به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، مجید کیانی، عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت: روند مناطق آزاد در سالهای اخیر در مقایسه با بخشهای دیگر کشور رو به رشد بوده است.
وی با اشاره به اینکه قریب به 20 سال از تأسیس منطقه آزاد ارس میگذرد، گفت: در سه سال گذشته، اتفاقات مثبتی در منطقه آزاد ارس اتفاق افتاده و در زیرساختهای این منطقه تحولات جدی صورت گرفته است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: منطقه آزاد ارس تا سال 1401، منطقه آزاد صنعتی شناخته میشد، اما امروزه در حوزه کشاورزی نیز از حوزههای برتر شناخته میشود.
کیانی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس پابهپای دیگر مناطق در حوزه گردشگری، خوش میدرخشد، گفت: در بحث لجستیک و حوزههای مرتبط لجستیک نیز اقداماتی صورت گرفته تا ارس به تاریخ درخشان خود بازگردد.
وی با تأکید بر اینکه منطقه آزاد ارس، یکی از فرصتهای این منطقه است، گفت: در حوزه زیرساختهای فیزیکی و نرمافزاری و تکمیل کریدورها، تلاش شد تا منطقه آزاد ارس بتواند نقشآفرینی بهتر و بیشتر در عرصه لجستیک و ترانزیت کالا در کشور ایفا کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس بیان کرد: در منطقه آزاد ارس توجه جدی به ایجاد زیرساختها شد بهطوریکه در دورههای مدیریتی 13 سال گذشته زیرساختهایی از جمله احداث جاده به کندی پیش میرفت که در این دوره، پیشرفتهای شاخصی در این مقطع زمانی صورت گرفت و بیشتر تاوان اقدامات نمایشی گذشته را دادیم.
کیانی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس، در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر میبرد، گفت: در حال حاضر، مجوز ایجاد 50 هزار متر مربع فضای تجاری صادر شده اما در دورههای مدیریتی گذشته، مجتمعهای تجاری در منطقه ایجاد شده که بهدلیل این که افراد ذیصلاح نبودند، امروز توان تکمیل این واحدها را ندارند.
وی با اشاره به اینکه کل محدوده منطقه آزاد ارس، 70 هزار هکتار است، گفت: از بدو تأسیس منطقه تا سال 1401، 506 هکتار زمین واگذاری شده بود اما در سه سال اخیر، 450 هکتار زمین در فازهای صنعتی آماده واگذاری شده است که زیرساختهای این محدوده نیز باید تکمیل شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درخصوص تغییر محدوده تردد خودروهای ارسپلاک، گفت: مصوبه سال 1390 درخصوص تردد خودروهای ارسپلاک تا امروز قانونی است و اعتبار دارد.
کیانی ادامه داد: براساس مصوبه سال 1390 درخصوص تردد خودروهای ارسپلاک، این خودروها میتوانند تا شعاع 135 کیلومتر از محدوده منطقه آزاد تردد کنند اما در چند سال اخیر این محدوده بهدرستی اجرا نشده است.
وی در خصوص آمار تراز تجاری منطقه آزاد ارس، گفت: تراز تجاری ناظر بر اختلاف صادرات با واردات است و تراز تجاری گمرک منطقه آزاد ارس، برای چندمین سال متوالی مثبت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: آمار تراز تجاری منطقه آزاد ارس در سال گذشته، درخصوص صادرات 172 میلیون دلار و درخصوص واردات 112 میلیون دلار بوده که 60 میلیون دلار تراز تجاری مثبت ثبت شده است.
کیانی با اشاره به اینکه محدوده منطقه آزاد ارس طبق مصوبه سال 1398، در سال 1401 تا نزدیک سهراهی هرزندات توسعه یافت، گفت: این شعاع باید از محدوده جدید لحاظ شود و محدوده حرکت خودروها افزایش یابد که مجموعه پلیس راهور ملاحظاتی در این زمینه داشت که پس از جمعبندی و ورود دادستانی، در این خصوص اطلاعرسانی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ورود ارسپلاکها آغاز شده، گفت: باید از این ظرفیت قانونی به نفع مردم در راستای نوسازی ناوگان استفاده شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به لحاظ کشندههای ارسپلاک در مجوز جدید، گفت: مجوز این مسئله، در مرداد سال 1402 که پیشنهاد آن از سوی اتاق تبریز بود و اکنون باتوجه به ملاحظات بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت، اجرایی میشود، صادر شد.
کیانی ادامه داد: از خودروهای کشنده ارسپلاک با عمر پنج سال برای ترانزیت بینالمللی در این محدوده استفاده خواهد شد.
وی عنوان کرد: مجوز ورود ماشینآلات عمرانی که قبلا سابقه نداشت و مجوز اتوبوس، مینیبوس و خودروهای هیبریدی نو سواری جزء مصوبه جدید است که چند مجموعه اقدام به آغاز واردات کردهاند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به کسب رتبه نخست توسط این منطقه در بین هفت منطقه آزاد کشور در سال 1402، گفت: منطقه آزاد ارس در سال 1402 در تحقق شاخصهای دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، از منطقه آزاد کیش، پیشی گرفت.
کیانی ادامه داد: منطقه آزاد ارس، در حوزه تسهیل فرایندها و رفع موانع از سر راه سرمایهگذاران گامهای مهمی برداشت که ناظر به اقدامات زیرساختی در این حوزه بود و در آینده در حوزه جذب سرمایهگذاری بیشتر نشان داده خواهد شد.
وی با اشاره به تأسیس اتاق ارس، گفت: مجوزهای لازم برای تأسیس اتاق ارس با مساعدت اتاق ایران اخذ شده که مسیر حضور اتاق در نمایشگاههای مطرح، فراهم و تسهیل شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درخصوص تکمیل زیرساختهای کریدور ارس، گفت: اجرای این پروژه در محدوده منطقه آزاد ارس است و اجرای آن با مجموعه وزارت راه و شهرسازی است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیش میرود.
کیانی خاطرنشان کرد: این کریدور حدود 100 کیلومتر طول دارد که در یک زمانبندی سه ساله اجرایی خواهد شد و در سطح ملی از طرف شورای عالی امنیت ملی رصد شده و با سرعت تمام اجرا میشود.
وی با تاکید بر اینکه اهمیت جاده ریلی این کریدور، حتی بیشتر از مسیر زمینی است، گفت: پنج همت برای اجرای کریدور ارس تخصیص یافته که سه همت آن به تونلهای این کریدور تخصیص دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درخصوص ایجاد جاده اوراسیا، بیان کرد: این جاده منطقه آزاد ارس را بدون ورود به جلفا به کریدور وصل خواهد کرد و خودروهای ترانزیتی، دیگر نیاز به ورود به جلفا نخواهند داشت.