به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا از کریدوری در اجلاس سران گروه 20 که شامل هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا میشود، رونمایی شد که می توان آن را به جدی ترین رقیب اقتصادی و امنیتی برای کریدور شرق به غرب (جاده ابریشم چینی) تعبیر کرد. کریدوری که مشخصا با نقش آفرینی هند، امارات متحده عربی، عربستان و در نهایت رژیم صهیونیستی، شرق را به اروپا متصل می کند و به نوعی جایگزینی برای کریدور اقتصادی شرق به غرب سابق (جاده ابریشم) محسوب خواهد شد.
ذکر این نکته ضروری است که کریدورهایی که سرزمینهای شرقی را به غرب متصل میکنند میتوانند منافع اقتصادی ـ امنیتی قابل توجهی برای کشورهایی که در این نظم جدید و شاهراههای تبادل کالا و اعتبار قرار میگیرند، ایجاد کند.
مختصات رقیب جاده ی ابریشم!
اخیرا نخست وزیر هند در جلسه ی اجلاس سران، با اشاره به اهمیت اقتصادی بالای کریدور جدید اعلام کرده است، «امروز که چنین ابتکاری را جهت ارتباط بیشتر آغاز میکنیم، بذرهایی را برای نسلهای آینده میکاریم تا رویاهای بزرگتری داشته باشند. همچنین تقویت ارتباط با همه مناطق یک اولویت کلیدی برای هند بوده است و ما معتقدیم که اتصال وسیلهای برای افزایش تجارت متقابل بین کشورهای مختلف نیست، بلکه اعتماد متقابل را نیز افزایش میدهد.»
لازم به ذکر است این کریدور اقتصادی، برای پیوند هند، خاورمیانه و اروپا طراحی شده و شامل خطوط راهآهن و کشتیرانی است که از امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اردن میگذرد و در واقع هند را از این طریق به اروپا متصل می کند.
نقش محوری هند در راه جدید ارتباطی با اروپا
بارزترین نکته ای که در کریدور جدیدی که شرق را به اروپا متصل می کند، کمرنگ شدن نقش ایران در ارتباط بین شرق و غرب است. لازم به ذکر است همانطور که در کریدور شرق به غرب (جاده ابریشم سابق) نقش محوری و شاهراهی را ایران ایفا میکرد در کریدور جدید که شرق را به واسطه ی هند و کشورهای عربی خاورمیانه به اروپا متصل می کند، این نقش محوری از ایران گرفته شده و به هند سپرده شده است.
آنقدر این موضوع اهمیت پیدا کرده است که تمام کشور های منطقه به دنبال ایجاد نقش آفرینی برای خود در کریدور جدید هستند، به طوری که اخیرا رئیس جمهور ترکیه نیز با اشاره به طرح کریدور اقتصادی هندوستان-خاورمیانه-اروپا با بیان اینکه بدون ترکیه این کریدور نمی شود گفته است: برای ترافیک شرق به غرب، بهترین مسیر ترکیه است.
همچنین از طرفی کشورهایی که در مسیر ارتباطی جدید شرق به غرب نقش ایفا میکنند تمام همت خود را برای بهره برداری هرچه سریع تر از کریدور به کار گرفته اند. به طوری که اخیرا پادشاه عربستان در در دیدار با نخست وزیر هند با اشاره به سودمندی کریدور جدید برای این دو کشور گفت: براى اجراى پروژه کریدور اقتصادى، بىوقفه تلاش مىکنیم و امیدواریم از طریق شورای مشارکت سعودی و هند به اهداف مشترک ریاض و دهلینو دست یابیم.
کریدور جدید عامل تحول تجارت کشور های حاشیه خلیج فارس و جنوب آسیا میشود
ابراهیم باقری، کارشناس مسائل بین الملل در گفتوگویی درباره اهمیت و اهداف این کریدور گفته است؛ زیرساختهای تجاری و کریدورهای تجارت بینالملل، یکی از محورهای مهم قدرت بوده و هست و از زمانی که چین احیای راه باستانی ابریشم را مطرح کرد، درصدد بود سه مسیر تجاری از چین به سمت اروپا را بازگشایی کند. در خصوص این کریدور بحثهای زیادی مطرح شده است.
برخی آن را دور زدن چین، روسیه، ایران و ترکیه و برخی آن را جایگزین ابتکار «یک کمربند، یک جاده» میدانند و برخی نیز از آن تحت عنوان پروژهای یاد میکنند که مدتهاست ریاض، واشنگتن و دهلینو و برخی کشورهای دیگر به دنبال توافقی زیرساختی از طریق خطوط حملونقل دریایی، راهآهن و خطوط لوله انتقال انرژی هستند که در نهایت بتوانند هند را از طریق خاک کشورهای عربی خاورمیانه به اروپا متصل کنند. در هر صورت، این پروژه در صورت عملی شدن تجارت بین کشورهای حاشیه خلیجفارس و جنوب آسیا را متحول و کشورهای خاورمیانه را با شبکه ریلی به هم متصل میکند و آنها را از راه بندر به هند پیوند میدهد.
به گزارش ایران اکونا به نقل از تسنیم، توسعه کریدور رد مد (هند- خاورمیانه - اروپا) که از مدتها قبل زمزمه تشکیل آن مطرح شده بود حالا به رقیب جدی برای کریدور شرق به غرب راه ابریشم جدید تبدیل شده است. توسعه این کریدور به صورت مشخص تامین کننده منافع اقتصادی کشور هند به عنوان رقیب اصلی چین خواهد بود. از سوی دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله عربستان و امارات به عنوان رقبای منطقه ای کشورمان نیز از توسعه هرچه بیشتر این کریدور نفع خواهند برد.
با توجه به سیاستهایی که اخیرا در راستای تنش زدایی منطقه ای و نزدیکی با همسایگان مطرح شده بایستی در خصوص دریافت امتیازات مشخص اقتصادی اقدامات لازم از سوی مسئولان کشورمان صورت گیرد. از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که ارائه بی قید و شرط تضامین امنیتی به کشورهای تشکیل دهنده این کریدور نمی تواند تامین کننده منافع اقتصادی کشورمان باشد.