وی افزود: قیمتهای صادراتی این خودروها بیشتر از قیمت داخلی است. یعنی اگر ایران خودرو همه محصولات خود را به بازار خارجی صادر کند بسیار بیشتر از اینکه در داخل بفروشد نفع میکند، شرکت سایپا نیز محصوات خود را با قیمت بالاتری نسبت به بازار داخلی عرضه میکند.
معمارباشی در ادامه تصریح کرد: ارزش پول ملی ما به شدت کاهش داشته است لذا محصولات ایرانی با 60 تا 70 درصد محصول مشابه در بازار عراق به راحتی به فروش میروند. بنابراین این موضوع که قیمت خودروهای ایرانی در بازار خارجی کمتر از بازار داخلی است کاملا تکذیب میشود. رقم 1500 دلار برای برخی خودروها در بازار خارجی نیز صحت ندارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت خودروهای ایرانی نسبت به خودروهای همکلاس دیگر ارزانتر است، گفت: در کلاس جهانی خودرویی که بتواند استاندارد 85گانه را بگیرد، قیمت کمتر از 12 یا 13 هزار دلار ندارد. برخی از خودروهای کوچک خاص هستند که الزامی به رعایت بسیاری از استانداردها ندارند و تردد محدود دارند، ممکن است قیمت کمتری داشته باشند. اما برای خودروهایی با این استانداردها، قیمت کمتر از 12 یا 13 هزار دلار در بازار وجود ندارد. بنابراین فروش خودروهای ایرانی در بازارهای خارجی بالاتر از قیمت داخلی است.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره نحوه قیمتگذاری خودروهای صادراتی بیان کرد: برای فروش خودروی صادراتی باید خودروساز بازاریابی و عرضه کند. بازارهای خارجی هم عموما ممنوعیت واردات ندارد و همه خودروسازان حضور دارند، در این بازارها قیمت خودروهای ایرانی نیز در فرآیند رقابت مشخص میشود. خودروهای ایرانی با 60 تا 70 درصد قیمت یک خودروی هم کلاس خارجی با آپشنهای مشابه عرضه میشود و فروش خوبی هم در بازارهایی که الزامات استانداردی با آنها همخوان است را دارند.
وی با اشاره به استانداردهای سختگیرانه در برخی از کشورها گفت: یکی از مشکلات صادراتی خودروسازان ما این است که بعضا کشورهای منطقه استانداردهای سختی حتی سختتر از استانداردهای اروپایی اعمال میکنند. از آنجا که خودروساز ایرانی خودروی خود را بر این اساس تولید نکرده، لذا نمیتواند وارد این بازار شود ولی عدم ورود به آن بازارها به دلیل عدم توانمندی خودروسازان داخلی نیست.
معمارباشی همچنین خاطرنشان کرد: برای مثال الزامات استانداردی پیش از این در بازار عراق گذاشته شده بود و تا حدی رفع شد تا خودروهای ایرانی نیز بتوانند وارد این بازار شوند ولی این محدودیت در برخی از بازارهای صادراتی مانند حوزه خلیج فارس، عربستان و امارات که استانداردهای خاص منطقه خود را دارند بسیار سختگیرانه هستند. خودروساز میتواند بر اساس آن استانداردها تولید کند اما برای تیراژ محصولی که میخواهد به آن بازار صادر کند، از نظر اقتصادی صرفه ندارند که برای آن استانداردها تاییده بگیرد، لذا از آن بازارها میگذرد./ایلنا
انتهای پیام