به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم، ناصر سراجی کارشناس تجارت خارجی تاکید کرد، توان ایران در حوزه صادرات بسیار زیاد است که نمونه بارز آن ظرفیت یک میلیارد دلاری حوزه صادرات فرش ماشینی به کشورهای مختلف است. این درحالی است که اکنون تنها 300 میلیون دلار صادرات در این حوزه رقم خورده است.
وی افزود، اهمیت و توجه به برند سازی یکی از عوامل مهم توسعه صادرات محسوب میشود که در این حوزه اقداماتی صورت گرفته است که با رونمایی از خدمات مرکز شتابدهی صادرات فرش ایران سرعت و مقدار صادرات فرش ایران افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
این کارشناس تجارت خارجی، با اشاره فرهنگ سازی در مسیر بازاریابی خارجی گفت: باید در حوزه مطالعات بازار بخصوص در حوزه کشورهای هدف صادراتی گامهای جدی تر طی شود.
وی افزود، گروههای اقتصادی در شرق اسیا با محوریت فیلیپین و اندونزی و حوزه افریقا با محوریت کشور نیجریه خواستار فرش ایران هستند و در صورت بازاریابی اصولی و برندینگ ، میتوان افزایش محسوسی را در صادرات به این مناطق ایجاد نمود.
این کارشناس تجارت خارجی همچنین افزود، برنامه های جامعی در جهت افزایش صادرات فرش در قالب دومین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی ایران، خردادماه سال آتی با مشارکت بخش های اقتصادی بیش از بیست کشور هدف صادراتی ، برگزار خواهد گردید.
محمد بهشتی (فعال حوزه تولید و صادرات فرش) با اشاره به اقدامات مهم دولت سیزدهم در توسعه صنعت فرش کشور گفت: در حالی که پنج سال قبل واردکننده فرش بودیم، با حمایتهای صورت گرفته امروز به همان کشورهایی که از آنها واردات داشتیم، فرش صادر میکنیم. چندی قبل صف کانتینرهای فرش ماشینی ترکیه ای در مسیر شهرهای ایران بود، اما امروز میبنیم که نمایندگیهای فرش ایران در ترکیه حاضر شده اند.
وی افزود، امیدوار هستیم در سنوات آتی بعد از نفت، جایگاه صنعت فرش ایران در صدر کالاهای صادراتی کشور احیا شود.
این فعال اقتصادی گفت: حدود 30 سال قبل طراحان برجسته فرش کشور تصمیم گرفتند در حوزه تولید فرش ماشینی وارد عرصه شوند، امروز نتیجه آن تصمیم مهم در قالب فعالیت هزاران نیروی کار، صدها نمایندگی و دهها واحد تولیدی نمایان شده است.