مشکل قطعی نسخه الکترونیک سامانه بیمه سلامت که از تاریخ ۲۶ فروردین سال جاری ایجاد شده است و برای مراجعین و بیماران که تحت پوشش بیمه سلامت هستند؛ باعث سردرگمی و گاها ایجاد هزینه مضاعف شده است.
در این خصوص یکی از بیماران که برای ارائه خدمات درمانی به بیمارستان مراجعه کرده بودهاند، بیان کرد: صبح روز شنبه به بیمارستان مراجعه کردم و چون سامانه بیمه سلامت قطع بود پزشک نتوانست نسخه داروهایم را در سیستم وارد کند و من مجبور شدم به دلیل بیماری و دردی که داشتم نسخه آزاد بگیرم و این مشکل باعث هزینه زیادی برای من شد.
وی افزود: در این خصوص به کارکنان بیمارستان و رئیس بخش داخلی بیمارستان مراجعه کردیم ولی اظهار داشتند باید با بیمه سلامت هماهنگ کنید و گفتند برای حل این مشکل بیمارستان هیچ تعهدی ندارد و به بیمه سلامت مراجعه کنید.
حسین کوهکن، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل بیمه سلامت استان بیان کرد: موضوع نسخهنویسی الکترونیکی در کشور از دی ماه ۱۴۰۰ برای عام و به صورت فراگیر برای تمام مردم اعلام شده و قبل از دی ماه هم یک سال و نیم تلاش برای پایداری این طرح در استان انجام شده است.
وی افزود: قطعی اینترنت یا کندی اینترنت یا ایجاد شرایط اضطراری اینها از مجموعه عوامل ایجاد شرایط اضطراری هستند؛ شرایط اضطراری در دو صورت زرد و قرمز است که در این شرایط اطلاعرسانی میشود.
رئیس اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل بیمه سلامت تصریح کرد: در شرایط اضطرار زرد که اکنون در آن قرار داریم در این خصوص جلساتی با انجمنهای داروسازان استان، موسسات تشخیصی و درمانی طرف قرارداد، دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستانهای سطح استان و مراکز پاراکلینیک انجام شده است و علاوه بر ارسال نامه، سرکشی مداوم و نظارت و رفتن به این موسسات در راستای پدافند غیرعامل در شرایط اضطراری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در روز جمعه با مسئولان بیمارستان نبی اکرم (ص) به همراه کارشناسان مسئول نسخه الکترونیکی، معاونتهای کل سلامت و با حضور رئیس بیمارستان و مسئولان نشستی داشتیم و این شبیه سازی مانور را به آنها اعلام کردیم.
کوهکن اظهار کرد: همچنین به بیمارستانهای امام علی (ع)، بیمارستان علی اصغر (ع)، بیمارستان بوعلی این شرایط اضطراری را شبیهسازی کردیم و جلسه گذاشتیم مخصوصاً در بیمارستان امام علی (ع) که قطب بیمارستان استان است.
وی در خصوص اقدامات و تمهیدات که در راستای شرایط اضطرار انجام دادهاند، افزود: طرح شرایط اضطرار را برای دانشگاه زابل، دانشگاه ایرانشهر و دانشکده چابهار هم ابلاغ کرده و نسخههای چاپی را در اختیار این حوزهها در سرتاسر استان قرار دادهایم و برای تمام اقدامات خود مستندات داریم.
کوهکن خاطرنشان کرد: با قرار دادن کارشناسان بیمه سلامت که مقیم در بیمارستان هستند با در اختیار دادن نسخه چاپی جایگزین نسخه الکترونیکی و با ایجاد نشستها و جلسات متعددی با شرکای کاری خود و متولیان بزرگ که همان علوم پزشکی و بیمارستانها که سهم بسزایی در این جریان دارند برای رفع مشکل بیمه شدگان اقدام نماییم.
شرایط اضطرار به تمام مراکز و موسسات درمانی ابلاغ شده است
حسین سرحدی، معاون بیمه و خدمات سلامت سیستان و بلوچستان بیان کرد: از دی ماه ۱۴۰۰ طرح نسخههای الکترونیکی به صورت قانونی اجرا میشود و اگر در شرایط مانند: قطعی برق، سیل، زلزله، قطع اینترنت و یا بروز رسانی سامانه قرار بگیریم در این صورت نسخههای الکترونیکی را در اختیار نداریم؛ در همین خصوص شورای عالی بیمه تدابیری اندیشیده است و یک دستورالعملی تحت عنوان دستورالعمل فرمت کاغذی یکسان برای ارائه خدمات در شرایط اضطرار در تاریخ ۲۷ تیر ۱۴۰۲ ابلاغ کرده است.
وی در خصوص متولی اعلام شرایط اضطرار افزود: وزارت ارتباطات متولی این امر است و در مکانهایی که اینترنت ناپایدار و یا قطعی برق داشته باشیم که در واقع به زیرساختها مشکل ایجاد شده باشد در این صورت شرایط اضطرار توسط وزارت ارتباطات اعلام و سازمان بیمه سلامت موظف به اجرای دستورالعمل است.
معاون بیمه و خدمات سلامت استان تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت وظیفه دارد اطلاع رسانی را به تمام مراکز درمانی و خدماتی مانند: بیمارستانها، پزشکان، مراکز پاراکلینیک، داروخانهها انجام دهند و شرایط اضطرار را برای این موسسات تعریف کنند.
وی ادامه داد: در خصوص شرایط اضطرار کلاسهای توجیه آموزشی برای کارکنان این موسسات انجام شده که شرایط اضطراری در ۷۲ ساعت اول چه شرایطی دارد و اگر شرایط بیشتر از ۷۲ ساعت به طول بکشد چه اقداماتی را برای رفاه حال بیمه شدگان باید انجام دهند.
سرحدی اظهار کرد: سازمانهای بیمهگر این دستورالعمل را به مجموعههای استانی ابلاغ کردهاند و ما این فرمت کاغذی یکسان را چاپ کردهایم و به صورت نسخههای چاپی در اختیار داروخانهها و بیمارستانها قرار دادهایم و حتی اگر مراکز خدمات درمانی و موسسات دولتی، غیردولتی و خصوصی این نسخههای چاپی را در اختیار نداشته باشند؛ میتوانند پس از انجام استحقاق سنجی از طریق کد دستوری ستاره ۱۶۶۶مربع که پوشش بیمه افراد است و در صورت اطمینان از اعتبار بیمهای تجویز را به صورت کاغذی و با درج عنوان قطعی سامانه در نسخه خودشان «پزشک معالج» با نوشتن کد ملی، سن، جنس، شماره موبایل، تاریخ مراجعه آن این نسخه را در اختیار بیمه سلامت قرار دهند و اداره کل بیمه سلامت است هزینه سهم سازمان بیمه را پرداخت کند.
معاون بیمه و خدمات سلامت استان در خصوص شرایط اضطرار که شورای عالی بیمه ابلاغ کرده است تشریح کرد: سازمان بیمه سلامت با تمام مراکز و موسسات خدمات درمانی مانند: بیمارستانها، انجمن داروسازان، دانشگاهها، داروخانه، آزمایشگاهها هماهنگیهای لازم را برای ایجاد کلاسهای آموزشی و توجیهی برای کارکنان و پرسنل خود انجام داده است و حتی بخشنامهها و دستورالعملهای مکتوبی برای آنها فرستاده شده و آنها موظف شدهاند در جهت ایجاد شرایط اضطرار به مردم خدمت دهند.
وی در خصوص تاریخ دقیق تشکیل کلاسهای توجیهی برای مراکز و موسسات درمانی افزود: در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ این کلاسهای توجیه و آموزشی توسط بیمه سلامت برای موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت استان انجام شده است در این خصوص تعهدات اداره کل بیمه سلامت استان و یک سری تعهدات مراکز طرف قرارداد دارند؛ وظیفه مراکز و یا موسسات خدمات درمانی این است که در چهارچوب ضوابط بیمه به مردم خدمت بدهند و ما هم هزینه سهم سازمان بیمه را به مراکز طرف قرارداد پرداخت کنیم.
سرحدی با بیان اینکه علت قطعی سامانه بروزرسانی است، عنوان کرد: از تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ اختلال و مشکل در سامانه بیمه سلامت به دلیل بهروزرسانی و ارتقای کیفیت این سامانه ایجاد شده است و سازمان بیمه سلامت استان این موضوع را به تمام مراکز درمانی مانند بیمارستانها، داروخانهها، رادیولوژیها، مراکز پاراکلینیک به صورت پیامک از طریق سامانه پیامکی ۱۶۶ اطلاعرسانی کرده است.
وی خاطر نشان کرد: بیمه سلامت استان به صورت حضوری هم اعلام کرده است پزشکان، موسسات تشخیصی درمانی طرف قرارداد، داروخانهها و مراکز پاراکلینیک تا زمان رفع مشکل و اتصال سامانه نسخه الکترونیک میتوانند با ارائه خدمات از طریق نسخه کاغذی اقدام نموده و بیماران را پذیرش کنند تا مشکل برای بیمه شدگان در خصوص دریافت خدمات با پوشش بیمه ایجاد نشود./
پایان پیام