به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل صبح امروز در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه ها در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دستورات این جلسه بررسی و توضیح در مورد دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع به اعضای هیات علمی بود. این پژوهانه در حوزه های مختلف و شامل بخش های علمی، فرهنگی و هنری و ورزشی اعطا می شود. قبلا این پژوهانه را نداشتیم، پژوهانه ای که در دانشگاه ها ابلاغ می شد جنبه پژوهشی صرف داشت، در این دستور العمل که اخیرا در هیات امنا تصویب شده و طی دو سال گذشته روی آن کار شده و ابلاغ خواهد شد، برای هر فعالیت عضو هیات علمی امتیاز خاصی قائل شده ایم و به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ می کنیم.
تخصیص پژوهانه به ازای میزان فعالیتهای علمی اعضای هیات علمی
وی ادامه داد: این پژوهانه به ازای میزان فعالیتهای اعضای هیئت علمی تخصیص داده می شود. در این آیین نامه این مجوز را به اعضای هیات علمی می دهیم که ۲۰ درصد پژوهانه را به فعالیت فرهنگی دانشجویان اختصاص دهند.
وزیر علوم بیان کرد: همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد تدوین شده و به دانشگاه ها ابلاغ می شود. هدف از این دستورالعمل ایجاد یک جریان علمی سازنده در دانشگاه ها است اعضای هیات علمی آن را مدیریت و دانشجویان در عین رفاقت، رقابت علمی می کنند. همچنین به افراد برگزیده امتیازاتی از جمله خوابگاه، استفاده از امکانات رفاهی و تغدیه بسته به میزان موفقیت انها تخفیف می دهیم تا بتوانند به میزانی که فعالیت داشتند از مزایا برخوردار شوند.
زلفی گل افزود: بحث دیگر دستورالعمل تعاملات علمی بین المللی است، اگر عضو هیات علمی ما خارج از تقویم آموزشی در تابستان و در تعطیلات بین دو ترم خواست از امکانات علمی و پژوهشی کشور دیگر استفاده کند چه مسیری را باید طی کند و چه تسهیلاتی برای او ارایه می کنیم تا بتوانیم دیپلماسی علمی و فناوری را شکل دهیم. یا اگر یک استاد دانشگاه تصمیم گرفت یک استاد و پژوهشگر خارج از کشور را دعوت کند و برای دانشگاه و دانشجویان و گروه آموزشی کارگاه آموزشی بگذارد و سخنرانی علمی داشته باشد چه امکاناتی را در اختیار استاد قرار می دهیم تا تعاملات علمی را برقرار کنیم.
به گفته وزیر علوم بحث هم افزایی هم در اجلاس با روسای پژوهشگاه و پارک های علم و فناوری مطرح است، زیرا هر کدام کارکردهای خاصی دارند و باید برنامه ریزی کنیم چطور ارتباط برقرار کنیم.
وی تاکید کرد: اجلاس روسای دانشگاهها به نوعی هماهنگی و هم رسانی است و علم کشور را راهبری می کند.
زلفی گل در مورد مهارت محوری نیز گفت: یکی از برنامه های که در قالب برنامه توسعه هفتم کشور در مجلس در حال تصویب و بررسی است این است که از ظرفیت برنامه هفتم توسعه ببشتر استفاده کنیم. در برنامه یک بند توسط دولت پیشنهاد شده و وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده ظرف ۶ ماه بعد از تصویب برنامه توسعه هفتم دستورالعمل را تدوین و به تصویب هیات وزیران برسانند که بر اساس آن دانشگاه ها بتوانند مسیر خود را در راستای آموزش نیازمحور و مهارت محور مدیریت کنند.
منافع آموزش عالی با منافع صنایع خصوصی و دولتی همسو می شود
وی ادامه داد: بحث مهارت محور کردن آموزش در آموزش عالی نیاز به عزم فرابخشی دارد چراکه برای کارورزی، کاربینی و کارآموزی دانشجویان نیاز دارند سایر وزارتخانه ها و صنایع خصوصی و دولتی به آنها کمک کنند و دانشجویان ما را بپذیرند. تحقق این هدف راه های مختلفی دارد، در قانون توسعه هفتم پیش بینی کردیم اگر مصوب شود و دستور العمل آن تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد، شرایطی را می بینیم که منافع آموزش عالی با منافع صنایع خصوصی و دولتی همسو می شود.
جایزه بخش خصوصی برای اعطای بورس صنعتی
زلفی گل ادامه داد: وزارت علوم یک بندی را در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده که بر اساس آن پرداخت حقوق به بورسیه های صنایع خصوصی و دولتی مشمول معافیت مالیاتی بشود. یعنی صنعت خصوصی و دولتی و وزارتخانه ها که رتبه های برتر را بورس کردند مبلغ بورس پرداخت می کنند و معافیت مالیاتی برای آن صنعت ثبت می شود تا عامل ترغیب کننده ای باشد که بتوانیم استعدادهای برتر و داوطلبان کنکور را در دانشگاه های مطرح بورس کنیم. این باعث گاهش میزان مهاجرت نخبگان به خارج از کشور شود. وزارت علوم پیشنهاد داد که پرداخت حقوق دانشجویان بورسیه توسط شرکت های خصوصی و غیره معاف از پرداخت مالیات شود.
وی ادامه داد: هم افزایی روسای دانشگاه ها با پارک های علم و فناوری موضوع مهمی است و وزارت علوم در ابن زمینه برنامه ریزی کرده است.