بهگزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، نشست خبری مدیرکل پست استان آذربایجانشرقی بهمناسبت گرامیداشت 17 مهر روز جهانی پست با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
بیشترین سهم گیرندگی مرسولههای آذربایجانشرقی با 27 درصد در استان تهران، 19 درصد داخل استان آذربایجانشرقی، 5 درصد استان اصفهان، 4 درصد استان آذربایجانغربی و نزدیک به 4 درصد در استانهای خراسان رضوی و فارس ثبت شده است.
جواد دباغ صادقیپور درخصوص عملکرد یک سال اخیر ادارهکل پست آذربایجانشرقی از 18 مهر 1402 تا 15 مهر 1403 گفت: مجموع ترافیک پستی ادارهکل پست آذربایجانشرقی، بیش از هفت میلیون مرسوله است که شاهد افزایش 21 درصدی نسبتبه مدت مشابه سال گذشته بودهایم.
وی با اشاره به اینکه سهم مجموع ترافیک پستی آذربایجانشرقی، 2.55 درصد از ترافیک پستی کشور است، گفت: مجموع وزن ترافیک پستی آذربایجانشرقی، بیش از هشت میلیون تن در یک سال اخیر بوده است.
مدیرکل پست آذربایجانشرقی با اشاره به اینکه تعداد مرسولات وارده به آذربایجانشرقی، بیش از شش میلیون مرسوله بوده، گفت: آذربایجانشرقی استان مرسولهفرست است که شاهد افزایش 21 درصدی مرسولات صادره از آذربایجانشرقی بودهایم.
دباغ با تأکید بر اینکه در حوزهٔ زیرساخت و بستر فضای مجازی، قدمهای خوبی برداشته شده است، گفت: با سرویس ارائهٔ خدمات الکترونیکی شاهد افزایش مراجعات به ادارهکل پست آذربایجانشرقی شدهایم که نسبتبه ندت مشابه سال گذشته رشد 77 درصدی داشته است.
وی درخصوص سرویس احراز الکترونیکی نشانی و مکانی گفت: درخصوص احراز نشانی و پلاکگذاری خود قراردادی با فراجا منعقد شده است که به طور قطع 278 هزار نفر از این خدمات استفاده کردهاند.
مدیرکل پست آذربایجانشرقی خاطرنشان کرد: براساس اصل 44 قانون اساسی، برونسپاری به بخش خصوصی انجام شود و سیاست کلی پست نیز بر همین اصل است و در این حوزه، عملکرد ادارهکل پست استان، در یک سال اخیر دو درصد افزایش یافته است.
دباغ ادامه داد: سهم دفاتر دولتی از 45 درصد، به 42 درصد کاهش یافته و قبول مرسوله به بخش خصوصی و دفاتر پیشخوان ارجاع شده است.
وی با اشاره به اینکه سرانه صرف زمان موزع، در سال گذشته نزدیک 5 ساعت و 28 دقیقه کار مفید انجام شده که شامل تحویل بسته و نامه بوده، گفت: فاصله زمانی 4 ساعته طی مسیر باید به این مدت، اضافه شود که نسبتبه مدت مشابه سال قبل، 1.5 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل پست آذربایجانشرقی ادامه داد: در سرانه مکان موزع، در سال اخیر، 95 مکان روزانه ثبت شده که نسبتبه سال گذشته، هشت درصد رشد داشته است و باتوجه به آمار، آذربایجانشرقی در جایگاه هشتم کشور در سرانه مکانی توزیع قرار دارد.
مدیرکل پست آذربایجانشرقی با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال و فروشگاههای خرید و فروش اینترنتی، سکوی تجارت الکترونیک فعالیت هستند، گفت: طی یک سال اخیر با 967 فروشگاه در استان قرارداد ارائهٔ خدمات پستی منعقد شده است که 72 درصد رشد مثبت داشته است.
دباغ ادامه داد: معادل 245 میلیارد تومان کالا از طریق ادارهکل پست آذربایجانشرقی به کل کشور ارائه شده است و باید قوانین خرید و فروش اینترنتی تسهیل شود تا خدمات بیشتری در حوزهٔ فروشگاههای اینترنتی ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه 45 درصد مشتریان ادارهکل پست آذربایجانشرقی در رضایتسنجی خدمات شرکت کردهاند گفت: مشتریان در ارائهٔ خدمات، 97 درصد و در توزیع، 94.8 رضایت داشتهاند.
مدیرکل پست آذربایجانشرقی درخصوص موضوع ژئوکد یا GNAF اظهار کرد: پروژه بانک اطلاعاتی مکان براساس کدپستی ده رقمی که زبان مشترک 41 دستگاه خدمترسان است که با مکان ارتباط دارد، در کلیهٔ شهرهای استان در 31 شهریور 1403 به اتمام رسیده که 845 هزار ساختمان از این خدمت بهرهمند شدهاند و در بخش روستایی نیز تا 31 شهریور 1404 این پروژه به اتمام خواهد رسید.
دباغ با اشاره به تخصیص خط ویژهٔ 20 خطی به واحد پیگیری امور مشتریان برای اولین بار در آذربایجانشرقی در سطح کشور، گفت: تلفن 193 از طریق تلفن ثابت آماده پاسخگویی به نیازهای مردم شریف آذربایجانشرقی است و از زمستان 1403، شمارهگیری با تلفن همراه نیز میسر خواهد شد.
5