به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا عبدالمالکی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در یک نشست خبری به بررسی چالش های موجود در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: مهم ترین چالشی اصلی در صنعت تایر قیمتگذاری دستوری است که از دستوری خارج و به عبارتی مصلحتی شده است.
واکنش سازمان راهداری به توزیع نامناسب حواله لاستیک؛ وزارت صمت مسئول توزیع استوی افزود: این نوع قیمتگذاری چالشهایی را ایجاد کرده و سبب شده حاشیه سود به 3 و 4 درصد برسد، بنابراین خواهش ما در این زمینه خروج از قیمت گذاری دستوری است و قیمت گذاری را در اختیار شرکت ها بگذارند یا حداقل اجازه دهند تایر در بورس عرضه شود.
عبدالمالکی ادامه داد: چالش دوم در زمینه صادرات است، این قیمتگذاری دستوری سبب شده تایر با قیمت پایین عرضه شود و همچنین سبب شده زمینه برای سو استفاده فراهم و به خارج از کشور قاچاق شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ادامه داد: چالش سومی که ما با آن رو به رو هستیم این است که بانکها حاضر به سرمایهگذاری نیستند چون حاشیه سود صنعت کم است و سرمایه در گردش هم خوب نیست.معتقدیم عرضه در بورس قیمت ها را کاهش میدهد و التهاب بازار را کم میکند.
عبدالمالکی ادامه داد: صنعت تایر متشکل از 12 واحد تولیدی است که امسال یک واحد تولیدی به ما اضافه شد و 12 واحد تایرهای مختلفی را تولید می کنند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنعتی صنف تایر، گفت: تولید انجمن تقریبا 300 هزار تن در سال است و تولید داخل کشور به ازای هر کیلو گرم زیر یک دلار و واردات بالای سه و نیم تا چهار دلار ارزبری دارد. نیاز کشور در خصوص تایر رادیال سواری چیزی در حدود 25 تا 26 میلیون حلقه تایر در سال است و در 10 ماهه اخیر 18 میلیون و 650 هزار حلقه لاستیک سواری تولید کرده ایم.
وی درباره آخرین تغییرات و افزایش قیمت در این صنعت اظهار کرد: سال گذشته افزایش نرخی را به ما ندادند، در سال 1401 ما درخواستمان 70 درصد بود اما به ما 30 درصد دادند؛ خود سازمان حمایت هم پیشنهادش در این زمینه حدود 60 درصد بود اما تنظیم بازار این عدد را به 30 درصد تغییر داد.