به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هشدار نسبت به چالش تامین قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی در ماه های گذشته و نارضایتی مردم، پرتکرارتر شده است. خودروهای چینی با تنوع بالا و هر کدام با تیراژ کم، راهی بازار ایران شدهاند و حالا چالش تامین قطعات یدکی آنها، اسباب دردسر مصرف کنندگان شده است.
در این شرایط متأسفانه شرکتهای فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور میشوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونههای ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.
بررسیها نشان می دهد مشکل تأمین قطعات یدکی به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آنها مربوط میشود. از نیاز به چراغها و قفل دربها گرفته تا براکتهای سپر و قطعات داخلی مرتبط با سیمکشی موتور، همه این موارد شامل این مشکلات هستند. حتی نمایندگیهایی که این خودروها را وارد بازار کردهاند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آنها ندارند.
خلخالی کارشناس صنعت خودرو در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم میگوید: تأمین قطعات یدکی خودروهای مونتاژی اساساً دارای مشکلات اساسی است به نحوی که برخی از مشکلات متوجه موانع انتقال پول است. علاوه بر این به دلیل تحریمهای بینالمللی خودروساز ایرانی به صورت مستقیم با خودروسازان بزرگ در ارتباط نیست و همین موضوع عاملی میشود تا تأمین قطعات در یک فرایند زمانبر صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در برخی از موارد خودروی مونتاژی محصول برروزی برای تولید کننده نیست و به همین دلیل تولید قطعات آن کاهش یافته و تعهدی نسبت به تأمین قطعات آن در زمان مشخص نیست، گفت: البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که تولید یک قطعه در داخل کشور باید صرفه اقتصادی داشته باشد در خودروهای مونتاژی بعضاً تنوع خودرو مدام در حال افزایش است و در این مسیر قطعه ساز داخلی نمیتواند خود را ملزم و محدود به تولید قطعه برای چند محصول خاص کند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه عموماً هم خودروسازان خارجی به دلیل عدم وجود قواعد جذاب در داخل کشور تمایل به عمق ساخت داخل قطعات ندارند به همین دلیل در قراردادها پکهای قطعه به همراه خودرو وارد میشود، تصریح کرد: خودروساز ایرانی در این شرایط به دلیل سیاست های تعرفه ای فقط 30 درصد ساخت داخل را انجام می دهد.
وی بر لزوم ارتباط قطعه سازان کشور با زنجیره تأمین خودروهای مونتاژی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان ما در ارتباط با قطعه سازان بین المللی مشکل دارند و چالش های این بخش باعث می شود کوتاه ترین مسیر که همان واردات خودرو با پک قطعه هست را انتخاب کنند.
به گفته خلخالی، برای ارتقا صنعت خودرو باید به زنجیره تأمین در عرصه بین المللی وصل شد اما همکاری با آنها چالش های خود تحریمی از جمله نظام تعرفهای را دارد در این شرایط ممکن است قطعه ساز داخلی هم نتواند با توجه به امکانات نیاز خودروساز را تأمین کند یا در برخی از موارد خود قطعه ساز هم وارد کننده باشد.
وی اضافه کرد: ما باید به سمت طراحی خودرو برویم تا در ادامه اگر در روند تولید نیازمند تأمین قطعات از خارج کشور باشیم با حمایت های تعرفه های و یا ایجاد بسترسازی جهت سرمایه گذاری در داخل کشور فضا را برای توسعه و پیشرفت صنعت قطعه سازی کشور فراهم کنیم. به اعتقاد بنده با واردات و مونتاژ خودرو صنعت قطعه هیچ توسعه ای نخواهد یافت و حتی چالش های این حوزه افزایش بیشتری هم پیدا میکند.
علاوه بر این بابک کریمخان عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در همین ارتباط در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه تولید خودروهای CKD با شریک چینی در کشور چالش های خاص خود را دارد، میگوید: اصولاً در قرارداد با کمپانی های چینی محصول نخست به صورت پک راهی کشور می شود و در ایران روند مونتاژ آن صورت می گیرد. اما نکته مهم اینجاست شریک چینی خودرو را ارزان تر و قطعات یدکی را با قیمت گران به شریک ایرانی میفروشد.
وی با بیان اینکه باید در قراردادها شریک چینی را متعهد به ارائه قطعات یدکی آن هم با قیمت مناسب کرد، افزود: متأسفانه در حال حاضر این موضوع انجام نمی شود و مونتاژکاران مجبورند قطعات یدکی را با قیمت های بالا از شریک چینی خود خریداری کنند. جالب اینجاست با نظام تعرفه ای که در کشور وجود دارد شریک چینی هیچ الزامی به تولید قطعات یدکی در داخل کشور نمی بیند طبیعی است که کوتاه ترین مسیر را انتخاب و قطعات را به کشور وارد میکند.
این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اعلام اینکه در قانون داخلی سازی 30 درصدی برای خودروهای سی کی دی عنوان شده است، گفت: این درصد با تهیه رینگ و لاستیک و باتری محقق می شود اما نکته مهم اینجاست هیچ اقدامی برای داخلی سازی قطعات صورت نمی گیرد. ما باید در قراردادهای خود با شریک چینی عنوان کنیم که در فاصله زمانی سه تا 5 سال باید با داخلی سازی قطعات از پتانسیل کشور برای تامین قطعات مورد نیاز خودروهای چینی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید بستر لازم را برای رشد و توسعه صنعت قطعه کشور فراهم کرد، گفت: لازمه رشد صنعت خودرو توسعه صنعت قطعه سازی است اگر قطعه ساز داخلی رشد نکند به طور حتم ما به بازار فروش خودروهای چینی تبدیل خواهیم شد. هیچ کس بازار کشورش را به راحتی دست رقبا نمی دهد اما ما به راحتی در حال نابودی صنعت خود هستیم.