محمدعلی موسیپور گرجی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ساری، با اشاره به ثبت رکورد تخلیه و بارگیری 5 میلیون و 48 هزار تن در سال 1403 که بالاترین میزان تخلیه و بارگیری در ادوار فعالیت 23 ساله بندر است، از سهم 57 درصدی تخلیه و بارگیری این بندر در بین بنادر شمالی و ظرفیت 30 درصدی صادرات در سهم تخلیه و بارگیری 1403 سخن گفت.
او ادامه داد: 92 درصد از صادرات به لحاظ وزنی در بندر امیرآباد انجام میشود و سهم صادرات از بندر امیرآباد بین بنادر شمالی 72 درصد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به تردد میانگین روزانه 780 دستگاه کامیون و همچنین ورود سالانه 231 هزار راننده در این بندر، از فعالیت 82 شرکت کارگزار دریایی و بندری، 60 شرکت بازرگانی فعال و 18 شرکت کشتیرانی فعال گفته و اینکه جهت تسهیل در صادرات 30 پروژه مطالعاتی عمرانی و اجرایی و 18 پروژه تعمیر و نگهداری تجهیزات را در سال گذشته به اجرا درآورده است.
* ایجاد حدود 8هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بندر امیرآباد
موسیپور گرجی در خصوص آغاز فاز دوم توسعه در بندر امیرآباد، از مطالعه و اجرای زیرساخت اراضی شرقی 300 هکتاری و مطالعه و اجرای سر درب دوم و همچنین طرح ترافیکی و محوطه فله معدنی سخن گفت.
وی در بخش مشارکت اجتماعی و تعامل شهر – بندر نیز به طرحهایی ازجمله تکمیل جاده ورکلا - گهرباران در قطعه چهارم، تکمیل جاه بندر امیرآباد به رستمکلا و میدان ورودی شهر رستمکلا با پیشرفت بیش از 35 درصدی اشاره کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در بخش مهم سرمایهگذاری که امسال نیز به نام سرمایهگذاری برای تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، اشاره داشت و اعلام کرد: راهاندازی پروژههای راکد و نیمهراکد ازجمله تسریع در تکمیل پروژههای سرمایهگذاری در حال احداث بخش خصوصی شامل 7 پروژه با پیشرفت بیش از 72 درصدی، و سرمایهگذاری در دست اقدام شامل عقد 7 مورد تفاهمنامه به مبلغ 4 هزار و 164 میلیارد تومان از مهمترین اقدامات عملکردی در بخش سرمایهگذاری جدید بندر است.
آمادگی کامل بندر امیرآباد برای صادرات دریایی مرکبات
وی همچنین از آمادهبودن زیرساختهای حمل و نقل از مسیر دریا برای صادرات مرکبات و کیوی، اظهار کرد: برای تحقق در تجارت دریایی لازم است که تفاهم و تعامل بین عوامل دستاندرکار شکل بگیرد و در این بین، بندر امیرآباد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی صد درصدی خود را اعلام کردهاند.
او با بیان اینکه حتی برای تسهیل در صادرات مرکبات مازندران، کانتینر را به پایانه صادراتی «روماک» در جویبار مازندران فرستادیم، گفت: در سال گذشته نشستهای تخصصی را با اتحادیه باغداران و صادرات کنندگان مرکبات داشتیم و حتی نشستی را با شرکت اقیانوس آبی در جنوب کشور که صادرات مرکبات به هند و اتحادیه اروپا را انجام میدهد برگزار کردیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد ادامه داد: این شرکت درخواست داشت که یک نفر با او قرارداد امضا کند که مثلا میخواهم 200هزار تن مرکبات صادر کنم، شرکت نیز این تضمین را میدهد که بار را در سلامت و در زمان مقرر تحویل میدهد.
موسیپورگرجی با بیان اینکه هزینه انتقال یک کانتینر از جنوب به بندر امیرآباد 300 میلیون تومان است، یادآور شد: "سال قبل 180 کانتینر یخچالی را وارد بندر کردیم به این امید که چون قبلا تست آزمایشی انجام دادیم، صادرات موفقیتآمیز بوده و درخواست هم بوده؛ استقبال شود اما تنها 5کانتینر استفاده شد و اکنون ما شرمنده شرکتهایی هستیم که کانتینر را وارد بندر کردند چون منِ دولت از آنها هزینه انبارداری میگیرم".
وی ادامه داد: "شرکت مذکور، از مرحله صفر تا صدِ بار را تحویل میگیرد و در فودسیتی بار را تحویل میدهد و بیمه هم میکند ولی تضمین بار میخواهد، مصوبه دارم. قرار شد با اتاق بازرگانی جلسه بگذاریم و ببینیم چرا این اتفاق در حمل و نقل دریایی میافتد".
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: "بندر امیرآباد تنها بندری است که 56 درصد ترافیک آن دو سر بار است؛ یعنی مثلا اگر با یک کشتی سه میلیون تن غلات وارد بندر شد، یک و نیم تن صادرات از همان کشتی انجام گرفته، همچنین تردد کشتی در بندرامیرآباد با بنادرانزلی و نوشهر در شمال قابل مقایسه نیست".
او تاکید کرد: تضمین بار در تجارت مهم است. اگر میخواهیم صادرات مرکبات از مسیر دریا انجام بگیرد باید همدلی بین اجزای تشکیلدهنده آن انجام بگیرد.
موسیپور گرجی بر این موضوع تاکید کرد که آمادهسازی زیرساخت حمل و نقل دریایی در بندر امیرآباد تا اندازهای آماده است که به گفته عبدالله مهاجر دارابی عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس سابق اتاق بازرگانی مازندران، دیگر هیچ عذری در صادرات مرکبات از مسیر دریا توسط صادرکنندگان پذیرفته نیست.
به گزارش ایران اکونا به نقل از تسنیم، بندر امیرآباد در 51 کیلومتری شهر ساری مرکز مازندران و در شهر بهشهر واقع است. به گفته موسیپور گرجی، 2 هزار و 18 اشتغال مستقیم و 5 هزار و 750 اشتغال غیرمستقیم از طریق بندر امیرآباد و شرکتهای تابعه و سرمایهگذاران برای مازندران به ویژه شرق استان ایجاد شده است.
این بندر در زمره چند بندر استراتژیک و نسل سوم کشور نقش مهمی در تجارت دریایی دارد که هنوز از ظرفیت واقعی آن استفاده نشده و نیاز به تعامل بیشتر تجار و سرمایهگذاران با طرفهای دولتی برای تحقق اهداف حاکمیت در تجارت دریایی و کاهش اثرات تحریمها دارد.