رحمان معصومی مدیرکل راه آهن شمال در گفتوگو خبرنگار با تسنیم در ساری اظهار داشت: راهآهن شمال از مرز خروجی گرمسار آغاز میشود و یکی از خطرناکترین مسیرهای ریلی دنیاست به طوری که در این مسیر ریلی تا گلوگاه یکهزار و 500 پل وجود دارد که نگهداری خطوط در شرایط سخت در سیمیندشت و زریندشت دشوار است.
وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه و یکی دیگر از شرکتها در حال تولید سوزن، دیزل و واگن مورد نیاز ناوگان ریلی شمال هستند و به زودی در تأمین این نیازهای ابتدایی حمل و نقل ریلی که زیر بار تحریمهای ظالمانه قرار دارد خودکفا میشویم، بیان کرد: راهآهن شمال بار ترانزیت کوره از روسیه به دبی را جذب کرد و به بندرعباس رساند.
وی با تاکید بر اینکه با این اقدام 200 تریلر و کامیون در ازای باربری ریلی از تراکم عبور و مرور جادههای سنگین در جادهها کاسته میشود، تصریح کرد: بسیاری از تصادفات جادهای با ماشینهای باری است که توانستیم افزایش بار 24 درصدی را در یکسال گذشته محقق کنیم.
به گفته مدیرعامل راه آهن شمال؛ سوانح نیز یکسال گذشته در طول مسافت خطوط ریلی شمال 70 درصد کاهش داشته است.
معصومی به افزایش 50 درصدی جابهجایی مسافران نیز در سالی که گذشت اشاره کرد و افزود: با 8 هزار تومان مسافر از گرگان تا پل سفید جابهجا میشود و عبور قطار از ایستگاهها نیز بدون تاخیر بوده که بسیاری از مسافران از این طریق جابهجا میشوند.
به گفته وی، از برنامههای اساسی راه آهن شمال ایجاد پایانه صادرات و واردات در ایستگاه تیرتاش است که با کانتینر یخچالدار محصولات مازندران به روسیه صادر شود و وارداتی هم داشته باشیم.
وی از دیگر وظایف راه آهن در حوزه شمال کشور را حفظ حریم راه آهن و برقیسازی از اینچه برون تا گرمسار را دانست و گفت: اگر 17 متر حریم از کنار راه آهن برداشته شود ممکن است سوانح جادهای در اثر خروج ناگهانی قطار از ریل اتفاق بیفتد که ما با تمام توان از تغییر حریم راه آهن جلوگیری میکنیم.