به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم، قانون ساماندهی صنعت خودرو با هدف ایجاد رقابتپذیری در صنعت و بازار خودرو در تاریخ 26 آبانماه سال 1400 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. قانونگذار در این قانون و دو اصلاحیه بعدی آن بهترتیب در تاریخهای 9 آذرماه سال 1401 و 28 خردادماه سال 1402 در پی آن بود تا با اتخاذ سیاستهای تنظیمگرانه همچون واردات خودروی نو و کارکرده، اصلاح ساختار نهادی صنعت خودرو، ارتقای کیفیت و داخلیسازی خودروهای تولیدی، کاهش مصرف سوخت، تولید مشترک با خودروسازان خارجی و افزایش اسقاط خودروهای فرسوده بتواند هدف مورد نظر را تحقق بخشد.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این گزارش بیان میکند که در ماده (2) قانون دولت موظف شدهاست طی مدت سهسال از لازمالاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی و سیاستهای کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اقدامات سیاستگذاری، نظارتی و تنظیمگری (رگولاتوری) و رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی مصوب 8 بهمنماه سال 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن زمینه رقابتپذیری در صنعت خودرو را فراهم کند. یکی از کلیدیترین موارد مربوط به اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی حرکت بهسمت تنظیمگری و فاصله گرفتن از تصدیگری است.
با وجود گذشت حدود دو و نیم سال از تصویب این قانون و باقی ماندن حدود 6 ماه تا پایان مهلت سهساله هنوز برنامه مشخصی که ملزومات توسعه صنعتی در کشور را دربربگیرد و نحوه خروج دولت از تصدیگری خودروسازان را تبیین کند ارائه نشده است.
در این گزارش مطرح میشود که مواد (1)، (4) و (11) الی (13) این قانون در خصوص واردات خودروهای نو و کارکرده و نظام تعرفهای مترتب بر آن است. آییننامه ماده (4) مربوط به واردات خودروهای نو تصویب شدهاست. با وجود تصویب و اجرای واردات خودروهای نو بهدلیل پایین بودن حجم واردات اثربخشی آن در کنترل بازار چندان محسوس نبوده است. مطابق آمار در دسترس، میزان واردات خودروسواری در سال 1402 برابر با 11 هزار و 122 دستگاه به ارزش 218 میلیون دلار بوده است. میانگین ارزش خودروهای سواری وارداتی در این سال 19.6 هزار دلار بوده است. در سال 1403 نیز تا 20 خردادماه، 4 هزار و 15 دستگاه خودرو به ارزش 88 میلیون دلار ترخیص شده و 12 هزار و 704 دستگاه خودرو نیز در گمرک در حال طی کردن فرایند ترخیص است.
محدودیت در تأمین ارز، الزام فروش خودروهای وارداتی در سامانه با حاشیه سود محدود و الزام انتقال دانش فنی در خصوص واردات خودروی نو، موجب کاهش انگیزه واردکنندگان برای مشارکت در این بخش شدهاست. با توجه به موارد فوق، تسهیل در تأمین ارز واردات خودرو از طریق شیوههای جدید، مانند صدور مجوز واردات خودرو با استفاده از کسری ارز ناشی از صادرات کالاهای صنعتی، میتواند به تأمین ارز بیشتر کمک کند و مشوقی نیز برای افزایش صادرات و ارزآوری باشد.
این گزارش ادامه میدهد که در ماده (5) این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شدهاست با بهرهگیری از پتانسیل بخش خصوصی بسترهای لازم را برای ورود فناوریهای جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکتهای معتبر خودروسازی جهان و یا بهصورت سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای فعال موجود فراهم سازد. در اینخصوص نیز با گذشت بیش از دو سال از مهلت مقرر در قانون، سازوکار مدنظر در قالب آییننامه ابلاغ نشده است. همچنین شایانذکر است اگرچه وزارت صمت در خصوص توسعه فناوری خودروهای برقی اهتمام ویژهای داشته، اما این موضوع نیز در ساختار مدنظر در ماده (3) قانون که تأکید بر تدوین سند راهبردی فناوریهای نوین در صنعت خودروسازی بوده، انجامنشده و سند مذکور بهرغم گذشت بیش از یکسال از مهلت قانونی هنوز ابلاغ نشده است.
در این گزارش بیان میشود که میزان اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402 با افزایش 227 درصدی به حدود 72 هزار دستگاه رسیده است. شایانذکر است که بیشترین اسقاط خودروهای فرسوده در یکسال مربوط به سال 1393 بوده، در این سال 337 هزار دستگاه اسقاط صورت گرفته است. اگرچه روند افزایش اسقاط خودرو طی یک سال اخیر قابل ملاحظه بوده، اما تا جبران کاهش اسقاط سالهای گذشته فاصله دارد.
همچنین برآورد میشود بیش از 4 هزار میلیارد تومان ناشی از اجرای ماده (10) این قانون در صندوق توسعه فناوریهای پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمیع شدهاست. بااینحال با وجود گذشت حدود 4 ماه از ابلاغ آییننامه این ماده، هنوز گزارش مشخصی از هزینهکرد آن مطابق قانون دریافت نشده است. طبق تبصره «5» ماده (10) این قانون 20 درصد از خودروهای مشمول قرعهکشی باید به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص یابد بررسیهای مربوط به عرضه خودروها نشانگر اجرای ناقص این تبصره است. در تبصره «6» ماده (10) این قانون نیز وزارت نفت با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شدهاند با استفاده از ظرفیت ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر زمینه اعطای تسهیلات برای اسقاط خودروهای فرسوده را فراهم کنند با گذشت سهماه از ابلاغ آییننامه این ماده هنوز زمینه اعطای تسهیلات نشده است. با وجود موارد فوق، کیفیت و اثربخشی آییننامه اسقاط مطلوب ارزیابی میشود و انتظار میرود با اجرای مفاد این آییننامه میزان اسقاط در سال جاری رشد نسبتاً بالایی داشتهباشد.
این گزارش بیان میکند که در مجموع نتایج بررسی کلی قانون ساماندهی صنعت خودرو نشانمیدهد از مجموع 29 تکلیف قانونی احصا شده، 15 تکلیف قانونی آن «انجامشده» و 9 مورد «ناقص انجامشده» است. همچنین از مجموع 8 آییننامه و دستورالعمل پیشبینی شده در قانون، 5 مورد ابلاغ شده که بهطورکلی میتوان گفت دولت در قانون مذکور عملکرد 67 درصدی داشته و از مجموع 29 تکلیف قانونی احصا شده نتایج اقدامات دولت در خصوص 7 تکلیف قانونی آن «اثربخش» و 10 مورد «اثربخشی متوسط» ارزیابی شدهاست. بنابراین میزان اثربخشی اقدامات صورت گرفته نیز 39 درصد ارزیابی میشود.
این گزارش در راستای تحقق رقابت پذیری در صنعت و بازار خودرو پیشنهاد میدهد که چارچوب تنظیمگری صنعت خودرو با هدف ایجاد زمینه رقابتپذیری در این صنعت وفق ماده (2) قانون ارائه شود و تدوین سند راهبردی فناوریهای نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای برقی، هیبریدی، خودران و متصل وفق ماده (3) قانون سرعت پیدا کند. همچنین تعیین چارچوب ورود فناوریهای جدید در قالب سرمایهگذاریهای مشترک وفق ماده (5) قانون سرعت گیرد و در اجرای آییننامه ماده (11) قانون با موضوع واردات خودروهای کارکرده بهعنوان ابزار تنظیم بازار برای مدت محدود با در نظر گرفتن ملاحظات قانونگذار از جمله عدم آسیب به تولید ملی با جدیت بیشتری دنبال شود.