نشست کاردار سفارت صربستان در ایران با فعالان اقتصادی استان مرکزی برگزار شد

کاردار سفارت صربستان در جمهوری اسلامی ایران در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی، گفت: امیدواریم با حضور هیئت‌های بازرگانی صربستانی در استان شرایط گسترش و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور فراهم شود.
- اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، دیان پریشیچ عصر امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی با اشاره به روابط دوستانه و سنتی ایران و صربستان، اظهار داشت: هیئت تجاری که امروز در استان مرکزی حضور دارد مورد حمایت سفارت‌های ایران در صربستان و صربستان در ایران قرار دارند، امیدواریم با حضور هیئت‌های بازرگانی صربستانی در استان شرایط گسترش و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور فراهم شود. 

کاردار سفارت صربستان در جمهوری اسلامی ایران، افزود: ایران و صربستان در موارد اقتصادی محصولاتی دارند که می‌توانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند، امید است علاوه بر همکاری صنعتی و اقتصادی، در حوزه انرژی و کشاورزی نیز همکاری گسترده‌تری انجام شود. 

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی اراک نیز در این آیین، اظهار داشت: کشور صربستان در همسایگی کشورهای بزرگ قرار دارد، گرچه صربستان کشور کوچکی است، اما بالغ بر 7 میلیون و 200 نفر جمعیت دارد که این مهم بیانگر تراکم بالای این کشور است. بنابراین نیاز یک کشور با تراکم بالا بیش از نیاز یک کشور با جمعیت بالا و تراکم کمتر است. 

وی افزود: صربستان در قاره اروپا از جایگاه خاصی برخوردار است و اگر مراودات خود را با کشور صربستان افزایش دهیم این امر می‌تواند نقطه عطفی در مراودات با کشورهای همسایه دیگر ایجاد کند. بنابراین لازم است رفت و آمد به کشور صربستان افزایش پیدا کند. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی اراک با اشاره به میزان صادرات کشور و استان به کشور صربستان، بیان کرد: سال گذشته در سطح کشور حدود 19 میلیون و 330 هزار دلار صادرات انجام شد و در استان مرکزی نیز 690 هزار دلار از انواع کالاها به صربستان صادر شده است، همچنین در شش ماهه نخست امسال نیز در سطح کشور 8 میلیون و 900 هزار دلار و در استان 225 هزار دلار صادرات به کشور صربستان انجام شده است. 

وی با اشاره به واردات ایران از کشور صربستان خاطرنشان کرد: واردات استان از کشور صربستان در سال گذشته 2 میلیون و 590 هزار دلار بود و در شش ماه نخست امسال نیز 2 میلیون و 520 هزار دلار واردات انجام شده است، این درحالی است که استان مرکزی در شش ماه نخست امسال وارداتی نداشته که نیاز است افزایش پیدا کند. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار