به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرج، خدمات پستی بهعنوان یکی از ارکان اصلی زیرساختهای ارتباطی، در دنیای امروز نقشی بسیار حیاتی ایفا میکند. در این میان، استان البرز با توجه به موقعیت ویژهاش در مجاورت تهران و داشتن جمعیت و بافت اقتصادی متنوع، نیازمند یک سیستم پستی کارآمد و بهروز است.
در سالهای اخیر، با پیشرفتهای تکنولوژیکی و تغییرات گسترده در روشهای ارتباطی، سازمان پست نیز در تلاش است تا خدمات خود را بهبود ببخشد و نیازهای روزافزون شهروندان و کسبوکارها را پاسخ دهد، بهویژه در زمینه دیجیتالسازی و تسریع در فرآیندهای پستی.
در این راستا، خبرنگار تسنیم از کرج برای آشنایی بیشتر با تحولات و چالشهای موجود در پست استان البرز، گفتوگویی را با رضا حمیدپور، مدیرکل پست استان البرز ترتیب داده که در ادامه میخوانید.
لطفاً در خصوص وضعیت فعلی شبکه پستی استان البرز و میزان ترافیک مرسولات توضیح دهید؟
اداره کل پست استان البرز جزو پنج استان شاخص در شبکه پستی کشور است. روزانه بهطور متوسط 50 هزار مرسوله از این استان صادر و به آن وارد میشود که نشاندهنده ارتباط مستقیم فیزیکی با 50 هزار نفر است. این میزان تردد و ارتباط، مسئولیتی سنگین را بر دوش ما میگذارد تا خدمات خود را بهطور دقیق، بهروز و باکیفیت بالا ارائه دهیم.
در گذشته، زیرساختهای پستی استان البرز به دلیل ساختار قدیمی، محدودیتهایی داشت، اما در دو یا سه سال اخیر تلاشهای زیادی برای بهبود این شرایط انجام شده است. یکی از این اقدامات، افزایش ظرفیت لجستیک استان بوده که بهطور چشمگیری رشد کرده است.
در گذشته البرز تنها 38 خودرو داشت، اما حالا حدود 60 خودرو به ناوگان لجستیکی افزوده شده و تعداد پرسنل نیز از 520 نفر به 650 نفر افزایش یافته که حدود 300 نفر از آنها بهطور مستقیم در عملیات اجرایی نظیر نامهرسانی و توزیع مرسولات فعالیت میکنند. در دو سه سال گذشته، 130 نفر به پرسنل عملیات اضافه شدهاند.
اگر چه تغییرات مثبتی رخ داده، اما همچنان بر این باوریم که نیاز به تلاش بیشتر داریم. با توجه به جمعیت در حال رشد استان و افزایش خدماتی که از ما انتظار میرود، همچنان باید به سمت هوشمندسازی و بهینهسازی فرآیندها حرکت کنیم. اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است تا بتوانیم کیفیت خدمات ارائه شده به مردم و کسبوکارها را ارتقا دهیم و پاسخگوی نیازهای روزافزون استان باشیم.
استان البرز به دلیل نزدیکی به تهران موقعیت خاصی دارد. این موضوع چه تأثیری بر عملکرد پست این استان گذاشته است؟
نزدیکی استان البرز به تهران، ارتباطات مبادلاتی ما را تسهیل کرده و بهعنوان یک نقطه قوت به شمار میرود. با این حال یکی از مشکلات بزرگ ما سرریز جمعیت تهران به البرز بهویژه در شهرستان فردیس است که موجب شده این استان بهطور قابلتوجهی با افزایش جمعیت روبهرو شود.
این امر موجب فشار مضاعف بر واحدهای پستی و زیرساختهای موجود میشود، چراکه در زمان احداث این واحدها پیشبینی دقیقی از رشد جمعیت و حجم مبادلات صورت نگرفته بود. برنامه ما برای سال 1404، احداث و تجهیز مرکز تجزیه مبادلات فردیس است تا بتوانیم فشار موجود را کاهش دهیم و بخشی از این مشکلات را از استان منفک کنیم.
اگر این پروژه موفقیتآمیز باشد، پیشبینی میکنیم که حدود 30 درصد از مشکلات فعلی استان حل شود و بتوانیم خدمات بهتری را به شهروندان ارائه دهیم.
از دیگر چالشهای پست استان البرز بگویید؟
البرز به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تهران، چالشهای خاص خود را دارد. در برخی مناطق استان، شرایط مشابه به خوابگاههای تهران را داریم که این امر کار توزیع مرسولات را پیچیدهتر کرده است. بهویژه در مناطق حاشیهای، نامهرسانها با مشکلی مواجه هستند که در برخی خانوادهها افراد در ساعات اداری منزل نیستند، این موضوع کار ما را سختتر کرده است.
به همین دلیل، بیشتر موزعین ما تا ساعت هشت شب در حال کار هستند و این فشار اضافی را بر دوش آنها میگذارد. علاوه بر این، یکی از مشکلات عمده ما این است که البرز بالاترین متوسط توزیع مرسولات را در کشور دارد، حتی بیشتر از تهران. بهطور متوسط، هر نامهرسان ما یک و نیم برابر همتایان خود در استانهای دیگر کار میکند.
این حجم کاری بالا بهطور جدی نیروهای ما را تحت فشار قرار داده و باعث فرسودگی آنها میشود. متأسفانه، به دلیل حجم بالای کار، چارهای جز ادامه این روند نداریم، اما این وضعیت نیازمند توجه و حمایت بیشتر است. از طرفی ما با محدودیت در جذب نیروی جدید هم مواجه هستیم.
برای جذب نیروهای بیشتر، باید مجوزهای لازم از سوی مراجع بالادستی مانند سازمان امور اداری و استخدامی کشور صادر شود، که تا به حال صدور این مجوز محقق نشده است. در حال حاضر، ما به نیروهای شرکتی متکی هستیم که توان جذب آنها بهطور مستمر محدود است.
مکاتبات بسیاری در این خصوص انجام دادهایم و پیگیریهای لازم برای رفع این چالش در حال انجام است. با این روند، احتمالاً در یک یا دو سال آینده از نظر پرسنلی با چالشهایی مواجه خواهیم شد. به همین دلیل، نیاز داریم که خودمان بهطور فعال پیگیر این موضوع باشیم و از مسئولین ارشد شرکت ملی پست نیز کمک بگیریم تا این نقیصه را برطرف کنیم. این موضوع یکی از عمده چالشهای فعلی ماست.
با چه میزان کمبود نیرو مواجه هستید؟
در حوزه نیروی انسانی، ما به دنبال برونسپاری برخی خدمات هستیم و سیاستمان در این زمینه بهویژه در بخشهای ستادی و باجهای این است که با دفاتر پیشخوان بهعنوان نمایندگی همکاری کنیم و از این طریق خدمات را گسترش دهیم. ما استقبال میکنیم که برخی از امور را از طریق دفاتر پیشخوان ارائه دهیم تا بار کاری بر دوش نیروی انسانی پست کاهش یابد.
با این حال، تجزیه مبادلات و توزیع مرسولات بهعنوان یک بخش بسیار حاکمیتی و حساس باید تقویت شود. این بخش نقش کلیدی در کارکرد درست شبکه پستی دارد و نمیتوان آن را بهطور کامل برونسپاری کرد. برای استان البرز، حداقل به 40 نیروی دیگر نیاز داریم تا بتوانیم به حد متوسط کشور برسیم و شرایط خدماترسانی را بهبود بخشیم. این تعداد نیرو، حتی درصورتیکه به ایدهآل نرسیم، میتواند وضعیت فعلی را تا حدودی بهبود ببخشد.
برخی از مردم گلایه دارند که برای احراز هویت پستی در سامانه مربوطه هزینهای را میپردازند، اما پس از مدتی پیامکی دریافت میکنند مبنی بر اینکه به محل مراجعه شده، اما شما حضور نداشتید و اینگونه مردم مجبور میشوند مجدداً درخواست دهند و هزینه پرداخت کنند. مشکل کجاست و چه راهکاری برای رفع آن دارید؟
این موضوع تقریباً غیرممکن است و نیاز به بررسی دقیقتری دارد. ما این موضوع را بررسی کردهایم و به این نتیجه رسیدیم که چنین مواردی به احتمال زیاد خطا هستند. من هیچگاه نمیخواهم از این خطاها دفاع کنم، زیرا ما 300 نامهرسان داریم که باید بهطور مستقیم در شعاع 200 متری محل ساختمان مراجعه کنند و احراز هویت را انجام دهند.
این مسئله طبق قانون است و در صورت تجاوز از این محدوده (210 متر)، با نامهرسان برخورد میشود. این فرایند نیز بهراحتی با استفاده از جیپیاس قابل پیگیری است، چراکه این طرح بهمنظور جلوگیری از احراز هویتهای غیرواقعی و دورکاری اجرایی میشود.
مشکلات زیرساختی زیادی در این زمینه داریم که برخی از آنها به خود ما برمیگردد. اما بخش عمدهای از این مشکلات به همین محدودیتها و قوانین بازمیگردد. در واقع، اگر احراز هویت بهطور غیرمجاز و بدون بررسی دقیق انجام شود، تبعات حقوقی زیادی خواهد داشت، چراکه ارگانهای حاکمیتی از بانک اطلاعاتی ما استفاده میکنند و این اطلاعات بعداً باید راستیآزمایی شوند.
پس از اینکه نامهرسان نظر خود را اعلام میکند، اطلاعات مربوطه در بانک اطلاعاتی ما ثبت و در قسمت کدگذاری نظر نهایی اعلام میشود. تمامی شکایتهایی که به ما میرسد را شخصاً بررسی میکنم. معمولاً حدود 70 درصد از این شکایات نشان میدهد که حق با مأمور ما بوده است.
اگر شکایتها مصداقی مطرح شوند، من قول میدهم که شخصاً آنها را بررسی کنم. اگر مشکل از جانب ما باشد، بهطور حتم عذرخواهی خواهیم کرد و اگر مشکل از ما نباشد، به مردم راهنمایی خواهیم داد که چطور باید اقدام کنند. در جلساتی که برگزار میشود، همواره تأکید میکنیم که روسای واحدها باید همیشه طرف مردم باشند و مشکلات آنها را جدی بگیرند.
از آنها خواستهام که اگر آدرسی اشتباه بود، حتماً با مشتری تماس بگیرند و مشکل را حل کنند، زیرا این مرسولات سرمایههای ملی هستند و باید بهطور دقیق و درست به دست صاحبانشان برسند. فارغ از هر چیزی، درصورتیکه آدرس اشتباه باشد، مرسوله باید دوباره به مبدأ برگردد، حتی اگر از بندرعباس ارسال شده باشد. هزینه بازگشت آن را خودمان پرداخت میکنیم، چراکه هزینه یکبار گرفته میشود.
اگر مرسوله در اینجا توزیع نشود، مجبوریم آن را دوباره ارسال کنیم که از نظر اقتصادی برای شبکه مقرونبهصرفه نیست. هیچ فرد عاقلی کاری را دوباره تکرار نمیکند. ما بهطور جدی پیگیر این مسائل هستیم و قول میدهیم که خدمات پستی را بهبود ببخشیم.
در جلسات مختلف تأکید و از روسایمان خواهش کردهایم که همواره طرف مردم باشند و اگر آدرسی اشتباه وارد شده، تماس بگیرند تا اصلاح شود. این مسائل بسیار مهم هستند، چون این مرسولات سرمایه ملی محسوب میشوند و باید فارغ از همه چیز، بهدرستی پردازش شوند.
فرایند احراز بهصورت الکترونیکی انجام میشود. برای مثال، اگر مرسولهای از بندرعباس آمده، باید عودت داده و هزینه آن پرداخت شود زیرا هزینه یکبار اخذ میشود، اگر اینجا توزیع کنیم که کار تمام است. در غیر این صورت، باید مرسوله دوباره به مسیر خودش برگردد که این از نظر اقتصادی مقرونبهصرفه نیست و هیچ فرد عاقلی یک کار را دو بار انجام نمیدهد. ما بهشدت پیگیر هستیم و قول میدهیم که شرایط بهتر خواهد شد.
سامانه شکایات ما، شامل 4 یا 5 سامانه است که بهطور مداوم توسط وزارتخانه، سازمان و غیره مربوطه رصد میشود. فردی که درخواست رهگیری دارد، بهراحتی میتواند شکایت خود را با یک کلیک ثبت کند. از مهرماه به این طرف، بررسیهایی انجام دادم و مشاهده کردم که تعداد شکایات ما نسبت به سال گذشته، به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.
علاوه بر این، ما یک لینک داریم که بهطور تصادفی از طرف ستاد بازرسی کشور برای گیرندگان ارسال میشود. نتایج نشان داده که 94.5 درصد از این افراد، از خدمات و نامهرسانی ما احساس رضایت داشتند. بااینحال، حتی 6 درصد نیز میتواند زیاد باشد و این نکته نشان میدهد که باید برنامههایی برای بهبود کیفیت ارائه خدمات داشته باشیم.
هدف ما این است که کیفیت خدماتمان را به صد درصد برسانیم، چراکه هرگونه شکایت، حتی یک درصد نیز از نظر ما زیاد است. ما در زمینه احراز هویت، نسبت به استانهای دیگر کمترین شکایت را داریم. با این حال، حتماً باید نامهرسانهای ما با گیرندگان تماس بگیرند. تأکید من این است که باید خود را جای مشتری بگذاریم، آنها نباید مبلغ مازاد پرداخت کنند.
از طرفی، ما با یک محدودیت قانونی مواجه هستیم و تأکید بخشنامهها بر عدم تائید مواردی است که واقعی نباشند. بنابراین، تأکید ما به روسا این است که احراز هویت باید حتماً بهدرستی انجام شود. همچنین، من توصیه میکنم که بازرسی بهصورت روزانه عملکرد را رصد کند تا حتی جزئیترین مشکلات نیز رخ ندهد.
مردم گلایه دارند از اینکه وقتی یک مرسوله قرار است برایشان ارسال شود، اگر گیرنده در خانه نباشد، مرسوله به مبدأ برمیگردد، اما هزینه ارسال پست قبلاً پرداخت شده است. در این رابطه توضیح بفرمایید؟
قوانین پستی جهانی هستند و توسط اتحادیه جهانی پست وضع میشود. طبق این قوانین اگر مرسولهای غیرقابل شناسایی یا توزیع باشد، معمولاً باید برگشت داده شود، اما اگر آدرس درست باشد و گیرنده در محل حضور نداشته باشد، ما موظف هستیم مرسوله را در اداره نگه داریم. این مرسولات به باجه معطله منتقل میشوند و به محض ورود، سامانه پیامکی اطلاعرسانی میکند.
اگر دیتاها بهدرستی وارد شده و شماره گیرنده صحیح باشد، تمام مراحل به گیرنده اعلام میشود. حتی اگر گیرنده اپلیکیشن بله را داشته باشد، تمامی مراحل از جمله جزییات مسیر مرسوله به او اطلاع داده خواهد شد. برای مثال، مرسوله از تجزیه مبادلات البرز به فردیس ارسال و سپس توزیع شده یا به اداره فردیس برگشت خورده است. این اطلاعات با کد بایگانی ثبت میشود. در حال حاضر در حال گسترش و بهبود این سیستم هستیم.
یک خدمت دیگر که در حال پیادهسازی داریم، کد پیدیآی است. به این معنی که دیگر توزیع مرسولات بدون امضا یا بهصورت غیرواقعی نخواهیم داشت. یک کد به موبایل گیرنده ارسال میشود و گیرنده اختیار دارد که این کد را به هر فردی که میخواهد بدهد. تا زمانی که نامهرسان این کد را دریافت نکند، مرسوله تحویل داده نمیشود و این کد حکم امضا را دارد.
این سیستم مزیت بزرگی دارد زیرا بسیاری از مشکلات قبلی را حل میکند. علاوه بر این، بنا به تشخیص خود گیرنده، ممکن است کد را به نگهبان ساختمان، فرد ذیصلاح یا هر شخص دیگری که مورد تائید باشد، دهد و ما مرسوله را به آن شخص تحویل میدهیم.
کار فیزیکی است و سامانههایی که برای این کار در نظر گرفتهایم، به ما کمک میکنند تا عملکرد خود را بهبود ببخشیم. همچنین مطبوعات و سایر منابع، اطلاعاتی را به ما میرسانند تا نقاط ضعف خود را بهتر شناسایی کنیم. سیستمهای کنترلی که ما داریم، بهصورت سامانهای عمل میکنند و تمامی نامهرسانها تحت کنترل هستند.
ما اکنون میتوانیم به شما بگوییم که نامهرسانی که مرسوله شما را آورده، دقیقاً در چه زمانی و چه مدت در مقابل منزل شما بوده است. سامانه رهیاب ما که به کمک GPS گوشیهای همراه نامهرسانها عمل میکند، هر مرسولهای که تحویل داده میشود را رصد میکند و میتوانیم بهراحتی اطلاعاتی همچون مدت زمان توقف در محل و زمان دقیق مراجعه به منزل شما را بررسی و گزارش کنیم.
ما ادعایی نداریم که هیچ نقصی در کارمان وجود ندارد؛ قطعاً برخی نواقص به دلیل مشکلات زیرساختی وجود دارد و برخی دیگر به عملکرد پرسنل ما برمیگردد. بهعنوان مثال، در استان البرز در چهار سال اخیر، در برخی مناطق حتی یک مورد شکایت هم نداشتهایم، اما در برخی مناطق تعداد شکایتها بیشتر است.
این نشان میدهد که ممکن است مسئول مربوطه یا نامهرسان به خوبی وظیفهاش را انجام نمیدهد و این برای ما یک هشدار است. از طرفی، جایگزینی نیروهای عملیاتی کار سادهای نیست و نیاز به فرآیندهای دقیقی دارد. پرداختیهای نیروهای عملیاتی ما، به دستور معاون وزیر و پیشنهاد البرز، افزایش یافته و مبلغ دریافتی آنها با اعتبارات شرکت ملی پست تقریباً دو برابر شده است.
از ما هم خواستهاند که در ازای این افزایش دریافتیها، به دنبال ارتقای کیفیت باشیم، چراکه بدون رضایت کارکنان، نمیتوانیم رضایت ذینفعان را جلب کنیم. در حال حاضر، اقدامات زیادی در این حوزه انجام شده و خروجیها در بخش پرسنلی بسیار بهبود یافته است.
کار نامهرسانی سخت است و در شرایط برف، باران و ... نیز باید انجام شود. بهطور متوسط نامهرسانهای ما بیش از یک و نیم برابر همتایان خود در کشور کار میکنند و ماشینهای ما حتی تا پاسی از شب در محل حضور دارند. احتمالاً کیفیت در برخی مناطق به دلیل حجم بالای کار، کمتر باشد، به خصوص وقتی یک نامهرسان باید 200 مکان مختلف را توزیع کند و وقت کافی برای بررسی جزئیات ندارد.
در شرکت ملی پست، سامانه 193 و سامانه UP.ir برای رهگیری مرسولات در نظر گرفته شده است که مردم بهطور گسترده از آن استفاده میکنند. در نظرسنجیها نیز مشارکت بالایی داریم. ما بهطور مداوم در حال بهبود کیفیت خدمات خود هستیم و قول میدهیم که روزبهروز بهتر شویم.
در 3 سال گذشته اداره کل پست استان البرز چه اقدامات شاخصی انجام داده است؟
در این مدت در حوزه زیرساخت استان البرز تلاشهای زیادی انجام دادهایم و حمایتهای خوبی نیز از سوی مسئولان صورت گرفته است. یکی از دستاوردهای مهم ما، تأمین حدود 83 هزار مترمربع فضای مناسب برای مرکز تجزیه مبادلات استان بوده که در سطح کشور بینظیر است. یک سوله دو هزار مترمربعی نیز تدارک دیده شده که در حال حاضر 60 نفر در این مرکز مشغول به کار هستند.
برنامه ما این است که یک هاب پستی هوشمند و مرکز مبادله کاملاً هوشمند ایجاد کنیم. هدف این است که تجزیه مبادلات دیگر نیازی به دخالت انسانی نداشته باشد و فرآیند تجزیه بر اساس کدهای پستی بهصورت هوشمند انجام شود که این امر باعث کاهش درصد خطا خواهد شد.
موافقت هیئتمدیره و معاون وزیر در این زمینه کسب شده و جلسات مربوطه در حال برگزاری است. همچنین در حال پیگیری تأمین اعتبارات هستیم تا سازمان مدیریت و برنامهریزی استان البرز و کشور حمایتهای لازم را به عمل آورند. اگر این مرکز راهاندازی شود، بهطور قطع برای 50 سال آینده البرز در حوزه پستی هیچ مشکلی نخواهد داشت. این مرکز میتواند بهعنوان یک زیرساخت خدماتی برای تمامی آنلاین شاپها و پستهای خصوصی عمل کند.
در استان البرز، ما با 700 فروشگاه و شرکت قرارداد داریم. این حجم از فعالیت، بهویژه در حوزه اشتغالزایی، قابل توجه است. پست میتواند نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا کرده و در صورت تکمیل زیرساختها، به رشد اقتصاد دیجیتال و فروشهای اینترنتی کمک شایانی کند. این برنامه در چارچوب برنامه هفتم توسعه کشور نیز گنجانده شده است. با تکمیل این زیرساختها، گامهای بلندی در این راستا برداشته و البرز بهعنوان یک استان شاخص در این حوزه معرفی میشود.
در خصوص بستهبندی مرسولات چه مشکلات و چالشهایی وجود دارد؟
در حوزه بستهبندی، شبکه پستی کشور با چالشهایی مواجه بوده و یکی از مشکلات اصلی این است که شرکتهای تأمینکننده، بهویژه در زمینه کارتن، استانداردهای متفاوتی دارند و این مسئله کاملاً در اختیار ما نیست. طبق قانون، مسئولیت بستهبندی بر عهده مشتری است و ما نمیتوانیم کسی را اجبار کنیم، اگرچه این مسئله قانونی است، اما نزدیک به 80 درصد از بستهبندیها در اداره کل پست انجام میشود.
در ادارات مرکزی و دولتی، استانداردهای بستهبندی رعایت میشود، اما از آنجا که بخشی از ترافیک وارده به شبکه پستی از طریق پیشخوانها و نمایندگیهای خصوصی است، تا به امروز برنامه مشخصی برای نظارت بر بستهبندی این مرسولات وجود نداشته است. پیشنهادهایی در این زمینه مطرح شده که در حال پیگیری هستند و جزو برنامههای سال آینده ما قرار دارند.
با توجه به نوسانات قیمتی در بازار کارتن، هرچه به سمت کیفیت بالاتر برویم، قیمت تمامشده بستهبندی افزایش مییابد. در برخی سایزها، بهویژه برای مرسولات با وزن دو یا سه کیلوگرم و بالاتر، هزینه کارتن حتی از هزینه پستی نیز بیشتر میشود و این موضوع فشار اضافی به مصرفکننده وارد میکند؛ در این زمینه باید با احتیاط عمل کنیم.
ما بهشدت علاقهمند به ارتقای کیفیت بستهبندی و خدمات هستیم، زیرا هرچه بستهبندی بهتر باشد، کیفیت خدمات بهبود مییابد. با این حال، ممکن است بسیاری از مشتریان تمایلی به پرداخت هزینه بیشتر نداشته باشند. بنابراین، باید راهکاری پیدا کنیم که بتوانیم خدمات باکیفیت را با قیمت مناسبتری ارائه دهیم.
برخی شهروندان از تأخیر در تحویل مرسولهها گلایه دارند. برای بهبود سرعت و کیفیت ارسال مرسولات چه اقداماتی انجام شده است؟
ما از لحظه ورود مرسولات به استان، فرآیند توزیع را آغاز میکنیم. در کشور، تمامی مرسولات بهدقت سنجش میشوند و ازآنجاکه توزیعهای ما بهصورت هوشمند صورت میگیرند، ما موظف هستیم که تمامی مرسولات را حداکثر تا 48 ساعت به دست مشتریان برسانیم؛ یعنی بهطور مثال اگر مرسوله امروز وارد استان میشود، روز بعد باید به دست مشتری برسد.
مشکلات ما در حوزه توزیع تقریباً در استان به حداقل رسیده، اما یکی از نکات موردتوجه، افزایش کیفیت توزیع است. بهویژه برای افرادی که در منزل نیستند، باید مجدداً اقدام به توزیع مرسوله کنیم و مرسولاتی که به باجه معطله میآیند باید در اولین فرصت اطلاعرسانی شوند.
اگر کیفیت توزیع را افزایش دهیم، در کل در فرآیند توزیع مشکل خاصی نخواهیم داشت. با توجه به حجم بالای وارده به شبکه، روزانه تجزیه مبادلات ما به صفر میرسد، اما همچنان باید تلاش کنیم که کیفیت توزیع بهبود یابد و رضایتمندی دریافتکنندگان از خدمات ما بیشتر شود.
اخیراً یک ناحیه جدید در بعثت ولدآباد ایجاد کردیم و ناحیه جدید دیگری را در شهر کمالشهر در حال تجهیز هستیم. تجربه نشان داده که هرچه تمرکززدایی بیشتری انجام دهیم، کیفیت خدمات بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد. برای مثال، ناحیه شهید قندی که حجم وسیعی از کرج را پوشش میدهد، از نظر فضا و امکانات بهشدت با چالش مواجه است.
برنامه ما این است که در اولین فرصت، نهایتاً تا 6 ماه اول سال آینده، نواحی جدیدی در فردیس و برخی دیگر از نواحی کرج ایجاد کنیم تا کیفیت خدمات بهبود یابد. این موضوع را بهشدت پیگیری میکنیم، اما تنها مانع ما تأمین منابع مالی است. هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم، نیازمند تأمین اعتبار است. ما پیگیریهای لازم را انجام میدهیم و امیدواریم که شرمنده نشویم.
شبکه پستی استان البرز چه میزان به سمت هوشمندسازی خدمات حرکت کرده و در حال حاضر چند درصد از اقدامات بهصورت الکترونیکی انجام میشوند؟
فرایند توزیع بهطور کامل هوشمند انجام میشود. در جلسهای که اخیراً برگزار کردیم، تصمیم گرفتیم در اولین فرصت مرکز تجزیه مبادلات استان را به سیستم سورتینگ مجهز کنیم. این تکنولوژی در حال حاضر در پنج یا 6 استان دیگر موجود است و موافقت معاونت فنی و مدیرعامل را نیز دریافت کردهایم. استقبال خوبی از این طرح شده و اکنون باید مطالعات لازم را انجام دهیم.
ما از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در حوزه سورتینگ استفاده میکنیم و اگر فضا داشته باشیم، از رباتها نیز استفاده خواهیم کرد. این سیستمها در تهران و کرمانشاه راهاندازی شدهاند و بهصورت هوشمند فرآیند تجزیه مرسولات را انجام میدهند. ما موظفیم که در یکی دو سال آینده، تمام فرآیندهای شرکت پست استان البرز را بهطور کامل هوشمند کنیم.
این اقدام به دلیل کمبود نیروی انسانی ضروری است. در حال حاضر، یکی از اولویتهای ما راهاندازی سیستم سورتینگ برای تجزیه مبادلات است. با این اقدام، حدود 20 درصد از نیروی انسانی ما آزاد میشوند و میتوانیم این نیروها را در حوزه توزیع به کار بگیریم. این انتخاب ما نیست، بلکه تنها راهی است که باید پیش بگیریم. هوشمندسازی نه تنها بهشدت کیفیت خدمات و پاسخگویی ما را بالا میبرد، بلکه تمامی مراحل را برای مشتریان قابل رصد میکند.
قصد داریم هاب پستی استان البرز را راهاندازی و مرسولات را بهطور مستقیم به استانهای مختلف ارسال کنیم. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست که مرسولات به تهران و سپس به شهر مقصد ارسال و یک فرآیند دوباره انجام شود. با راهاندازی هاب منطقهای، در فرایند صفر تا صد، سرعت و کارایی کار بهطور چشمگیری افزایش مییابد.
بسیار از شما ممنونم بابت زمانی که برای این مصاحبه اختصاص دادید و توضیحات مفصلی را بیان کردید. امیدواریم وضعیت شبکه پستی استان البرز روزبهروز ارتقا یابد.
بنده هم از شما ممنونم که شنوای صحبتها و دغدغههای ما بودید و با انعکاس این مطالب گامهای مؤثری در راستای رفع مشکلات این حوزه برمیدارید.