هر روز صبح که بیدار میشدیم خبر جدیدی میرسید که پراید 10 یا 15 میلیون گرانتر از دیروز شده است. در حقیقت قیمت پراید فقط پولی نبود که بابت هزینه خرید یک ماشین میبایست پرداخت شود بلکه مهمترین سنجه و ملموسترین شاخص و دماسنج وضعیت اقتصادی کشور بود. سنجهای که سریعتر و آشناتر از هر مورد دیگری نرخ تورم را نشان میداد.
هر کس میخواست درباره تورم بیش از حد و گرانی سرسامآور حرف بزند اول صحبتش به پراید گریزی میزد و میگفت «وقتی پراید شده 190 میلیون دیگه چه انتظاری داری؟» یا قیمت پراید درباره گرانی سایر اقلام مورد داوری قرار میگرفت «پراید شده 200 میلیون، شما انتظار داری فلان جنس همون قیمت پارسال مونده باشه.» بررسی آمارهای جستجوی کاربران در اپلیکیشن دیوار نشان میدهد پراید با بیش از 24میلیون و 600هزار بار جستجو در دیوار، پرتکرارترین کلیدواژه در سال 1400 بوده است.
نکته جالب قضیه اینجاست که تعداد جستجوی واژه پراید، حدود نُهونیم برابر تعداد آگهیهای پراید در سال 1400 بوده است. تعداد آگهیهای پراید در سال گذشته بیش از 2میلیون و 500هزار عدد بوده است. گویی مردم هنگام جستجوی قیمت پراید، غیرمستقیم دنبال آگاهی از نرخ تورم و مقایسه افزایش سایر اقلام هم بودهاند.
این نکته را هم از یاد نبریم پراید با وجود همه این افزایش قیمتهای سرگیجه آور، هنوز سهلالوصولترین و دم دستیترین ماشین برای مسافرکشی است. با رکود بسیاری از کسب و کارها در سالهای گذشته، ممر درآمد و گذران زندگی از طریق جابجایی مسافر با پراید یکی از نخستین انتخابهای بیکاران و شغل از کف دادهها بود.
در سال 1399، هم پراید بعد از مبل در صدر جستجوها در اپلیکیشن دیوار بوده است و پس از واژه مبل در صدر کلمات جستجوشده بوده. نتایج بررسیها به ما نشان میدهد کلمات پرجستجو در هر دو سال 1399 و 1400 تقریبا یکی بودهاند. در سال گذشته، مبل، پراید، گوشی، دوچرخه، طلا، موتور، تراکتور و فرش پرجستجوترین کلمات دیوار بودهاند و این کلمهها در سال 1400 هم با اندکی تغییر در تقدم و تاخر، جزو کلمات پرتکرار در نوار جستجوی دیوار هستند، بجز دو کلمه که یکی از بالای لیست به پایین رفته است: «تراکتور» و دیگری از پایین لیست به بالا آمده است: «پژو پارس.»
پژو پارس داستانش کمی متفاوت است؛ البته این قصه هم به وضعیت اقتصاد وخیم کشور گره میخورد اما با رنگ و طرح وپیرنگی دیگر. پژوپارس جزو آن دسته از خودروهایی است که قیمت کارخانه و فروش آزاد آن تفاوت چشمگیری دارند. تفاوتی تقریبا دوبرابری. اگر شما جزو آن دسته از خوشبختهایی باشید که نامتان در قرعه کشی ایران خودرو درآید میتوانید پژو پارس خود را با سودی دو برابری بفروشید و از این راه پول خوبی به جیب بزنید. سال 1400 که یکی از سختترین سالهای اقتصادی بود ثبت نام برای قرعه کشی این ماشین متقاضیان زیادی داشت. کاربران بارها درباره تجربهشان مینوشتند که در ثانیههای نخست باز شدن سایت قرعه کشی، ظرفیت تکمیل شده و موفق به ثبت نام نشده اند. این همه تقاضا نشان از عطش مردم برای کسب سودی بود که از این راه به دست میآمد. بنابراین عجیب نیست که جستجوی واژه پژوپارس به یکی از 10 کلمه برتر در جستجوی دیوار راه پیدا کرده باشد. تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در پیشفروش و فروش فوقالعاده بسیار وسوسه برانگیز است و معامله گران به خوبی روی این وسوسه کار کرده و از خرید و فروش حواله و امتیاز خودروهای پیشفروش شده که اتفاقا جرم هم اعلام شده پولهای خوبی درآوردهاند. خردهای هم نمیشود گرفت؛ همه سعی میکنند در این بازار متلاطم و ناایمن از هر راهی میتوانند کمی اندوخته خود را بیشتر و نگرانی بابت آینده را کمتر کنند.
تراکتور هنوز هم یکی از کلمات پرتکرار است اما از جایگاه هفتم نزول کرده و در جایگاه شانزدهمین کلمه برتر نشسته است.
افول رتبه تراکتور در جستجوی دیوار در سال 1400، به عنوان یکی از مهمترین پلتفرمهای مرتبط با سبک زندگی که آمار و ارقام خروجیاش قابل اتکاست، نکته قابل توجهی است: کم رونقشدن کشاورزی، اقبال مردم به کسب سود از طریق خرید و فروش خودرو، تاثیر مستقیم دلالی خودرو بر تغییر شیوههای کسب درآمد مهمترین نکاتی است که میتوان از تحلیل این دادهها فهمید.
بهنظر میرسد با اتکا به دادههای سایت دیوار، تولیدکنندگان خودرو باید شیوههایی را در عرضه خودرو در نظر بگیرند که چرخ تولید و کشاورزی با همه مرارتها و مصائبی که بر آنها مترتب است، از چرخیدن بازنایستد و سرمایههای در گردش در این دو بخش، میل به ورود به بازار دلالی خودرو پیدا نکنند.
برای مطالعه اطلاعات کامل گزارش سال 1400 دیوار به این لینک مراجعه کنید.