به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، در نشست با جانشینان مراکز استانی بسیج اساتید سراسر کشور که به مدت 3 روز در تهران برگزار شد، با قدردانی از تلاشهای مجاهدانه جانشینان بسیج اساتید استانها که بیشترین بار بسیج اساتید بر دوش آنان است، ایشان را بازوان پرتوان مجموعه بسیج اساتید دانست و گفت: پیشرفت و موفقیت مجموعه بسیج اساتید به میزان حضور برنامهریزی شده و موثر شما وابسته است. پیگیری سیاستها، مصوبات و تصمیمات مرکز و به نتیجه رساندن آن با تلاش شماست. این مسئولیتی سنگین است.
وی در ادامه برخی ویژگیهای بسیجیان را برشمرده و از آن جمله به اخلاص، شایستگیهای پاسداری و مدیریت انقلابی اشاره کرده و افزود: کار بسیج کار اداری نیست بلکه کاری جهادی است.
مردانی افزود: در این نشست 3 روزه مسائل کلانی مطرح شد که ضروری است به آن توجه گردد. از جمله موضوعات مهم این جلسات موضوع هیات اندیشه ورزی است که باید به عنوان مسألهای جدی و اساسی دنبال شود.
استفاده از ظرفیت پایاننامهها و حمایت از آن در راستای حل مسائل کشور از دیگر موضوعاتی بود که مردانی بیان کرد.
وی سپس به طرح جامع بسیج مستضعفین اشاره کرده و برخی وظایف بسیج اساتید در راستای طرح اعتلا و بر اساس اسناد بالادستی را برشمرد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه و با بیان ماموریتهای دوازده گانه بسیج مستضعفین، رسالت بسیج اساتید را تعمیق و گسترش ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و صیانت از آن در نهاد علم و در سطح ملی و بینالمللی و رفع نیازهای انقلاب اسلامی در حوزههای مختلف کارکردی با بهرهگیری از ظرفیتهای علمی، فرهنگی و سیاسی اساتید و مراکز دانشگاهی به منظور تحقق تمدن نوین اسلامی دانست.
هدفگذاری، سیاستگذاری، برنامهریزی، بسیج امکانات، هدایت و هماهنگی، نظارت بر فعالیتها، شناسایی، جذب، شبکهسازی، به کارگیری و توانمندسازی اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به منظور توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی و ارتقای روحیه خدمت به جامعه در میان دانشگاهیان، کمک به اسلامی شدن دانشگاهها، جهاد برای دستیابی به مرجعیت فکری و تولید علم نافع، تبیین حقایق و همچنین انسجامبخشی نخبگان و فرهیختگان هوادار انقلاب اسلامی از جمله ماموریتهای بسیج اساتید بود که مردانی بر آن تاکید کرد.
وی در ادامه برخی وظایف بسیج اساتید در ماموریت تولید قدرت نرم و بهکارگیری آن در کنش و واکنش با تهدیدات جنگ نرم را برشمرده و از آن جمله به تولید قدرت نرم از طریق تقویت بنیه معرفتی، اعتقادی و معنوی اساتید کشور با کمک نهادهای علمی و دینی و نیز جریانشناسی و جریانسازی فکری، فرهنگی، اجتماعی و مقابله با نفوذ دشمن توسط اساتید بسیجی در جامعه به ویژه در محیط دانشگاه و از طریق همافزایی با سایر نهادهای انقلابی و اقشار بسیج مستضعفین اشاره کرد.
رصد و پایش و تحلیل جریانهای فکری در سطح جامعه به ویژه دانشگاهها، کمک همه جانبه اساتید بسیجی به دولت و خدمترسانی به عموم مردم در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و شرایط بحرانی و کمک علمی و عملی اساتید بسیجی به نظام حکمرانی به منظور سازندگی، محرومیت زدایی و آبادانی کشور در راستای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در راستای تحقق ماموریت مردم داری و مردمیاری، سازندگی، محرومیت زدایی، امداد و نجات و خدمترسانی به مردم و کمک به آبادانی کشور در بسیج مستضعفین، ترویج و اقامه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر توسط اساتید بسیجی در جامعه به ویژه در دانشگاهها و رصد و پایش حکمرانان به منظور امر به معروف و نهی از منکر و مطالبهگری از آنان، همچنین ترویج فرهنگ و تفکر عدالتخواهی و مبارزه با فساد و بیعدالتی در جامعه و دانشگاه از جمله دیگر وظایف محوله بسیج اساتید در راستای تحقق ماموریتهای سازمان بسیج مستضعفین بود که مردانی مطرح کرد.
تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان و مردم پایه از طریق الگوسازی در اقتصاد مقاومتی توسط اساتید بسیجی و احصای مشکلات اقتصادی کشور و ارائه راه حل کاربردی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه کمکهای نوآفرین یا استارتاپ جهت رفع موانع تولید و گسترش اقتصاد مقاومتی دانشبنیان از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
گفتنی است در این نشست مصلحزاده، دبیر هیئت عالی اندیشهورزی سازمان بسیج اساتید کشور ضمن بیان گزارشی از برگزاری جلسات هیئت اندیشهورزی در سازمان مرکزی، از جانشینان استان خواست ضمن ارائه گزارش عملکرد بسیج اساتید استان، جلسات هیئت اندیشه ورزی به عنوان مسأله جدی و اساسی دنبال شود.
در ادامه علی محمدی معاون بازرسی و سرمایه انسانی سازمان بسیج اساتید با تشریح طرح شبکهسازی نخبگانی بسیج اساتید یکی از رسالتهای مهم سازمان بسیج اساتید در دانشگاه را جذب اساتید و سازماندهی آنها در قالب کانونهای بسیج اساتید در کلیه دانشگاههای سراسر کشور عنوان کرده و افزود: اساتید دانشگاه همواره به عنوان گروهی مرجع و تاثیرگذار در دانشگاهها و کشور با بیشترین سطح ارتباط با دانشجویان امکان تاثیرگذاری موثری را در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بر دانشجویان دارند . لذا برنامهریزی و تلاش در جهت جذب و سازماندهی اساتید دانشگاهی در ایفای نقشها برای کمک، مطالبهگری و حمایت از حکمرانی دینی از اولویتهای بسیج اساتید کشور در سطوح مختلف است. شبکه سازی تخصصی میتواند زمینه نقش آفرینی اساتید در عرصههای یاد شده و ارائه راه حل برای مشکلات مختلف کشور را مهیا سازد.
وی همچنین مزایای شبکهسازی را برشمرده و گفت: شبکهسازی به منظور ایجاد یک ارتباط منسجم و قوی بین گروههای مختلف علمی و نیز ممانعت از انجام کارهای موازی و به منظور فراهمسازی امکان ورود به هنگام در صحنههای مورد نیاز کشور و انقلاب و ایفای نقش دانشگاه در مسئله محوری و تحقق دانشگاه اسلامی و در راستای نقشآفرینی برای حل مشکلات زیست بوم و نظارت بر عملکرد حکمرانان بومی با محوریت اساتید شاخص صورت میگیرد.
در ادامه این نشست یزدانی دبیر قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی به تشریح الزامات اساسی حکمرانی پرداخته و افزود: حکمرانی مفهومی چند وجهی، پیچیده دارد و تاکنون دهها تعریف برای آن ارائه شده است. ارائه یک تعریف قطعی ممکن نیست با این حال در یک تعریف ساده و اولیه به اعمال حساب شده قدرت و هم افزایی بازیگران مختلف با محوریت حکومت برای پیادهسازی قانون از طریق شکلگیری زنجیرهای از سیاستها، راهبردها، قواعد فرایندها، روشها، ابزارها، نهادها، سیستمها و برنامهها حکمرانی گفته میشود.
وی با تاکید بر اینکه بسیج اساتید کشور به عنوان یک شبکه فراگیر علمی و نخبگانی مردم پایه سازمان یافته در مجموعه نهاد علم و آموزش عالی کشور حضور دارد از فعالیت اساتید در دو حوزه تخصصی و عمومی با رویکرد جهادی و حل مسئله و نقش حمایتی، کمک و مطالبهگری اساتید سخن گفته و افزود: نقش آفرینیها در قالب خدمات علمی فناوری، بصیرت افزایی، تبیینگری، پایش حکمرانی و رصد افکار عمومی نخبگان، کمک به تصمیمسازی برای حکمرانی دینی و به منظور صیانت از ارزشها و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، کمک به حل مشکلات کشور و کارآمدی نظام، تولید و تحکیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و نیز نقش حلقههای میانی برای مردمیسازی ارکانهای نظام حاکمیت صورت میگیرد که این مهم در شرایط کنونی نیازمند هدف گذاری، برنامهریزی، سازماندهی، هدایت است. در این راستا قرارگاه کمک و ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی در بسیج اساتید کشور ایجاد شده است.
یزدانی همچنین برخی اهداف قرارگاه و مبانی استنادی را برشمرده و بر سند راهبردی اعتلای بسیج، فرامین و سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید کرد. نقش آفرینی و وظایف و اقدامات انجام شده در این قرارگاه از دیگر مباحثی بود که یزدانی به آن پرداخت.
محمدرضا ابن الدین حمیدی جانشین سازمان بسیج اساتید نیز بر طرح استاد مسجد تاکید کرده و از جانشینان استان خواست با دفتر رسیدگی به امور مساجد استان جلسه بگذارند و نشست وبیناری برگزار کنند.
به گفته وی این ارتباط بخشی از ماموریت جهاد تبیین است که از این طریق انجام خواهد شد.
ابنالدین حمیدی همچنین به موضوع شاگرد پروری اشاره کرده و آن را ماموریت اصلی اساتید بسیجی عنوان کرد.
وی افزود: اساتید در کلاسهای درس میتوانند ارزشهای گفتمان انقلاب اسلامی را به شاگردان ارائه کنند.
مزینانی معاون طرح، برنامهریزی و مالی سازمان بسیج اساتید نیز در این نشست ضمن تشریح گزارش مرکز هماهنگی و هماندیشی راهبردی سازمان بسیج، راهکارهای مناسب تقویت برنامههای بسیج اساتید را بیان کرد.