به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، بسیج دانشجویی مراکز علوم پزشکی کشور و انجمن اسلامی دانشجویان 1348 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نامهای به محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب وی به عنوان وزیر بهداشت را تبریک گفته و برای کمک به این وزارت خانه اعلام آمادگی کردند.
این دانشجویان همچنان پیشنهاداتی را به ظفرقندی برای رفع مشکلات این حوزه اعلام کردند.
در نامه مراکز علوم علوم پزشکی کشور آمده است:
انتخاب جنابعالی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم و کسب رأی اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را به شما و تیم همراه تبریک عرض مینماییم. امید است با اتکال به الطاف الهی و در ظل عنایات ائمه اطهار (ع)، در این مسئولیت خطیر موفق و منصور باشید.
بسیج دانشجویی مراکز علوم پزشکی کشور، ضمن حفظ نگاه نقادانه، روحیه مطالبهگرانه و آزادی بیان دانشجویی، با تمام ظرفیتها در کنار دولت و بهویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایفای نقش خواهد کرد. لذا، بسیج دانشجویی مراکز علوم پزشکی کشور آمادگی خود را برای یاریرسانی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای تابعه در دولت وفاق ملی تا جایی که در مسیر قانون، منافع ملی و ولایت باشد، اعلام میدارد.
امید است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای تابعه نیز با نگاهی مثبت از ظرفیت بسیط بسیج دانشجویی و دانشجویان بسیجی در مسیر خدمت بهرهگیرند.
در نامه انجمن اسلامی دانشجویان 1348 دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی نیز خطاب به ظفرقندی آمده است:
انجمن اسلامی دانشجویان 1348 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سابقه بیش از نیم قرن فعالیت، به عنوان جریان دانشجویی دغدغهمند در حوزه نظام سلامت، هرچند به اشراف کامل جنابعالی بر روی مسائل نظام سلامت یقین دارد، بر خود لازم میداند که به جهت یادآوری و تاکید مجدد، مهمترین مسائل پیش روی کشور در حوزه مذکور را در چهار محور کلیدی به سمع و نظر جنابعالی به عنوان متولی اصلی سیاست گذاری، هدایت و اجرا در حیطه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران و بالاخص ریاست محترم جمهور برساند. معتقدیم ارتقا و بهبود چرخه بهداشت و سلامت کشور در گرو بهرهبرداری حداکثری از فرصتها در راستای عبور از چالشهاست و در این مسیر نباید از همافزایی جریانهای مختلف فکری و بهویژه قشر فعال دانشجویی چشم پوشی کرد:
یکم؛ تغییر مسیر وزارت بهداشت از چرخه تدارک خدمات به سمت خصوصی سازی اصولی و ضابطهمند:
متاسفانه سنگ بنایی به غلط از گذشته نهادینه شده به صورتی که وزارت متولی امور بهداشت و درمان به جای نقش تنظیمکنندگی در چرخه ارائه و دریافت خدمت، نقش تدارک خدمت به خود گرفته است. در این شرایط و تا زمانی که وزارت بهداشت به عنوان ذینفع در این چرخه فعالیت دارد، احتمالا شاهد تعارض منافع خواهیم بود و انتظار سیاستگذاری عادلانه و متعادل کردن چرخه ارائه و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی کمی دور از انتظار است.
در این راستا انتظار میرود که وزارت مذکور نقش تسهیلگرانه خود را برای ورود بخش خصوصی به صورت قاعدهمند و شایسته سالارانه به چرخه ارائه خدمت و تامین مالی ایفا نماید و در کنار آن سیاستهای عادلانهای برای بخش خصوصی و افراد دریافتکننده خدمات تدوین و ابلاغ شود. به گونهای که بخش خصوصی مشتاق فعالیت در این حوزه باقی بماند و مردم نیز خدمات بهداشتی و درمانی را با بهترین کیفیت و مناسبترین هزینه دریافت کنند.
دوم؛ نظام نوین سلامت:
الف- پرونده الکترونیک سلامت برای همه ایرانیان: همانطور که مطلع هستید، یکی از پیش نیازهای جدی و مهم مدیریت یکپارچه در نظام سلامت و همچنین طرحهایی نظیر پزشک خانواده و نظام ارجاع، تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه شهروندان است. در همین راستا، در دولتهای پیشین و بهویژه دولت سیزدهم گامهایی در مسیر نسخهنویسی الکترونیک به عنوان بخشی مهم از این پرونده، برداشته شد و میتوان گفت تا حدود 70 درصد نسخ کاغذی حذف شده و تکمیل زیرساختهای فنی این طرح از وظایف مهم وزارت بهداشت دولت چهاردهم است. در گام بعد، در مسیر یکپارچهسازی سامانههایی نظیر HIS، سپاس، TTAC و…باید حرکت کرد.
ب- اجرای کامل و درست طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع:
یکی از پاشنه آشیلهای وزارت بهداشت، عدم اجرای کامل و صحیح این طرح است. طرحی که طبق برنامه های پنج ساله گذشته، دولت موظف به اجرای آن بوده، ولی به علل مختلف از جمله عدم اختصاص بودجه کافی و تعریف شده قبلی، عدم فرهنگ سازی این طرح بین عموم مردم و حتی کادر سلامت (پزشکان سطوح 2 و 3 طرح مذکور)، عدم اعتماد مشمولین این طرح در سطوح مختلف، عدم وجود زیرساخت فنی مطمئن و مانا و … هنوز اجرای طرح به درصد مطلوبی نرسیده است. خاطر نشان میشود زیرساخت طرح های کلان بسیار پر اهمیت تر از دستاورد سازی از طریق آنهاست.
ج- ساماندهی تامین مالی:
با توجه به برنامه پنجم و ششم توسعه، دولت(وزارت بهداشت) با همکاری سایر نهادهای مرتبط مانند وزارت رفاه و… موظف به تشکیل و اجرای پرونده الکترونیک سلامت(شامل نظام ارجاع الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و …) و حذف ارز ترجیحی از دارو شده و اغلب اعتبار مالی مورد نیاز این طرحهای مهم به سازمانهای بیمهگر مانند تامین اجتماعی و بیمه سلامت اختصاص داده شده که متاسفانه اجرای تعهدات مالی لازم توسط سازمانهای بیمهگر با مشکل مواجه شدهاست. همچنین بدهیهای مزمن سازمانهای بیمهگر و بیمههای تکمیلی به مراکز بهداشتی و درمانی تبدیل به معضلی گریبانگیر برای مردم و بیمارستانها شده است. انتظار میرود دولت چهاردهم با ورود به این مسائل و ساماندهی آن، یکی از موانع جدی در مسیر اجرای طرحهای مذبور را مرتفع سازد.
سوم؛ ساماندهی مناسب نیروی انسانی:
بدون تردید بزرگترین فرصت در اختیار نظام سلامت کشور، خیل عظیم نیروی جوانی است که مشتاق تحصیل و فعالیت در این حوزه میباشند؛ گواه این سخن تعداد زیاد داوطلبان کنکور سراسری و سایر آزمونهای کشوری در حیطه علوم پزشکی است. البته این امر، وظیفه وزارت مذکور را برای ساماندهی مناسب و عادلانه این نیروی عظیم را از لحاظ جغرافیایی، آموزشی، امکاناتی و… و همچنین تامین معیشت ایشان را سنگین میکند.
الف- افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشتههای مختلف علوم پزشکی: پس از کشمکشهای بسیار، طرح افزایش ظرفیت پزشکی تصویب و اجرایی شد؛ فارغ از نکات مثبت و منفی این طرح، هرچند معتقدیم که با توجه به هرم جمعیتی فعلی و آینده کشور و نیز ضرورت دسترسی عادلانه همه آحاد مردم در سراسر کشور به خدمات سلامت با کیفیت، پرورش نیروهای متخصص در حوزه سلامت حائز اهمیت است، اما مسیر صحیح و اصولی و مهم تر از همه تامین زیرساخت های مورد نیاز میبایست در اولویت وزارت بهداشت دولت چهاردم باشد.
به نظر میرسد مهمترین اقدام در این راستا، تامین فضاها و امکانات مناسب تحصیلی، آموزشی، بالینی و رفاهی برای آموزش دانشجویان پذیرش شده است. با هماهنگی و تعامل و اقدامات منسجم با نهادهایی چون سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، سازمان تامین اجتماعی و بخش خصوصی تامین این امکانات دور از انتظار نخواهد بود.
ب- توجه به دغدغهها و مسائل معیشتی اقشار مختلف شاغل در نظام سلامت بهویژه پیراپزشکان: اگرچه پزشکان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت در هر جامعهای محسوب میشوند، اما از توجه به سایر بخشهای علوم پزشکی نیز نباید غافل شد؛ چرا که تمامی این بخشها به سان حلقههای زنجیر با یکدیگر در تعامل بوده و ارائه نتیجه غایی، اثربخش و کارامد در گرو عملکرد مثبت همه این بخشهاست. پیشنهاد جدی ما در این حوزه بهره مندی جنابعالی از مشاوران و معاونینی در حوزههای مختلف علوم پزشکی است تا مطالبات و دغدغه های همه اقشار بهداشت و درمان، از جمله رزیدنتها، پرستاران، کارشناسان بهداشت، توانبخشان، بهیاران و… سریعتر درک و پیگیری گردد. امید است پس از گذشت سالیان متمادی، در این دولت شاهد به نتیجه رسیدن موضوعاتی چون تعرفه گذاری پرستاری و … باشیم.
ج- اجرای سیاستهای تشویقی در راستای مهاجرت معکوس نخبگان و کادر بهداشت و درمان:
آمار زیاد مهاجرت پزشکان و پیراپزشکان از کشور نگران کننده است؛ با اینکه هیچگاه آمار روشن، رسمی و دقیق در این زمینه ارائه نشده است اما این کمبود نیروی متخصص در جای جای کشور ملموس است. این امر موجب فشار کاری بیشتر به نیروهای شاغل در کشور و در عینحال کاهش کیفیت خدمت رسانی به مددجویان گردیده است. در نظر گرفتن سیاستهای حمایتی و توجه به مطالبات معیشتی کادر بهداشت و درمان میتواند در کاهش این روند مثمرثمر واقع شود.
4) تحول در آموزش پزشکی:
جریان تغییرات و پیشرفت روزافزون علوم پزشکی در سطح ملی و بینالمللی، خواه، ناخواه جامعه ما را نیز در بر خواهدگرفت؛ برای افزایش کارآمدی در بهداشت و درمان باید در کنار استفاده از روشها و تجهیزات ملی و سنتی که امتحان خود را بارها با موفقیت گذراندهاند، نیاز به روشها و فناوریهای روز جهانی داریم. باید پذیرفت که از تدوین برخی از کریکولومهای درسی پزشکی، دههها گذشته و حتی در این مدت بازنگری هم نشدند. چنین کریکولومهایی منتج به ارائه دروس تئوری و بالینی و کارآموزیهایی میشود که ماحصل نهایی آن اتلاف بخش عمدهای از وقت تحصیلی دانشجویان در اموری است که در حیطه عمل، کارایی بسیار کمی داشته و پاسخگوی نیازهای بیماران و مراجعهکنندگان نیز نمیباشد. در چنین شرایطی و با کاهش اثربخشی شیوههای قدیمی و منسوخ شده تشخیصی و درمانی، بیماران به تدریج از نظام سلامت کشورمان دلسرد شده و در صورت داشتن توانایی مالی، چشم به سیستم درمانی خارج از کشور خواهند دوخت.
لازم به ذکر است، انجمن اسلامی دانشجویان 1348 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات هماندیشی و همفکری با مسئولین نظام سلامت کشور مطابق سنوات گذشته اعلام میدارد.