوستان بودند و گزارشهایی به دست ما رسید که برخی معتقدند اشتباه داوری نتیجه را تغییر داده، اما چیزی که به چشم میآمد اعتراض بیمورد برخی مربیان بود. قصد بیاحترامی به مربیان را ندارم، اما برخی از آنها از نظر آگاهی به مقررات و قوانین، ضعیف هستند و این باعث میشود نسبت به آرای داوران حساسیت نشان دهند یا اینکه فکر کنند داور جانبداری میکند.
وی ادامه داد: خداراشکر اشتباهی که باعث جابهجا شدن برنده و بازنده شود، در مسابقات نداشتیم. در اغلب موارد، دلیل این اعتراضها، این است که مربیان فکر میکنند اشتباهی رخ داده، در حالی که چنین نیست. البته که یک مقداری از اشتباهات داوری هم کاملا طبیعی است و در همه سطوح کشتی دنیا اتفاق میافتد. سعی کردیم از بهترین تیمهای داوری خود، نسبت به مسابقه و حساسیتی که داشت، استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی با اشاره به اینکه اشتباه داوری اجتنابناپذیر است، تاکید کرد: در سطح المپیک هم دیدیم اشتباه اتفاق میافتد، ولی چیزی که اهمیت دارد، طرز برخورد با آن و شیوه اعتراض است که ما هنوز در ایران با آن مشکل داریم. به عنوان کمیسیون داوران، شاید نیاز باشد که در این خصوص کلاس آموزشی بگذاریم و اعتراض کردن را آموزش بدهیم. این جزو ابتداییترین کارهای یک مربی است چرا که اگر نحوه اعتراض درست نباشد، تمرکز کشتیگیر از بین رفته و دید تماشاگر به کشتی و داور هم خراب خواهد شد. تماشاگر که نمیداند اعتراضی که مربی انجام میدهد به حق هست یا نه، کشتیگیر هم شاید در آن لحظه احساس کند حقش خورده شده و اینها همه در کار تاثیر منفی دارد.
مصلاییپور درباره صحنه جنجالی کشتی وزن 86 کیلوگرم مبارزه دو تیم بانک شهر و صنایع غذاییپور در بجنورد که ابتدا صحبت از دیسکالیفه شدن هر دو کشتیگیر (علی سوادکوهی و حمیدرضا علیبخشی) به میان آمد، گفت: یکی از مهمترین اصول داوری این است که در اعلام رای، نه تحت تاثیر جو تماشاگر و سالن و نه مربی قرار بگیریم و به عنوان یک داور باید قوانین را پیاده کنیم. مهم نیست تماشاگر چه فکری میکند یا مربی چطور خواهد کرد، آنچه آموزهها و قوانین به ما میگوید را باید اجرا کنیم. آن لحظه اتفاقی افتاد که زشت بود. نظرم ابتدا این بود که هر دو کشتیگیر دیسکالیفه شوند، اما وقتی فیلم را بازبینی کردیم، دیدیم آن چیزی که در تعریف دیسکالیفه وجود دارد، اتفاق نیفتاده و میشود این زدوخورد را با پوئن اخطار و جریمه کشتیگیر حل و فصل کرد. این جریمه منطقیتر به نظر میرسید و دیدیم بعد از آن هم دو کشتیگیر با هم دست داده و تا پایان مبارزه هم دیگر شاهد حاشیهای از هر دو سمت نبودیم. این درستترین رای بود.
داور S1 کشتی ایران که یکی از داوران قضاوتکننده در مسابقات جهانی آلبانی خواهد بود، اضافه کرد: در مسابقات جهانی 2019 قزاقستان، داوران حاجی علییف آذربایجانی را دیسکالیفه کردند اما فردا صبح هیئت رئیسه تشکیل جلسه داد و دیسکالیفه را باطل کرد. اینطور اتفاقات هم پیش میآید، اینجا که اصلا اعلام دیسکالیفه نشد که بخواهیم باطل کنیم. بعد از بازبینی فیلم دیدیم اخطار پوئن مناسبتر است. موضوع اعلام دیسکالیفه، سلیقهای نیست، تیم داوری براساس شدت عمل، طبق قوانین عمل میکند. ما میخواهیم یک کشتی زیبا ببینیم، این همه تماشاگر به بجنورد آمده بود که کشتیها را تماشا کند، اگر شدت عمل کشتیگیر طوری نباشد که از نظر قوانین، مصداق عمل خشونتآمیز تلقی نشود، رای به دیسکالیفه داده نمیشود و همان اخطار پوئن و تذکر جریمهای کافی و بازدارنده است.