به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از بجستان، عباس محمدیان، در جشنواره نعناع شهرستان بجستان که در محل کاروانسرای تاریخی روستای زینآباد مهد کشت نعناع برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی، اظهار داشت: ایران از دیرباز مهد تمدن و خاستگاه مرغوبترین محصولات کشاورزی بوده، به عنوان مثال زعفران ایران از دیرباز شهره عالم بوده و جز افتخارات ملی ماست، چرا که عطر و طعم بینظیرش در سراسر جهان شناخته شده است.
وی افزود: در دنیای امروز صرف تولید محصول با کیفیت دیگر برای موفقیت در بازارهای رقابتی کافی نیست، چرا که نسل جدید محصولی را بیشتر خریداری میکند که از هویت جذابتری برخوردار باشد. از این رو برندسازی به عنوان یک ابزار قدرتمند، هویت و شخصیت منحصر به فردی به محصول میدهد و آن را از میان انبوه کالاهای مشابه متمایز میکند.
محمدیان ادامه داد: برندی قوی، اعتماد و وفاداری مشتریان را جلب میکند، ارزش محصول را ارتقا میبخشد و مسیر را برای حضور موفق در بازارهای جهانی هموار میکند.
مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: متاسفانه غفلت از برندسازی در حوزه محصولات کشاورزی استراتژیک کشورمان تاکنون لطمهای جبرانناپذیر به اقتصاد ملی کشورمان وارد کرده، چرا که در حالی که رقبای ما در سایر نقاط جهان با سرمایهگذاریهای مناسب و استفاده از جدیدترین روشهای نوین تبلیغاتی و برندسازی، سهم خود در بازار جهانی را افزایش میدهند، ما هنوز از ظرفیتهای عظیم این حوزه بهره کافی را نبردهایم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال کشورهایی مانند اسپانیا از طریق برندسازی و ایجاد هویت معتبر برای خود در بازار زعفران جهان بازار این محصول را به خود اختصاص دادهاند در حالی که خود حتی تولید کننده زعفران به شکل عمده نیستند از طریق تبلیغات محصولات دیگر کشورها خصوصا زعفران ایرانی را با قیمت قابل توجه به مصرف کننده جهانی عرضه میکنند.
محمدیان با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی نهفته شده در محصول نعناع، گفت: طبیعتاً محصول نعناع نیز یکی از شناخته شدهترین محصولات کشاورزی جهان است و به واسطه کاربردهای فراوانش در صنعت از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک کشورمان برخوردار است.
مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: با برندسازی نعناع بجستان و خلق تصویری مطلوب و جذاب از فراوردهای حاصل از آن میتوانیم ارزش این محصول را در بازارهای منطقهای، ملی و بینالمللی به طور قابل توجهی افزایش دهیم. این امر نه تنها منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشاورزان و تولیدکنندگان به ارمغان خواهد آورد، بلکه به رونق صادرات غیرنفتی کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.
وی ادامه داد: اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود، از تقویت ظرفیتهای تبلیغاتی عرصه کشاورزی به ویژه ایجاد و توسعه برند محصولات کشاورزی، به ویژه نعناع حمایت قاطع خواهد کرد. ما با همکاری سایر دستگاههای ذیربط، از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت، و بخش خصوصی، تلاش خواهیم کرد تا زمینههای لازم برای خلق برندهای ملی قدرتمند در حوزه محصولات کشاورزی فراهم شود.
محمدیان با تاکید بر ضرورت همکاری و مشارکت اصحاب رسانه در عرصه تصویرسازی مناسب از محصولات کشاورزی کشور بیان کرد: در مسیر توسعه اقتصاد کشاورزی از طریق برندسازی محصولات تولیدی کشاورزان، نقش رسانهها و فعالان فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسئولان شهرستان و خیرین گرانقدر نیز باید ظرفیتهای خود را در مسیر هویتبخشی به محصولات ویژه کشاورزی قرار دهند و به این نکته توجه داشته باشند که تقویت اقتصاد کشاورزی به معنای حفظ توسعه پایدار روستایی و پیشگیری از تخلیه روستاها و از دست رفتن توان کشور در حوزه کشاورزی است.