مهدی نیکسیرت در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: 630 هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در استان داریم که 50 درصد آن جمعیت کارگری و مولد بوده و از خدمات رایگان درمانی تأمین اجتماعی بهرهمند میشوند.
وی تصریح کرد: ما در قالب درمان غیرمستقیم و با همکاری دفتر اسناد پزشکی از ظرفیت پزشکان، بیمارستانهای بخش خصوصی و دولتی، داروخانهها، رادیولوژی، سونوگرافی و سایر فضاهای بهداشتی و درمانی استفاده میکنیم تا با پرداخت فرانشیز خدماتی را به بیمهشدگان ارائه کنند.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل گفت: در حوزه درمان مستقیم از ظرفیت مراکز ملکی تأمین اجتماعی استفاده کرده تا رضایت بیمهشدگان با ارائه خدمات رایگان فراهم آید.
نیکسیرت به فعالیت 2 بیمارستان 160 تختخوابی سبلان و 96 تختخوابی ارس اشاره کرد و افزود: پلیکلینیک اردبیل و مشگینشهر در حال فعالیت بوده و درمانگاه تخصصی خلخال و درمانگاه عمومی گرمی را نیز در سال جاری تکمیل و آماده بهرهبرداری میکنیم.
وی میزان مراجعات به درمانگاهها و مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی را 2 میلیون و 700 هزار بار اعلام کرد و ادامه داد: این مراجعات در قالب ویزیت پزشک، خدمات داروخانهای، دندانپزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه و... انجام میشود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه درمان سه راهبرد را در پیش گرفتیم که اولین راهبرد تعیین تکلیف پروژههای عمرانی است تا به سرعت پروژهها آماده بهرهبرداری شده و امکان بهرهبرداری از آن فراهم آید.
نیکسیرت اضافه کرد: برای احداث درمانگاه عمومی و تخصصی سبلان و تحویل موقت آن 100 میلیارد تومان هزینه شده و تجهیزات مورد نیاز خریداری شده تا ما بتوانیم بخش به بخش این درمانگاه را تحویل گرفته و در هفته تأمین اجتماعی شاهد افتتاح این پروژه به همراه درمانگاه نمین و خلخال باشیم.
وی بیان کرد: فضای درمانگاه تخصصی سبلان اردبیل از 500 متر به بیش از چهار هزار و 500 متر ارتقا مییابد که امیدواریم با راهاندازی بخشهای مختلف از ازدحام مراجعان کاسته شده و خدمات کیفیتری را ارائه کنیم.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: در کنار تکمیل پروژههای عمرانی، ما سعی کردیم تا کمبود دارویی را نیز برطرف کنیم به طوری که هم اکنون ذخیره هشت ماهه دارویی در استان داریم و 60 میلیارد تومان دارو خریداری شده است.
نیکسیرت اولویت سوم را ارتقای کیفی خدمات درمانی و اثربخشی آن اعلام کرد و گفت: باید به سمتی برویم تا رضایت مراجعان به ویژه بیمهشدگان اتفاق افتاده و زمینه مطلوبیت و کیفیت خدمات را روز به روز افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: ویزیت پزشکان تخصصی در یک سال اخیر 35 درصد افزایش یافته و به بیش از 174 هزار ویزیت رسیده است.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل افزود: اکثر پزشکان تلاش میکنند تا کیفیت خدمات خود را به ویژه ویزیتهای عمومی و تخصصی ارتقا دهند که این خود اسباب رضایت بیشتر را فراهم کرده است.
بازسازی تأسیسات بیمارستان سبلان و ارس
نیکسیرت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: درمانگاه نمین با 80 میلیارد تومان اعتبار و خرید تجهیزات آماده افتتاح شده و در کنار آن ما شاهد احداث درمانگاه شماره 2 اردبیل در اتوبوسرانی هستیم که چهار هزار متر مربع فضا فراهم می شود تا در طبقات مختلف پزشکان عمومی، تخصصی، دندانپزشکی و سایر بخشها برای بیمهشدگان ارائه خدمات کنند.
وی اضافه کرد: بیمارستان سبلان اردبیل از 160 تخت به 256 تخت ارتقا مییابد که مناقصه آن برگزار شده و عملیات اجرایی امسال شروع میشود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل از بازسازی کل تأسیسات بیمارستان سبلان با 47 میلیارد تومان و ارس با 18 میلیارد تومان خبر داد و بیان کرد: بخش اطفال بیمارستان سبلان با 12 میلیارد تومان بهسازی و در یک فضای مطلوب آماده ارائه خدمات به کودکان است.
نیکسیرت ضرورت تأمین زمین برای احداث درمانگاه بیلهسوار را در کنار راهاندازی درمانگاه خلخال و نمین یادآور شد و ادامه داد: درمانگاه گرمی نیز با تأمین اعتبار مناسب در حال ساخت است و در سال آینده شاهد بهرهبرداری از آن خواهیم بود.
وی در ادامه تصریح کرد: با انتقال دفتر اسناد رسمی به محل سابق ساختمان تأمین اجتماعی اردبیل، قرار است مجتمع اقامتی، رفاهی با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان در این محل احداث شود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل تمرکز بیشتر را در ارتقای کیفیت ارائه خدمات یادآور شد و گفت: سال گذشته یکهزار و 200 میلیارد تومان در حوزه درمان هزینه کردیم و سعی ما بر این بوده در کنار این سرمایهگذاری، به تولید رضایت در بین بیمهشدگان کمک کنیم.
نیکسیرت از جذب بیش از 40 متخصص در آزمون استخدامی و جذب نیرو خبر داد و افزود: عمده این متخصصان در شهرستانها بهکارگیری شدند تا خدماتی که به بیمهشدگان ارائه میشود، مطلوب و مناسب باشد.
وی یکی از راهکارهای رصد و پایش ارائه کیفی خدمات را بررسی نسخ و داروی نوشته شده از سوی پزشکان در مراکز درمانی و بیمارستانی اعلام کرد و ادامه داد: عمده این نسخ مورد رصد و پایش قرار میگیرد تا در صورت بروز خطا و اشتباه و یا انحراف موارد به پزشک مورد نظر گوشزد شود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل به راهاندازی سامانه 31041 برای ارائه خدمات غیرحضوری اشاره کرد و گفت: هم استانیها میتوانند از طریق این سامانه برای حضور در درمانگاهها و بیمارستانها نوبت گرفته و با مراجعه حضوری به موقع خدمات مناسبی دریافت کنند.
نیکسیرت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا این روند نوبتدهی غیرحضوری به بیش از 70 درصد برسد که این خود به تولید رضایت بیشتر کمک خواهد کرد.
وی اضافه کرد: با نوبتدهی غیرحضوری هم پزشک و هم بیمار رضایت بیشتری را داشته و میتوانند خدمات مناسبی را نیز دریافت کنند.
زیرمیزی خط قرمز مدیریت درمان
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل به پدیده زیرمیزی نیز اشاره کرد و افزود: پدیده زیرمیزی غیرقابل تحمل بوده و هزینه سنگین و نامتعارفی را به بیمهشدگان تحمیل میکند و این امر خط قرمز ما در مدیریت درمان است.
نیکسیرت اضافه کرد: با رصد دقیق این موضوع در هفتههای گذشته سعی شد تا یکی از پزشکان متخصص بیمارستان سبلان که به دفعات از بیماران درخواست زیرمیزی کرده بود، لغو همکاری شده و برخورد جدی با این پزشک انجام شود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: امیدواریم با عزمی ملی و استانی بتوانیم جلوی این امر غیر قانونی را گرفته و به روند تولید رضایت مخاطبان کمک کنیم.