فرسودگی مهمترین چالش ناوگان تاکسیرانی اهواز است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز با بیان اینکه فرسودگی مهمترین چالش ناوگان تاکسیرانی اهواز است، گفت: در تلاش هستیم بتوانیم امسال هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند برای ورود تاکسی از منطقه آزاد اروند پیشنهادات خود را ارائه دهند.
- اخبار استانها -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، امیر صفی خانی،  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرسودگی مهمترین چالش ناوگان تاکسیرانی اهواز است، گفت: طبق استاندارد‌های موجود برای کلانشهر با یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت، باید حداقل 6 هزار دستگاه تاکسی وجود داشته باشد که در مقایسه با سایر کلان شهرها آمار مناسبی نیست.

وی افزود: در سال 1401، از 1955 دستگاه تاکسی زرد رنگ در اهواز، متاسفانه 88 درصد ناوگان اهواز فرسوده و عمری بالاتر از 10 سال داشتند که در نتیجه می توان گفت 1700 دستگاه اهواز فرسوده بودند.

صفی خانی بیان کرد: حد فاصل سال 1391 تا سال 1401 در یک دهه 187 دستگاه از تاکسی های اهواز نوسازی شدند که دلیل اصلی آن روند عدم ارائه تسهیلات بانکی قرض الحسنه به رانندگان بود.

رئیس سازمان تاکسیرانی اهواز همیاری برخی نهادها مانند کمیته امداد امام خمینی (ره )، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید را یکی راهکارهای حل مشکل عنوان کرد و گفت: برای اولین بار در کشور کمیته امداد امام خمینی خوزستان 90 فقره تسهیلات در طی 2 سال در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار داد. با این همیاری در سال 1401، مبلغ 220 میلیون تومان وام 4 درصد با بازپرداخت 7 ساله و در سال 1402، مبلغ 280 میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت 7 ساله که از منابع کمیته امداد امام خمینی در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفت.

صفی خانی افزود: برای اولین بار در کشور، توسط سازمان بهزیستی به 10 نفر از افرادی که تحت پوشش بهزیستی مبلغ 300 میلیون تومان وام قرض الحسنه تعلق گرفت و در نتیجه با همیاری کمیته امداد و سازمان بهزیستی 100 فقره از تاکسی‌های اهواز نوسازی شدند.

وی ضمن قدردانی از همیاری نهادهای فوق خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان تاکسیرانی، اخذ مصوبه در شورای اسلامی شهر اهواز جهت ارائه تسهیلات 280 میلیون تومانی برای 150 راننده از سوی بانک ها با نرخ 23 درصد بود که در نتیجه این اقدام، در آبان 1402 با حضور استاندار خوزستان و دیگر مسئولان، بین شهرداری اهواز و بانک ملی خوزستان تفاهم نامه ای امضا و 42 میلیارد تومان تسهیلات از منابع بانک ملی به رانندگان تاکسی پرداخت شد. با اجرای مصوبه شورای شهر، شهرداری اهواز در جهت کمک به رانندگان، پرداخت 19 درصد تسهیلات را برعهده گرفت . با این اقدامات توانستیم 250 دستگاه از تاکسی های اهواز نوسازی شدند.

صفی خانی بهره گیری از منابع شهرداری برای اعطای کمک های بلاعوض به رانندگان تاکسی را از دیگر اقدامات انجام شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز عنوان کرد و گفت: باوجود تلاش ها و پیگیری های مستمر، هنوز در این زمینه پاسخ مناسبی از بانک های استان دریافت نکرده ایم.

وی همچنین از شرکت های صنعتی بزرگ مانند صنایع فولاد، فولاد اکسین، لوله سازی، مناطق نفت خیز جنوب و … در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درخواست همیاری در قالب انجام مسئولیت های اجتماعی کرد و گفت: حل مشکلات ناوگان تاکسیرانی علاوه بر اشتغال زایی، نتایج بسیار مهمی مانند کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پی دارد که نیازمند همکاری تمامی نهادها از جمله صنایع فعال در اهواز است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز درباره دیگر اقدامات انجام شده گفت: استاندار خوزستان، پیشنهاد استفاده از امکانات منطقه آزاد اروند را ارائه دادند که هم اکنون تعدادی از خودروهای اروندی در اهواز، به ویژه در فرودگاه فعال هستند؛ سرمایه گذاران می توانند برای ورود تاکسی از منطقه آزاد اروند پیشنهادات خود را ارائه کنند. علاوه بر این 50 دستگاه ون خریداری شده اند که اکنون 16 دستگاه آن در مناطق کم برخوردار مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین از سازمان صنعت و معدن و تجارت برای ارائه امکاناتی مانند لاستیک، روغن موتور، باتری، قطعات یدکی و … درخواست همکاری کرد.

صفی خانی پیرامون چشم انداز آینده و نوسازی کل ناوگان در اهواز گفت: در تلاش هستیم بتوانیم امسال هزار دستگاه تاکسی را نوسازی بکنیم و در صورت یاری بانک ها نهادهای دولتی، صنایع و … اگر بتوانیم سالی 500 دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم، حداکثر در دو سه سال آینده و تا پایان 1404 یا 1405 کل ناوگان تاکسیرانی اهواز نوسازی خواهد شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار