به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از الزامات حرکت پرشتاب سازمان امور مالیاتی استفاده از ظرفیت شرکت های دانشبنیان است. برای شناسایی خانههای لوکس که به طور مثال بالاتر از 20 میلیارد تومان ارزش دارند، در کل کشور 10 هزار خانه شناسایی شده بود اما با کمک یکی از شرکتهای دانشبنیان این عدد فقط در تهران به 120 هزار مورد رسید. این نوع مالیات رویکرد باز توزیع ثروت را دارد.
وی افزود: یکی از اقدامات ما در این همایش تقدیر از مودیان خوش حساب بود و این به معنای بد بودن سایر مودیان نیست. قائل بر این هستیم تا برای مودیان خوش حساب مسیر سبزی را ایجاد کنیم.
اختلاف نظر بانک مرکزی و وزارت راه در مبنای محاسبه مالیات بانکهای متخلف
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص جریمه مالیاتی بانکهایی که وظایف خود در پرداخت تسهیلات مسکن کوتاهی کردند، گفت: سازمان امور مالیاتی اراده جدی برای اجرای قوانین حوزه تنظیم گری دارد. در این حوزه دو قانون مالیات بر خانههای خالی و مالیات مربوط به بانکهایی که به تعهدات خود برای پرداخت تسهیلات مسکن عمل نکردند وجود دارد. در هر دو قانون وزارت راه و شهرسازی باید اطلاعات مربوط را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.
وی ادامه داد: اختلاف نظری در زمینه مبنای محاسبه مالیات بانکها وجود داشت. یک مبنا میزان افراد مراجعه کننده به بانک و مبنای دیگر سهمیهای است که بانک مرکزی برای هر بانک تعیین کرده است. در این خصوص بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در حال مذاکره هستند. البته سازمان جرایمی را برای بانکها در نظر گرفت اما بانکها معتقد بودند که افراد براساس سهمیه به آنها مراجعه نکردند و موضوع را در هیئت حل اختلاف دولت مطرح کردند.
تبلیغات مشمول مالیات است؛ چه برای ورزشکار چه برای سلبریتی
سبحانیان در پاسخ به سوالی در خصوص مالیات بر درآمد سلبریتی های و حاشیههایی که اخیرا در خصوص مالیات یکی از ورزشکاران پیش آمده بود، گفت: عدالت و قانون حکم میکند که اگر درآمدی رخ داده ما مالیات آن را وصول کنیم. کسی که دنبالکننده زیادی دارد و بابت تبلیغات درآمد دارد، فارغ از اینکه ورزشکار است یا هنرمند، باید مالیات درآمد حاصل از تبلیغات خود را بپردازد. در این مسیر نیز ما قصد ورود به بحثهای رسانهای را نداریم.